Åka kommunalt går ju filnt om man bor i stan, men på landet behöver de flesta sina bilar.
Förvisso sant, men jag har alltid tyckt att om man vill bo på landet så får man vara beredd att betala för det, precis som att stockholmarna måste vara beredda på att hosta upp miljoner för sina bostadsrätter.
Det hjälper ju inte att betala för sig när det inte finns någon lokaltrafik man kan betala för! Det tar mig 8 minuter att åka till jobbet med bil. Ska jag åka kollektivt så måste jag anpassa mig till otroligt dåliga busstider och en effektiv restid på 45 minuter. Det rimmar dåligt med flexibel arbetstid, arbetstiden anpassas till arbetet i första hand och inte till den lokala busstidtabellen.
Sedan är det en lite märklig benämning "stad" och "landet". Jag känner inte igen mig i någon av de beskrivningarna.
MrFredrik skrev:Jag tycker ärligt talat att det är bra. Jag kan iofs förstå er på "landet" (jag bodde i Kristinehamn i tolv år så jag vet hur landet är etc etc) är det lite jobbigt för, eftersom att man tar bilen precis överallt där.
Men här i Stockholm är det superbra, mindre bilar, renare luft.
MrFredrik, hur många ungar hämtar och lämnar du i olika skolor och på dagis varje morgon och kväll och måste transportera till och från diverse fritidssysslor några mil bort på kvällarna?
Och tar du 8 kassar matvaror på cykelstyret när du storhandlar till din familj minst en gång i veckan?
Där har vi ju en bra definition av någon som verkligen behöver en bil.
Fast sen å andra sidan, man kan ta bussen till fritidssysslorna X antal mil bort, man kan handla i mindre etapper (om man har tid, förstås, det var ju det där med tiden också). Och tiden är väl antagligen den största faktorn i det här fallet.
Och sant, jag gör inget av det där.
Skickar du dina 7-8-åringar med buss x-antal mil bort för fritidssysslor?
Det skulle då aldrig jag göra...
Det tar emot lite när jag måste tanka min "osnåla" Volvo, nu när bensinpriset är så högt. Tankade fullt igår, fick väl in 68 liter ungefär och det hamnade på strax under en tusenlapp!
Har cyklat till jobbet några gånger och tänkte väl att jag skulle cykla så gott som varje dag men just nu har jag punktering.
Skulle byta däck för två veckor sen för att det var ganska slitet och lite sprickor i det. Men sen jag bytte har det bara jävlats. Däcket krokigt och snett, lyckades göra hål i slangen, bytte slang och fick till däcket lite bättre men sen blev det punka igen, lagade slangen och nu står cykeln.
Man ska inte fixa det som inte är trasigt!
Senast redigerad av kanifflesmannen den tis 24 jun 2008, 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
MrFredrik skrev:Jag tycker ärligt talat att det är bra. Jag kan iofs förstå er på "landet" (jag bodde i Kristinehamn i tolv år så jag vet hur landet är etc etc) är det lite jobbigt för, eftersom att man tar bilen precis överallt där.
Men här i Stockholm är det superbra, mindre bilar, renare luft.
MrFredrik, hur många ungar hämtar och lämnar du i olika skolor och på dagis varje morgon och kväll och måste transportera till och från diverse fritidssysslor några mil bort på kvällarna?
Och tar du 8 kassar matvaror på cykelstyret när du storhandlar till din familj minst en gång i veckan?
Där har vi ju en bra definition av någon som verkligen behöver en bil.
Fast sen å andra sidan, man kan ta bussen till fritidssysslorna X antal mil bort, man kan handla i mindre etapper (om man har tid, förstås, det var ju det där med tiden också). Och tiden är väl antagligen den största faktorn i det här fallet.
Och sant, jag gör inget av det där.
Skickar du dina 7-8-åringar med buss x-antal mil bort för fritidssysslor?
Det skulle då aldrig jag göra...
MrFredrik skrev:
Fast sen å andra sidan, man kan ta bussen till fritidssysslorna X antal mil bort
Det är ju det man inte kan eftersom bussarna går en gång i kvartalet. Man kan ju inte inbilla sig om att mindre samhällen har en frekvens på lokaltrafiken som en stror stad det är ju det som är hela problemet.
MrFredrik skrev:
Fast sen å andra sidan, man kan ta bussen till fritidssysslorna X antal mil bort
Det är ju det man inte kan eftersom bussarna går en gång i kvartalet. Man kan ju inte inbilla sig om att mindre samhällen har en frekvens på lokaltrafiken som en stror stad det är ju det som är hela problemet.
Det är jag mycket väl medveten om.
Men då kan man iallafall samåka i en bil, många barn i en bil. Så kan föräldrarna dela på bensinkostnaderna.
Appropå "miljöbilar", jag träffade en snubbe för ett tag sen som körde sin Cheva Astro från början 90-talet på ren E85 och han påstod att det inte var några som helst problem och att tex min gamla V8 i husbilen inte skulle ta nån skada av det. Stämmer det verkligen eller kan man blanda och i så fall hur mycket? Ska man hälla i blyersättning ändå? Har också hört att etanolen äter gummislang mycket snabbare, är det riktigt? Den är ju både billigare och miljvänligare så går det vore det ju en hit!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
MrFredrik skrev:
Det är jag mycket väl medveten om.
Men då kan man iallafall samåka i en bil, många barn i en bil. Så kan föräldrarna dela på bensinkostnaderna.
Självklart, det bor tänkande människor på landet också.
Senast redigerad av Svensson den tis 24 jun 2008, 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
TDHP skrev:Appropå "miljöbilar", jag träffade en snubbe för ett tag sen som körde sin Cheva Astro från början 90-talet på ren E85 och han påstod att det inte var några som helst problem och att tex min gamla V8 i husbilen inte skulle ta nån skada av det. Stämmer det verkligen eller kan man blanda och i så fall hur mycket? Ska man hälla i blyersättning ändå? Har också hört att etanolen äter gummislang mycket snabbare, är det riktigt? Den är ju både billigare och miljvänligare så går det vore det ju en hit!
Man kan blanda E85 och vanlig bensin, JA. Men jag är inte säker på hur stor del E85 det ska vara och vice versa.
Här i Härnösand ska de tex öka på turtätheten för att få folk att åka mer kollektivt. Det är bara det att Härnösand är en liten stad och man kan ta sig runt ganska bra med cykel eller till fots. Ska vara de äldre då som har större nytta av det. De flesta bussar på dagtid går mer eller mindre tomma. Till Älandsbro där jag bor går den sista bussen 17.20 och affärerna i stan stänger 18.00 så om man jobbar i butik och bor i Älandsbro blir det svårt att ta bussen hem.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
Problemet i skåne är att i följd av borgerliga reformationer har priset på kollektivtrafiken höjts markant.
Även om jag räknar med förslitningskostnader osv blir det billigare att köra till de flesta ställen än att ta sig dit kollektivt.
Vad är det för miljöpolitik?
Jag tror att dom flesta här som är ute o lirar mycket inte skulle klara sig utan bil, så man får helt enkelt försöka rättfärdiga bensinpriserna.
Har också konstaterat att sen regeringsskiftet så gick SJ:s tågpriser upp till en icke försvarbar nivå. Nu kostar det 3-4 ggr så mycket att åka som för ett år sen. Tåg och buss måste såklart subventioneras till en attraktiv prisnivå om regeringen vill att man ska låta bilen stå.
Det är det som är grejen, om man låter marknaden styra och ska ha lönsamhet i varje liten del i samhället (ex. vis buss- och tåglinjer etc) så kommer vi aldrig någonsin att komma framåt miljömässigt. Att ge svenska folket schyssta alternativ är totalt sett en väldigt liten kostnad föra att förbättra miljön.
Norrlandstågen är rent fördjävligt hur de ser ut. Gamla slitna skitiga vagnar som man ska skumpa på i ett dygn om man ska till södra Sverige. Detta beroende på idiotupphandlingar som Rikstrafiken håller på med. Och då ska man veta att malmbanan är den sträckning som det i särklass går störst antal ton gods på i hela j-a Sverige. Tacka fan för att jag väljer flyget.
Svensson skrev:Det är det som är grejen, om man låter marknaden styra och ska ha lönsamhet i varje liten del i samhället (ex. vis buss- och tåglinjer etc) så kommer vi aldrig någonsin att komma framåt miljömässigt. Att ge svenska folket schyssta alternativ är totalt sett en väldigt liten kostnad föra att förbättra miljön.
Norrlandstågen är rent fördjävligt hur de ser ut. Gamla slitna skitiga vagnar som man ska skumpa på i ett dygn om man ska till södra Sverige. Detta beroende på idiotupphandlingar som Rikstrafiken håller på med. Och då ska man veta att malmbanan är den sträckning som det i särklass går störst antal ton gods på i hela j-a Sverige. Tacka fan för att jag väljer flyget.
Jag hoppas att vi kommer att göra som engelsmännen: de sparkade ut connex (de mesta prisdumparna) ur landet! Jag saknar tågkompaniet...
Connex är väck, SJ är tillbaka. Problemet är bara att lägsta anbud vinner och får trafikera banan några år bara för att riskera att mista den när någon annan bjuder under. Detta gör att de aldrig satsar en krona i onödan. Jag saknar också Tågkompaniet.
Senast redigerad av Svensson den tis 24 jun 2008, 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
När jag bodde i luleå åkte jag kollektivt jämnt för det var så ruskigt smidigt. Jag slapp hitta parkering och det tog någon minut in till stan.
Hemma i Vilhelmina har jag inte riktigt samma möjlighet. Var upp till stugan i helgen, dit går det inte ens bussar te.x.
Jag har nu skippat en viss del av min nöjeskörning och börja tänka på att köra eco driving, men fortfarande behöver jag bilen så använder jag den (även fast senaste tanken på 57 liter kostade 800:-)
Svensson skrev:Det tar mig 8 minuter att åka till jobbet med bil.
Då kan det inte vara längre än att du kan cykla på en halvtimme?
Vilket jag också brukar göra när årstiden och vädret tillåter det och beroende på vad jag har för arbetsuppgifter för dagen. Men det är samma sak där "Finns det ingen tunnelbana eller buss får ni väl cykla".
Svensson skrev:Det tar mig 8 minuter att åka till jobbet med bil.
Då kan det inte vara längre än att du kan cykla på en halvtimme?
Vilket jag också brukar göra när årstiden och vädret tillåter det och beroende på vad jag har för arbetsuppgifter för dagen. Men det är samma sak där "Finns det ingen tunnelbana eller buss får ni väl cykla".
Det är skitskoj att vara ute och cykla i -30c på dåligt plogade gator det vet vi alla
TDHP skrev:hur många ungar hämtar och lämnar du i olika skolor och på dagis varje morgon och kväll och måste transportera till och från diverse fritidssysslor några mil bort på kvällarna?
Nu menar jag inte att hacka på dig personligen Lasse, men du ställer de rätta frågorna.
*Min unge har varit på ridläger under förra veckan. Vår bil har varit trasig sedan april så hon cyklade 1.5 mil enkel väg, red sina timmar och cyklade tillbaks på eftermiddagen. Hon gick ut femman nyss, valet var hennes eget! Att hon vågade beror nog på att hon och jag har cyklat dit ut tillsammans tidigare då hon haft sina vanliga lektioner.
*Jag har storhandlat m h a turryggsäck och cykelkärra. (Man känner sig f ö som en djävla mupp då man lullar hemåt bland alla chica och välklädda medborgare, men det fanns inte så många alternativ)
*När ungarna var mindre och jag var körkortslös så var cykelkärran min räddare i nöden då ungarna skulle till dagis, fiollektioner, barngympa och barnkalas... fast då handlade det aldrig om sträckor över en mil.
*Jag har inte använt bilen för att transportera kontran på 2 månader. Jag skaffade en kärra så att jag har kunnat dra den istället. (inte för att jag är så djävla duktig egentligen. Bilen har, som sagt, varit död)
Fast det är skitjobbigt att vara utan bil... och vi har massor med skräp som vi inte fått iväg till återvinningen. Och när jag skall transportera stora högtalarlådor, vilket snart blir aktuellt så kommer det nog inte att gå utan motorhjälp....
Vad jag vill säga är att det går att göra mer än man tror utan bil. Jag håller samtidigt helt och hållet med folk härinne om att vi inte kan vara utan bil helt och hållet. Blackparkas har rätt då han vill göra lokaltrafiken bättre och billigare.
Fan också.
Det är såna som du som gör att man får dåligt samvete!
Personligen har jag inga barn och äger tre fordon för ren nöjesåkning...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP