P-bas sound är grooovy
- anli
- VIP medlem
P-bas sound är grooovy
Råkade sätta på zappas "Roxy & Elsewhere"... satan vilket bra ljud p-bas i Tom Fowlers händer. Är det meningen att varje gamla vinyl man återupptäcker så skall en Fender spöka!
Jag ger upp... måste köpa mig en äkta fender.
Kollade dessutom in Roy Buchanan från 76 på dvd dessutom, en sån där grym p-bas igen!
Så en tråd för grymma p-bas låtar... typ en miljon!
Kollade dessutom in Roy Buchanan från 76 på dvd dessutom, en sån där grym p-bas igen!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Danko_Jim
- Medlem
- PopMumin
- Medlem
Jag köper den så fort jag har rånat en bank.Danko_Jim skrev:DU KAN KÖPA MIN P-BAS, DOCK FRÅN 78 MEN ÄNDÅ....

Jag har bara fördomar mot folk som är förutsägbara.
There must be a leak somewhere, 'cause I can feel the GAS protruding my skin, running through my veins.
Antoniotsai P-bas, liten usel Crate
There must be a leak somewhere, 'cause I can feel the GAS protruding my skin, running through my veins.
Antoniotsai P-bas, liten usel Crate
- lowfreq
- Medlem++
Re: P-bas sound är grooovy
Det är aldrig försent att bättra sig.anli skrev:Jag ger upp... måste köpa mig en äkta fender

Don't mess with me, I do not want any treble!
- DoggyD
- Medlem++
Japp, så är det med ju med vinyl, allt låter så jävla överlägset mycket bättre, och allt var ju så mycket bättre förr, ju förr desto bättre. Jag har en "äkta" Fender som du mer än gärna får köpa apropå ingenting. Jag såg förresten Zappa på Skansen '73 fett bassound live också, Buch har alltid haft coola P-Basister, och en personlig favorit sen trettio bast. Ha det bäst, DoggyDanli skrev:Råkade sätta på zappas "Roxy & Elsewhere"... satan vilket bra ljud p-bas i Tom Fowlers händer. Är det meningen att varje gamla vinyl man återupptäcker så skall en Fender spöka!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
- Danne
- VIP medlem
Hur mycket man än gillar andra basljud så är det plonkiga men ändå kärnfulla ljudet av en P-bas grymt i många situationer. Jag brukar inte sträva efter det själv i "mitt sound" men i vissa fall när man kör coverlåtar är P-basen helt rätt och jag gillar verkligen ljudet på ovan nämnda skiva och bland en rad andra album framförda med P-bas. Så du behöver inte skämmas för detta alltså Anders. 

-
- Medlem
Jag hoppas du kollat in Fenders nya standard på P och J basar. Otroligt sköna!
Finns en bra review av allt dom på http://www.bassplayer.tv
Själv så ska jag köpa mig en riktig J-bass.
Finns en bra review av allt dom på http://www.bassplayer.tv
Själv så ska jag köpa mig en riktig J-bass.
– Robin
- Klopper
- Hedersmedlem
Var det bl.a. detta du avnjöt?DoggyD skrev: Jag såg förresten Zappa på Skansen '73 fett bassound live också,
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d3ZNGP8PHHw[/youtube]
Fast här är TF beväpnad med en JB.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- Bean
- VIP medlem
Mig veterligen spelade Tom Fowler aldrig P-bas. Han använde antingen sin Alembic eller sin Jazz Bas, men oavsett vilket tillhör han mina favoriter.anli skrev:Råkade sätta på zappas "Roxy & Elsewhere"... satan vilket bra ljud p-bas i Tom Fowlers händer. Är det meningen att varje gamla vinyl man återupptäcker så skall en Fender spöka!
- lowfreq
- Medlem++
Det är min minnesbild också, jazzbas alltså. Och visst var/är han en cool basist.Bean skrev:Mig veterligen spelade Tom Fowler aldrig P-bas. Han använde antingen sin Alembic eller sin Jazz Bas, men oavsett vilket tillhör han mina favoriter.
- lowfreq
- Medlem++
Hmm... plonkigt? ...där blev det nog lite fel, va?Danne skrev:Hur mycket man än gillar andra basljud så är det plonkiga men ändå kärnfulla ljudet av en P-bas grymt i många situationer. Jag brukar inte sträva efter det själv i "mitt sound" men i vissa fall när man kör coverlåtar är P-basen helt rätt och jag gillar verkligen ljudet på ovan nämnda skiva och bland en rad andra album framförda med P-bas. Så du behöver inte skämmas för detta alltså Anders.

- DoggyD
- Medlem++
Beano, Jag minns säkert helt fel här, men på tennishallen '74-75 kommer Fowler och en röd P-Bas med matching headstock upp på hårddisken (som förmodligen inte snurrar med rätt sula, men det kan bero på alla kemiska substanser som var så populära på den tiden) Den där basen (med spagettin) kan också ha hängt på Dieke i Fruängen. Jag vet helt säkert att den i Frunkan kostade 2000kr och var därmed ouppnåelig för mej i alla fall.Bean skrev:Mig veterligen spelade Tom Fowler aldrig P-bas. Han använde antingen sin Alembic eller sin Jazz Bas, men oavsett vilket tillhör han mina favoriter.anli skrev:Råkade sätta på zappas "Roxy & Elsewhere"... satan vilket bra ljud p-bas i Tom Fowlers händer. Är det meningen att varje gamla vinyl man återupptäcker så skall en Fender spöka!
- anli
- VIP medlem
Nog tusan är det en p-bas på konsertbilderna.Bean skrev:Mig veterligen spelade Tom Fowler aldrig P-bas. Han använde antingen sin Alembic eller sin Jazz Bas, men oavsett vilket tillhör han mina favoriter.anli skrev:Råkade sätta på zappas "Roxy & Elsewhere"... satan vilket bra ljud p-bas i Tom Fowlers händer. Är det meningen att varje gamla vinyl man återupptäcker så skall en Fender spöka!
Haha fast vilken misslyckad tråd om jag sett fel.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Letade lite på youtube för jag har också bara sett Tow Fowler med J-bas (eller en Schack Unique V i nutid) och visst är det P-bas på Roxyplattan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C2pG-FENeS0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C2pG-FENeS0[/youtube]
- Faliz
- Medlem
- anli
- VIP medlem
Off-topic, men Roy Buchanan på en gammal telecaster... det är magiskt! En trots allt ganska udda gitarrist som jag inte kan lyssna mig mätt på. Även när han harvar på ordentligt länge... alltid intressant på nåt sätt.
Tvingade i går kväll en skeptiskt son att se hela dvdkonserten (30 min), och gissa om det tog skruv! En kvart senare stod han med sin egen tele i garaget och körde "The messiah will come again"
Tvingade i går kväll en skeptiskt son att se hela dvdkonserten (30 min), och gissa om det tog skruv! En kvart senare stod han med sin egen tele i garaget och körde "The messiah will come again"

- DoggyD
- Medlem++
Då är du väl nere med Arlen Roth, Danny Gatton, Johnny Hiland, Redd Volkaert, Jerry Donahue, Clarence White, Bill Kirchen, John Jorgenson, Will Ray, Marty Stuart, Brent Mason, Vince Gill, Albert Lee, James Burton, Roy Nichols, Don Rich, Steve Cropper m fl. Grymma Teleterrorister hela högen.anli skrev:Off-topic, men Roy Buchanan på en gammal telecaster... det är magiskt! En trots allt ganska udda gitarrist som jag inte kan lyssna mig mätt på. Även när han harvar på ordentligt länge... alltid intressant på nåt sätt.

- broder blues
- Medlem++
Klopper skrev:Var det bl.a. detta du avnjöt?DoggyD skrev: Jag såg förresten Zappa på Skansen '73 fett bassound live också,
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d3ZNGP8PHHw[/youtube]
Fast här är TF beväpnad med en JB.
Ah.. Ruth!
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
- lowfreq
- Medlem++
mm... Ruth Underwood, minns inte att hon hade så stora boobiesbroder blues skrev:Ah.. Ruth!

här en intervju med henne... http://www.youtube.com/watch?v=iDryzFt37Mo
De här sköna luftiga ytorna gavs ganska ofta till Tom Fowler..
http://www.youtube.com/watch?v=0hGDd3ND ... re=related
- klegg
- Medlem
Lite mer TF med P-bas.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=di2B3HDXjmI[/youtube]
Hoppas verkligen att denna kommer på DVD snart.[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=di2B3HDXjmI[/youtube]
Hoppas verkligen att denna kommer på DVD snart.[/youtube]
Oh brave new world.
- broder blues
- Medlem++
Såg en intervju med henne nyligen när hon drog en makalös räka på marimba från en FZlåt.lowfreq skrev:mm... Ruth Underwood, minns inte att hon hade så stora boobiesbroder blues skrev:Ah.. Ruth!![]()
här en intervju med henne... http://www.youtube.com/watch?v=iDryzFt37Mo
De här sköna luftiga ytorna gavs ganska ofta till Tom Fowler..
http://www.youtube.com/watch?v=0hGDd3ND ... re=related
Lät perfekt efter 30 år utan att ha lirat alls(?)..
Fast hon påstod att d va typ 3 fel... Ståpäls XL.
EDIT: här e den föresten
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fSmyCuU_ ... re=related[/youtube]
Senast redigerad av broder blues den sön 22 jun 2008, 01:18, redigerad totalt 1 gånger.
Fender friend & resident bluespolis
- Klopper
- Hedersmedlem
Var det inte hon och Ponty som var upphovet till Pojama people?broder blues skrev:
Såg en intervju med henne nyligen när hon drog en makalös räka på marimba från en FZlåt.
Lät perfekt efter 30 år utan att ha lirat alls(?)..
Fast hon påstod att d va typ 3 fel... Ståpäls XL.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.