Vad tycker vi om bensinpriset då?
- BBQV
- Forumvärd
Jag tycker det är helt rätt att miljöskadlig verksamhet ska kosta, MEN det måste erbjudas alternativ! Belöna dem som gör rätt (typ miljöbilsrabatter) och bestraffa dem som skitar ner i onödan. Tyvärr så hamnar jag som glesbygdsbo i "skita-ner-i-onödan-kategorin" eftersom inget alternativ till bil erbjuds. Vi har tre bussar per dag som kan ta oss till nå'n slags lokaltrafik...
- Makten
- Medlem++
Nä, det är bara en påpekan om att det faktiskt går att cykla. Så länge det tar mindre än trekvart så är det ju ingen fara, och det kommer man ruskigt långt på. Värre blir det om man måste släpa på massa saker, men det är ju knappast alltid så.Svensson skrev:Vilket jag också brukar göra när årstiden och vädret tillåter det och beroende på vad jag har för arbetsuppgifter för dagen. Men det är samma sak där "Finns det ingen tunnelbana eller buss får ni väl cykla".
Det jag personligen vänder mig emot är att många glesbygdsbor som ojar sig över bensinpriserna har stora och törstiga bilar. Det går inte riktigt ihop när man uppenbarligen prioriterat prestige och prestanda över låg förbrukning. Och då är det väl bara att betala?BarbequeVillage skrev:Jag tycker det är helt rätt att miljöskadlig verksamhet ska kosta, MEN det måste erbjudas alternativ! Belöna dem som gör rätt (typ miljöbilsrabatter) och bestraffa dem som skitar ner i onödan. Tyvärr så hamnar jag som glesbygdsbo i "skita-ner-i-onödan-kategorin" eftersom inget alternativ till bil erbjuds. Vi har tre bussar per dag som kan ta oss till nå'n slags lokaltrafik...
Hur många andra inköp varje år kan man avstå för att ha råd med bilen? Väldigt många, i många fall, tror jag. Visst finns det folk som verkligen lever på gränsen, men de flesta kunde gott spara in på något annat om bilen nu är så viktig. Den egna bekvämligheten är i mina ögon ett väldigt dåligt försvar för att klaga på bensinpriset.
För övrigt har priset inte ökat särskilt mycket egentligen. Folk verkar glömma att penningvärdet ändras. Inflation kallas det.
http://www.spi.se/fprw/statistik/Priser%201981-2007.gif
Senast redigerad av Makten den tis 24 jun 2008, 18:17, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- TDHP
- Forumvärd
Självklart har alla en massa val. Vad man har för bil, var man bor, om man vill se på TV, om man vill äta makaroner och ketchup sex dar i veckan, om man vill bo i tält utanför jobbet för att närmsta boende man har råd med ligger 8 mil bort osv osv. Som samhället är uppbyggt så kan jag tycka att möjligheten att kunna trtansportera sig och sin familj bör på nåt sätt ingå i existensminimum.
Frågan är kanske om det är rättvist att de som har större behov av en bil ska betala lika mycket som dom som absolut inte har behov av en bil.
Frågan är kanske om det är rättvist att de som har större behov av en bil ska betala lika mycket som dom som absolut inte har behov av en bil.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Svensson
- Forumvärd
Det är som jag skrev i första inlägget, "Nu är smärtgränsen nådd" har man hört i 20 år. Jag har just funderat på konsumentprisindex, jag har en känsla av att bensinen ökat ungefär som resten i samhället även om den nu (som den gör ibland) har tagit ett extra skutt. Jag tycker dessutom inte att det brukar skilja speciellt mycket i pris mellan europeiska länder.
Om bensinen kostade 9 kr 1982 så måste den ha varit jäkligt dyr i förhållande till dåvarande lönenivåer.
*EDIT*
läste slarvigt, det är tydligen i 2007 års penningvärde hela skalan. Tyckte att det var väldigt högt i början av 80-talet.
Om bensinen kostade 9 kr 1982 så måste den ha varit jäkligt dyr i förhållande till dåvarande lönenivåer.
*EDIT*
läste slarvigt, det är tydligen i 2007 års penningvärde hela skalan. Tyckte att det var väldigt högt i början av 80-talet.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Ahab
- Medlem+
Makten: Jag har en bil för att jag behöver den till en del saker. De tillfällena som jag väljer mellan att åka tåg och bil så blir det oftast bilen för att det är billigare (oftast smidigare också). Har inte SJ ett ansvar också?
edit: nej bensinpriset verkar inte ha ökat ett skit enligt figuren. Skatten däremot.
edit: nej bensinpriset verkar inte ha ökat ett skit enligt figuren. Skatten däremot.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
- Svensson
- Forumvärd
Det knäppa är att SJ inte har något ansvar på det sättet, de är vinstdrivande som alla andra företag. Däremot borde svenska staten som äger järnvägsnätet och faktiskt också äger miljöansvaret se till att tågåkandet är ett attraktivt alternativ både pris- och komfortmässigt. EU och även Sverige borde också se till att mer gods styrs över från lastbil till järnväg.Ahab skrev:Makten: Jag har en bil för att jag behöver den till en del saker. De tillfällena som jag väljer mellan att åka tåg och bil så blir det oftast bilen för att det är billigare (oftast smidigare också). Har inte SJ ett ansvar också?
Man har t.ex. stoppat den tänkta Norrbottniabanan (en förlängning av kustjärnvägen från Umeå norrut).
- knedy
- VIP medlem
Dom som kan och säkert gör någon skada, jag är ju fortfarande inte så övertygad att jag drar på mig kalsongerna utanför byxorna och knyter lakanet runt halsen och smyger ut sent om natten för att rädda jorden... som många andra verkar göra. Nu kom jag bort mig, dom som gör någon skada är ju stora företag och dom har ju inga problem att betala ett par miljoner åt någon sånt för sin "miljöskadliga verksamhet". Det enda som händer när man inför såna grejer är att det blir en till grej på högen av grejen vanligt folk måste stå ut med att betala.BarbequeVillage skrev:Jag tycker det är helt rätt att miljöskadlig verksamhet ska kosta
Officiell stormästare i EB-orden
- Makten
- Medlem++
Jag tror att vi på sikt kommer få omvärdera den tanken, till för- och nackdel. Samhället kommer att "lokaliseras" istället för globaliseras i takt med att oljan tar slut. Det går helt enkelt inte att transportera sig själv och alla varor kors och tvärs över jorden eftersom energiresurserna inte räcker till det utan olja. Men det blir nog helt okej när omställningen väl är gjord. Det är ju precis så det varit förr; att man fixar självförsörjning på orten i den mån det går.TDHP skrev:Som samhället är uppbyggt så kan jag tycka att möjligheten att kunna trtansportera sig och sin familj bör på nåt sätt ingå i existensminimum.
Du bestämmer själv ditt behov. Du kan när du vill söka jobb i storstan och flytta dit istället. Självklart är det rättvisast om priset är samma för alla och var och en får välja själv vad de vill lägga sina pengar på och var de vill bo.Frågan är kanske om det är rättvist att de som har större behov av en bil ska betala lika mycket som dom som absolut inte har behov av en bil.
Problemet är att järnvägen är privat. Jag är normalt sett för marknadsekonomi, men det går helt enkelt inte att konkurrera ordentligt på ett järnvägsnät eftersom själva infrastrukturen är sjukligt dyr att bygga. "Samhällsnödvändigheter" tycker jag gott kan vara statliga.Ahab skrev:Makten: Jag har en bil för att jag behöver den till en del saker. De tillfällena som jag väljer mellan att åka tåg och bil så blir det oftast bilen för att det är billigare (oftast smidigare också). Har inte SJ ett ansvar också?
Pengarna tar ju vägen nånstans också. Om vi sänker bensinskatten så får vi höja nån annan skatt. Det blir nog inte roligare i slutändan ändå.edit: nej bensinpriset verkar inte ha ökat ett skit enligt figuren. Skatten däremot.
- TDHP
- Forumvärd
Alltså, du ser som vanligt bara till din lilla verklighet Makten.Makten skrev:Jag tror att vi på sikt kommer få omvärdera den tanken, till för- och nackdel. Samhället kommer att "lokaliseras" istället för globaliseras i takt med att oljan tar slut. Det går helt enkelt inte att transportera sig själv och alla varor kors och tvärs över jorden eftersom energiresurserna inte räcker till det utan olja. Men det blir nog helt okej när omställningen väl är gjord. Det är ju precis så det varit förr; att man fixar självförsörjning på orten i den mån det går.TDHP skrev:Som samhället är uppbyggt så kan jag tycka att möjligheten att kunna trtansportera sig och sin familj bör på nåt sätt ingå i existensminimum.
Du bestämmer själv ditt behov. Du kan när du vill söka jobb i storstan och flytta dit istället. Självklart är det rättvisast om priset är samma för alla och var och en får välja själv vad de vill lägga sina pengar på och var de vill bo.Frågan är kanske om det är rättvist att de som har större behov av en bil ska betala lika mycket som dom som absolut inte har behov av en bil.
Visst, det är bara att skaffa nytt jobb och flytta. Tjosan.
Var det så enkelt så hade vi ju inga glesbygdsproblem.
Har man villa och ungar i skola och fru med jobb på plats och man dessutom får betala 3-4 ggr så mycket för ett motsvarande boende i tex Sthlm så blir man nog tveksam. Dessutom, att få tag i ett boende närmare arbetet kanske inte låter sig göras, och ska du bo i en förort så får du troligen i stort sett lika långt till jobbet som om du bor kvar i tex Norrtälje och pendlar. Är man 40-50-60 år så har man inte bara ett hus och ett jobb där man bor, man har ett liv. Visst, på LÅNG sikt så kommer allt att trängas ihop på mindre ytor, men samtidigt växer ju städerna i en rasande takt och flyter mer och mer ihop med föroter och mindre samhällen. Men hur det kommer att vara om 10-20-30 år är liksom inte intressant för dem som inte får pengarna att räcka till IDAG. Och att säga att "det skulle man tänkt på innan man rotade sig där man är, eller innan man skaffade barn" eller såna argument håller inte. Visst, förutsättningarna förändras men samhället måste ju nånstans ta sitt ansvar för att se till att det som ÄR fungerar, inte prata om hur det BORDE vara.
TDHP

TDHP
- Makten
- Medlem++
Alldeles riktigt, jag tänkte fel. Det är väl Banverket som äger nätet, men det är ändå inte direkt optimalt med några få privata aktörer som delar på nätet antar jag.Svensson skrev:Järnvägsnätet är inte privat, däremot flera av de bolag som trafikerar det.
Inte mer än nån annan antar jag?TDHP skrev:Alltså, du ser som vanligt bara till din lilla verklighet Makten.
Jag har aldrig påstått att det ska vara lätt eller roligt. Bara att det är ditt val som avgör hur du disponerar dina pengar. Och så hade vi ju det där med bostadskostnaden igen ja. Försvann inte orättvisan med bilbehovet då? Ingenting är gratis.Visst, det är bara att skaffa nytt jobb och flytta. Tjosan.
Har man villa och ungar i skola och fru med jobb på plats och man dessutom får betala 3-4 ggr så mycket för ett motsvarande boende i tex Sthlm så blir man nog tveksam.
Resonemanget bygger på att man oftast kan åka kommunalt i storstaden, till och från förorten.Dessutom, att få tag i ett boende närmare arbetet kanske inte låter sig göras, och ska du bo i en förort så får du troligen i stort sett lika långt till jobbet som om du bor kvar i tex Norrtälje och pendlar.
Jag tycker att det största ansvaret ligger hos individen. Har du inte råd att bo där du bor eller åka bil så mycket som du gör så har du bara en möjlighet; ändra på det. Flytta, byt bil, börja cykla, låt bli att köpa ny teve, och så vidare. Det finns folk runtom i världen som lever på en hundradel av vad du gör, utan att dö. Och ingen jävel "tar ansvar" för dem. Men i Sverige så ska pappa staten fixa allt, hela tiden.Är man 40-50-60 år så har man inte bara ett hus och ett jobb där man bor, man har ett liv. Visst, på LÅNG sikt så kommer allt att trängas ihop på mindre ytor, men samtidigt växer ju städerna i en rasande takt och flyter mer och mer ihop med föroter och mindre samhällen. Men hur det kommer att vara om 10-20-30 år är liksom inte intressant för dem som inte får pengarna att räcka till IDAG. Och att säga att "det skulle man tänkt på innan man rotade sig där man är, eller innan man skaffade barn" eller såna argument håller inte. Visst, förutsättningarna förändras men samhället måste ju nånstans ta sitt ansvar för att se till att det som ÄR fungerar, inte prata om hur det BORDE vara.
Ursäkta om jag verkar sur, men jag är lite trött på dessa ihåliga argument. Jag funderar själv på att flytta ut på landet, men jag skulle i min nuvarande situation inte kunna det. Alltså låter jag bli, hur mycket jag än vill. Jag har ingen rättighet att leva precis som jag önskar. Det är bara upp till min egen förmåga att inrätta livet på bästa möjliga sätt.
- blackparkas
- Medlem++++
Amen broder..!TDHP skrev: Alltså, du ser som vanligt bara till din lilla verklighet Makten.
Visst, det är bara att skaffa nytt jobb och flytta. Tjosan.
Har man villa och ungar i skola och fru med jobb på plats och man dessutom får betala 3-4 ggr så mycket för ett motsvarande boende i tex Sthlm så blir man nog tveksam. Dessutom, att få tag i ett boende närmare arbetet kanske inte låter sig göras, och ska du bo i en förort så får du troligen i stort sett lika långt till jobbet som om du bor kvar i tex Norrtälje och pendlar. Är man 40-50-60 år så har man inte bara ett hus och ett jobb där man bor, man har ett liv. Visst, på LÅNG sikt så kommer allt att trängas ihop på mindre ytor, men samtidigt växer ju städerna i en rasande takt och flyter mer och mer ihop med föroter och mindre samhällen. Men hur det kommer att vara om 10-20-30 år är liksom inte intressant för dem som inte får pengarna att räcka till IDAG. Och att säga att "det skulle man tänkt på innan man rotade sig där man är, eller innan man skaffade barn" eller såna argument håller inte. Visst, förutsättningarna förändras men samhället måste ju nånstans ta sitt ansvar för att se till att det som ÄR fungerar, inte prata om hur det BORDE vara.
Åh det är så härligt att se de där korkade storstadskommentarerna om och om igen...Makten skrev: Du bestämmer själv ditt behov. Du kan när du vill söka jobb i storstan och flytta dit istället. Självklart är det rättvisast om priset är samma för alla och var och en får välja själv vad de vill lägga sina pengar på och var de vill bo.
Livskvalitét är något som är individuellt förstås, men för min del så innehåller det bla smidiga transporter.
T.ex. att det inte ska behöva ta en halvtimme att åka till jobbet eller en timme om man ska lämna ungarna på dagis.
Det Lasse nämner att det borde vara billigare med bil på landet än i storstaden där det finns lokaltrafik värd namnet tycker jag nästan är självklart.
Att man väljer en bil som är bensinsnål är ju förstås också en självklarhet om man tycker bensinpriset är för högt.
Jag gillar snabba, stora, feta, bilar som drar mycket soppa, men just nu så skulle jag aldrig köpa en bil som drar mer än 1 liter milen till vardagligt bruk.
Att våra argument är ihåliga får stå för dig Makten, jag gillar inte dina heller.
TILLÄGG: För övrigt så är det väl ändå ganska stor skillnad på 9kr och 14 kr?!
Makten påstod att bensinpriset inte förändrats särskilt mycket...
5 spänn är en hel del tycker jag personligen.
Senast redigerad av blackparkas den tis 24 jun 2008, 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Chriller
- VIP medlem
Högt bensinpris är väl bra så man tänker efter innan man tar bilen eftersom det är skit för miljön på alla sätt. Så där värst dyrt är det ju inte om man ser till andra transportmedel m tanke på att man är helt fri att välja alla start och stopp och kan packa lite hur man vill och så vidare.
Det daddas ju så jävla mycket med bilister jämt annars. Kolla bara i Göteborg där man bygger tunnlar och förbättrar vägar i parti och minut, men skiter i alla alternativ. Hade man lagt Götatunnelpengarna på att göra kollektivtrafiken fri istället hade vi ju fan inte behövt tunneln. Bron för cyklar över Götaälv har debatterats i tio-femton år, men inte fan blir det nåt.
Bah säger jag.
Det daddas ju så jävla mycket med bilister jämt annars. Kolla bara i Göteborg där man bygger tunnlar och förbättrar vägar i parti och minut, men skiter i alla alternativ. Hade man lagt Götatunnelpengarna på att göra kollektivtrafiken fri istället hade vi ju fan inte behövt tunneln. Bron för cyklar över Götaälv har debatterats i tio-femton år, men inte fan blir det nåt.
Bah säger jag.
Jomen. It's the Chriller.
- TDHP
- Forumvärd
Jamen där är det ju igen då, "bo i stan och åk kollektivt eller håll käften och skyll dig själv för att du bor på landet", liksom...Chriller skrev:Högt bensinpris är väl bra så man tänker efter innan man tar bilen eftersom det är skit för miljön på alla sätt. Så där värst dyrt är det ju inte om man ser till andra transportmedel m tanke på att man är helt fri att välja alla start och stopp och kan packa lite hur man vill och så vidare.
Bah säger jag.
Sen är det ju självklart att man inte ska åka bil i onödan, men det är det väl ingen som tycker heller.
TDHP

TDHP
- Svensson
- Forumvärd
Det är rättvist att alla betalar lika mycket för bensinen men det är orättvist att det inte satsas fem öre på vettiga alternativ till bilen i mindre städer och samhällen och "på landet".
Vi kan dra den här diskussionen hur långt som helst, hur rättvist är det att våra skattepengar finansierar sportanläggningar, muséer. teatrar etc. som bara finns i storstäder om vi inte ska kunna ta oss dit på ett vettigt sätt?
Jag tycker inte att man ska göra det till en "stad vs. landet" diskussion. Det finns för- och nackdelar med bägge alternativen MEN oavsett var i Sverige du bor ska du ha rätt till bra infrastruktur, punkt slut.
Vi kan dra den här diskussionen hur långt som helst, hur rättvist är det att våra skattepengar finansierar sportanläggningar, muséer. teatrar etc. som bara finns i storstäder om vi inte ska kunna ta oss dit på ett vettigt sätt?
Jag tycker inte att man ska göra det till en "stad vs. landet" diskussion. Det finns för- och nackdelar med bägge alternativen MEN oavsett var i Sverige du bor ska du ha rätt till bra infrastruktur, punkt slut.
- Makten
- Medlem++
Inte i den bemärkelse som du nog tänker på (socialdemokrat). Men visst är jag socialist; jag förespråkar ett socialt skyddsnät och att grundläggande samhällsfunktioner ska vara statliga eller åtminstone statligt styrda. Ändå anser jag att det yttersta ansvaret för tillvaron alltid ligger hos individen.TDHP skrev:Du är inte socialist va?
Vadå "ska inte behöva"? Du har väl inte större rätt att leva ut dina bekvämlighetsideal än någon annan? Det är bara att betala och se glad ut, eller ändra på omständigheterna.blackparkas skrev:Åh det är så härligt att se de där korkade storstadskommentarerna om och om igen...
Livskvalitét är något som är individuellt förstås, men för min del så innehåller det bla smidiga transporter.
T.ex. att det inte ska behöva ta en halvtimme att åka till jobbet eller en timme om man ska lämna ungarna på dagis.
Varför? Du bor där det är långt att åka, alltså blir det dyrt att åka. Jag bor där bostäder kostar mycket, alltså blir det dyrt att bo. Fullständigt rättvist. Lokaltrafiken är inte heller gratis, om någon nu trodde det. 700:- i månaden kostar ett SL-kort numera. Det är väl en tank soppa ungefär? Det räcker till ett par mil om dagen om man inte har en törstig bil.Det Lasse nämner att det borde vara billigare med bil på landet än i storstaden där det finns lokaltrafik värd namnet tycker jag nästan är självklart.
En liter milen är mer än dubbelt så mycket mot vad som "behövs" för de allra flesta. En bil som drar en liter milen är inte i närheten av snål. Det gjorde bilarna på 80-talet också.Att man väljer en bil som är bensinsnål är ju förstås också en självklarhet om man tycker bensinpriset är för högt.
Jag gillar snabba, stora, feta, bilar som drar mycket soppa, men just nu så skulle jag aldrig köpa en bil som drar mer än 1 liter milen till vardagligt bruk.
Det behöver du inte göra.Att våra argument är ihåliga får stå för dig Makten, jag gillar inte dina heller.

Det har ökat med ungefär 50% på nästan 30 år. Det är verkligen inte mycket med tanke på hur utvecklingen har sett ut.TILLÄGG: För övrigt så är det väl ändå ganska stor skillnad på 9kr och 14 kr?!
Makten påstod att bensinpriset inte förändrats särskilt mycket...
5 spänn är en hel del tycker jag personligen.
- Makten
- Medlem++
Det måste ju löna sig också, tyvärr. Och det gör det antagligen inte, för annars skulle ju vem som helst kunna starta ett bussbolag och börja köra folk till hyggliga priser.Svensson skrev:Det är rättvist att alla betalar lika mycket för bensinen men det är orättvist att det inte satsas fem öre på vettiga alternativ till bilen i mindre städer och samhällen och "på landet".
- Svensson
- Forumvärd
Då är vi ju där igen. Vad har miljön för pris? Det är det jag menar. Och vad beträffar var man bor så är det ju inte så enkelt att man slår ner sina bopålar lite på måfå. Stockholm klarar sig lika dåligt utan resten av landet som vice versa. Om vi ska ha människor spridda över landet som bidrar till landets överlevnad och utveckling så ska också dessa människor ha tillgång till bra service och en vettig infrastruktur.Makten skrev:Det måste ju löna sig också, tyvärr. Och det gör det antagligen inte, för annars skulle ju vem som helst kunna starta ett bussbolag och börja köra folk till hyggliga priser.Svensson skrev:Det är rättvist att alla betalar lika mycket för bensinen men det är orättvist att det inte satsas fem öre på vettiga alternativ till bilen i mindre städer och samhällen och "på landet".
Om vi vänder på steken, eftersom vi är så få människor så det inte är lönsamt med kollektivtrafik så är det ju bokstavligt som en fjärt i rymden det vi släpper ut från våra bilar också.

På 50- och 60-talet när det statliga företag jag jobbar åt gjorde miljardvinster till staten och statliga SJ skötte transporterna så ökade SJ fraktpriserna mångdubbelt, man förde helt enkelt över pengar från ett statligt bolag till ett annat. Vad gjorde SJ med sina enorma vinster då? Jo, man byggde tunnelbanan i Sthlm bl.a. Det är ett konkret exempel på hur pengar som kommer till statskassan fördelas över landet det är bara det att det måste kunna funka bägge vägar också.
- Makten
- Medlem++
Jag tycker att miljön är värd ett högt pris och det är bland annat därför jag tycker att det är fånigt att klaga på bensinpriset om man dessutom inte gjort allt som står i ens makt för att dra ner på förbrukningen först. Dessutom är jag helt klart emot urbanisering och globalisering, vilket kanske låter märkligt med tanke på att jag är för marknadsekonomi. Men jag tror inte vi har något annat val än att göra det bästa av situationen och fortsätta befolka landsbygden och ta vara på det som vi har, nämligen marken. Bensinen kommer oundvikligen att bli sinnessjukt dyr, skatt eller ej, så det är lika bra att bita ihop och börja förändringen redan nu. Det kommer inte att bli gratis.Svensson skrev:Då är vi ju där igen. Vad har miljön för pris? Det är det jag menar. Och vad beträffar var man bor så är det ju inte så enkelt att man slår ner sina bopålar lite på måfå. Stockholm klarar sig lika dåligt utan resten av landet som vice versa. Om vi ska ha människor spridda över landet som bidrar till landets överlevnad och utveckling så ska också dessa människor ha tillgång till bra service och en vettig infrastruktur.
Sen förstår jag mycket väl att vissa tycker att jag inte borde uttala mig eftersom jag inte "drabbas". Men jag skulle vilja se exempelvis herr Parkas leva mitt liv ett tag så kanske han förstår att jag inte glider omkring och är nöjd med allt bara för att jag slipper tanka bilen dyrt. Jag har ju inte ens en bil, och därmed inte ett val. Jag kan inte åka och storhandla, bara en sån sak. Jag kan inte åka och köpa möbler. Jag kan inte åka nån större sträcka alls utan att behöva trängas med en massa jävla idioter på bussen, tunnelbanan eller spårvagnen.
I någon ände ska det ju börjas. Ju tidigare, desto smärtfriare kommer det att gå. Det blir nog jättekul för kineserna när oljepriset skjuter i höjden. De har inte samma möjligheter att faktiskt betala för miljövänligare alternativ som vi har. Sen har de inte något socialt skyddsnät som byggs upp av höga skatter. Det har vi, och det måste ju finansieras på något vis.Om vi vänder på steken, eftersom vi är så få människor så det inte är lönsamt med kollektivtrafik så är det ju bokstavligt som en fjärt i rymden det vi släpper ut från våra bilar också.![]()
Det är ju precis vad det gör också, bara det att ingen tycks märka att det slussas enorma summor från storstadsregionerna till landsbyggden. Inget jag klagar på egentligen, men någon måtta med beskyllningarna tycker jag att det får vara.På 50- och 60-talet när det statliga företag jag jobbar åt gjorde miljardvinster till staten och statliga SJ skötte transporterna så ökade SJ fraktpriserna mångdubbelt, man förde helt enkelt över pengar från ett statligt bolag till ett annat. Vad gjorde SJ med sina enorma vinster då? Jo, man byggde tunnelbanan i Sthlm bl.a. Det är ett konkret exempel på hur pengar som kommer till statskassan fördelas över landet det är bara det att det måste kunna funka bägge vägar också.

Bäst jag tar bort den där bilden en bit upp så att tråden blir läsbar.
- BBQV
- Forumvärd
Instämmer! Själv gör jag mina grannar gröna av avund med en 10 år gammal Hyundai Accent!Makten skrev:Det jag personligen vänder mig emot är att många glesbygdsbor som ojar sig över bensinpriserna har stora och törstiga bilar. Det går inte riktigt ihop när man uppenbarligen prioriterat prestige och prestanda över låg förbrukning. Och då är det väl bara att betala?BarbequeVillage skrev:Jag tycker det är helt rätt att miljöskadlig verksamhet ska kosta, MEN det måste erbjudas alternativ! Belöna dem som gör rätt (typ miljöbilsrabatter) och bestraffa dem som skitar ner i onödan. Tyvärr så hamnar jag som glesbygdsbo i "skita-ner-i-onödan-kategorin" eftersom inget alternativ till bil erbjuds. Vi har tre bussar per dag som kan ta oss till nå'n slags lokaltrafik...

- Svensson
- Forumvärd
Det var ingen beskyllning! (inte den här gångenMakten skrev:Det är ju precis vad det gör också, bara det att ingen tycks märka att det slussas enorma summor från storstadsregionerna till landsbyggden. Inget jag klagar på egentligen, men någon måtta med beskyllningarna tycker jag att det får vara.![]()

Ett räkneexempel. Vi är runt 250.000 människor i Norrbottens län. Vi producerar gissningsvis 30-40% av Sveriges elström. Vi har stora gruvor som exporterar över hela världen och som hjälpt till att bygga upp industrierna vid kusterna (bilindustrin t.ex.), vi har stålindustri, skogsindustri etc. etc. Hur kan det vara möjligt att det inte skulle kunna försörja 250.000 människor?
Och vad är det som försörjer 1.9 milj. stockholmare?

Så. Nu fick lokalpatrioten i mig avreagera sig lite.
- Diesel
- Medlem++
Jag har en ganska stor bil, men det är behovsprövat. Jag kör en Saab 9000 -96 med lilla motorn (prestige saknas i den bilen). Men jag har intressen och behov som gör att jag vill kunna dra 1450 kg släpvagn på b-kort. Jag vill kunna lasta in 4-5 pers i bilen och ändå rymma bagage. Det skulle inte funka för mig med en liten Polo som drar någon deciliter mindre..Makten skrev:Det jag personligen vänder mig emot är att många glesbygdsbor som ojar sig över bensinpriserna har stora och törstiga bilar. Det går inte riktigt ihop när man uppenbarligen prioriterat prestige och prestanda över låg förbrukning. Och då är det väl bara att betala?BarbequeVillage skrev:Jag tycker det är helt rätt att miljöskadlig verksamhet ska kosta, MEN det måste erbjudas alternativ! Belöna dem som gör rätt (typ miljöbilsrabatter) och bestraffa dem som skitar ner i onödan. Tyvärr så hamnar jag som glesbygdsbo i "skita-ner-i-onödan-kategorin" eftersom inget alternativ till bil erbjuds. Vi har tre bussar per dag som kan ta oss till nå'n slags lokaltrafik...
Hur många andra inköp varje år kan man avstå för att ha råd med bilen? Väldigt många, i många fall, tror jag. Visst finns det folk som verkligen lever på gränsen, men de flesta kunde gott spara in på något annat om bilen nu är så viktig. Den egna bekvämligheten är i mina ögon ett väldigt dåligt försvar för att klaga på bensinpriset.
För övrigt har priset inte ökat särskilt mycket egentligen. Folk verkar glömma att penningvärdet ändras. Inflation kallas det.
http://www.spi.se/fprw/statistik/Priser%201981-2007.gif
Kort sagt, men har oftast ett lite annat bilbehov på glesbygden också
Men välkommen upp i fjällvärlden med din snåla småbil, jag har testat fjällvärlden med en Skoda fabia HTP (1,2 liters 3cyl motor). Det är spännande både höst och vinter