En nybörjare som behöver lite hjälp
-
- Medlem
En nybörjare som behöver lite hjälp
Jag har inte spelat bas så värst länge och eftersom det är mitt första instrument så har jag startar från noll. Vad ska jag göra för att verkligen bli bra på bas mer än att bara träna på låtar?
-
- Medlem+++
- 200071
- Hedersmedlem
Håller bara med om det första.MrFredrik skrev:Spela, spela, spela.
Det är bättre om du INTE tränar på låtar, träna på skalor, skalor etc etc. lär dig tonerna på halsen osv osv

MrFredrik skrev tre x spela.
Spela - själv, skalor och annat, helst med metronom/trummaskin
Spela - till musik, inte bara basgångar utan andra instruments melodilinjer också.
Spela - ihop med andra levande musiker.
Ju mer teori du lär dig desto mer kan du slappna av och känna dig tryggare i spelet
- maltjik
- Medlem+
- 200071
- Hedersmedlem
Just det där med att spela med såna som är bättre är viktigt! Är man en fegis med dåligt självförtroende, (som jag) så är det lättast att spela med andra som inte är jättebra (ursäkta bandkompisarmaltjik skrev:just det. spela ihop med andra.200071 skrev: Spela - ihop med andra levande musiker.
ta alla chanser att lira med folk, även om du inte är säker på att du klarar det tekniskt.
man lär sig massor. man måste spela "lyhört"

Stöddig=fel
Feg=fel
Ambitiös=rätt
Ödmjuk=rätt
-
- Medlem
Tack för alla svar
Men jag är den sämsta av dem, jag de har typ spelat i 3-4 år.
Jag får ursäkta ifall mina frågor är helt uppenbara men jag är ju inte så insatt i detta än

Jo jag skulle egentligen börjat spela bas med lärare när jag var runt elva, men nu när man är 15 år så känns det inte så lönt med lärareSkaffa dig en bra lärare! Det är det bästa tipset jag kan ge.

Spela dynamiskt?lyssna och analysera. hur spelar de egentligen? öva på att spela dynamiskt.
Men hur spelar jag till musiken, skalor mm egentligen? Och hur lär jag mej teori?Håller bara med om det första. Wink (och delar av det andra)
MrFredrik skrev tre x spela.
Spela - själv, skalor och annat, helst med metronom/trummaskin
Spela - till musik, inte bara basgångar utan andra instruments melodilinjer också.
Spela - ihop med andra levande musiker.
Ju mer teori du lär dig desto mer kan du slappna av och känna dig tryggare i spelet
Jag spelar i faktiskt i ett bandDet jag har ångrat med mitt basspelande är att jag inte har spelat mer i band. Är urusel i bandsituationer.
Så ännu ett tips: Spela i band så tidigt du kan!

Jag får ursäkta ifall mina frågor är helt uppenbara men jag är ju inte så insatt i detta än

- maltjik
- Medlem+
det kan ju bli så att man kastar sig in i något som man inte klarar så jättebra, och visst kan självförtroendet få sig en törn, men det är bara att streta vidare. när det gått ett litet tag och man kollar tillbaka så ser man vilken lärorik upplevelse det var.200071 skrev:Just det där med att spela med såna som är bättre är viktigt! Är man en fegis med dåligt självförtroende, (som jag) så är det lättast att spela med andra som inte är jättebra (ursäkta bandkompisarmaltjik skrev:just det. spela ihop med andra.200071 skrev: Spela - ihop med andra levande musiker.
ta alla chanser att lira med folk, även om du inte är säker på att du klarar det tekniskt.
man lär sig massor. man måste spela "lyhört") men då utvecklas man inte så mycket heller.
Stöddig=fel
Feg=fel
Ambitiös=rätt
Ödmjuk=rätt
sen när man spelar med nya människor så lär man ju känna nytt folk och får nya kontakter.
men man får inte heller glömma bort varför man spelar. -för att man tycker att det är kul.
tycker man inte att det är kul så ska man förändra sättet man gör det på.

ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
- cub
- Medlem++
-
- Medlem
Jo jag hade anmält mej men farsan fick samtalet att jag fått en plats och han tyckte jag hade så mycket annat för mej(och det var dyrt med bas och det därcub skrev:Umm hur tänker du då?Whoomba skrev:Jo jag skulle egentligen börjat spela bas med lärare när jag var runt elva, men nu när man är 15 år så känns det inte så lönt med lärareSkaffa dig en bra lärare! Det är det bästa tipset jag kan ge.

- cub
- Medlem++
Visst kan man lära sig allt själv men min erfarenhet är att man utvecklas mycket snabbare, speciellt i början, med hjälp av en lärare.
Han/hon kan dessutom inte bara svara på dina frågor:
"Spela dynamiskt? Men hur spelar jag till musiken, skalor mm egentligen? Och hur lär jag mej teori?"
utan kan dessutom visa och spela så du både får det teoretiska, praktiska och får höra skillnader.
Han/hon kan dessutom inte bara svara på dina frågor:
"Spela dynamiskt? Men hur spelar jag till musiken, skalor mm egentligen? Och hur lär jag mej teori?"
utan kan dessutom visa och spela så du både får det teoretiska, praktiska och får höra skillnader.