Emg = Fail?
- Jooel
- Medlem+
Emg = Fail?
Hej.
Jag har precis precis installerat en Emg pick up i min p-bas. det låter osv, dock så distar det aldeles för mycket när jag spelar med mer "attack" jag har också testat lite med olika avstånd imellan sträng och pickup och visst blir det mindre dist när jag har mickarna i botten, men i min bas skola är jag uppväxt med att pickupen ska iprincip smeka strängarna. vad har jag gjort för fel?
Micken är köpt på musikbörsen
Mikrofon EMG EMGP (Art: 108262)
mvh Jooel
Btw, #1 post osv. WHIWIH
Jag har precis precis installerat en Emg pick up i min p-bas. det låter osv, dock så distar det aldeles för mycket när jag spelar med mer "attack" jag har också testat lite med olika avstånd imellan sträng och pickup och visst blir det mindre dist när jag har mickarna i botten, men i min bas skola är jag uppväxt med att pickupen ska iprincip smeka strängarna. vad har jag gjort för fel?
Micken är köpt på musikbörsen
Mikrofon EMG EMGP (Art: 108262)
mvh Jooel
Btw, #1 post osv. WHIWIH
-
- VIP medlem
- Jooel
- Medlem+
haha behövs det ens?Jooel skrev:btw, hade någon haft en graf på hur basljudet blir sämmre beroende på i fall batteriet är fullt eller nästan tomt så hade det varit kul att se![]()
// Jooel
jag har varit med om dom mest lustiga och olustiga ljud när batteriet tar slut.. Nån gång trodde jag att det var en kompis som hade kopplat in en distpedal för att se hur jag reagerade! fast så var det ju inte.. det var dåligt batteri.

-
- VIP medlem
Kan va just grejen att det är en EMG mick.. 

http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- newheartshadow
- VIP medlem
- Jooel
- Medlem+
Du har en poäng där. Dock har jag 3 aktiva basar, bara den som failar. Antar att en vanlig eq pedal skulle kunna uppfylla den funktionen lr?newheartshadow skrev:För hög output från basen så att förstärkaren distar? Du har ingen dämpningspad på förstärkaren eller en input för aktiva basar som du kan testa med?
//Jooel
-
- VIP medlem
Satte du i potarna som medföljer micken eller körde du med de som satt i basen? En annan sak som många glömmer är att strängarna ska inte vara jordade när man gör EMG. Om du har jordat stallet så löd loss eller klipp den. Har för mig att det påverkade ljudet en del när jag bytte till EMG i ett instrument för en massa år sedan.Jooel skrev:Tyvärr är det över min elkunskap. Vill du beskriva lite mer? Typ hur jag kan felsöka osv ?:PTDHP skrev:Fel ohm på potarna?
//Jooel
- Jooel
- Medlem+
aha, jag köpte ett emg set, så volymkontroller och telejack flöjde med. det ända jag gjorde var att jag lödde ihop batteri klämman till volymkontrollen 1 sladd och 1 hål så tror inte jag kan ha gjort fel därMatte skrev:Satte du i potarna som medföljer micken eller körde du med de som satt i basen? En annan sak som många glömmer är att strängarna ska inte vara jordade när man gör EMG. Om du har jordat stallet så löd loss eller klipp den. Har för mig att det påverkade ljudet en del när jag bytte till EMG i ett instrument för en massa år sedan.Jooel skrev:Tyvärr är det över min elkunskap. Vill du beskriva lite mer? Typ hur jag kan felsöka osv ?:PTDHP skrev:Fel ohm på potarna?
//Jooel

//Jooel.
-
- VIP medlem
Den ska väl inte lödas till volymepotten? Batteriklämman skall sitta mellan den extra pinnen (ring) på utgångsjacket och den röda kabeln från micken. Rött mot rött och svart ände på utgångsjacket.Jooel skrev:aha, jag köpte ett emg set, så volymkontroller och telejack flöjde med. det ända jag gjorde var att jag lödde ihop batteri klämman till volymkontrollen 1 sladd och 1 hål så tror inte jag kan ha gjort fel därMatte skrev:Satte du i potarna som medföljer micken eller körde du med de som satt i basen? En annan sak som många glömmer är att strängarna ska inte vara jordade när man gör EMG. Om du har jordat stallet så löd loss eller klipp den. Har för mig att det påverkade ljudet en del när jag bytte till EMG i ett instrument för en massa år sedan.Jooel skrev:Tyvärr är det över min elkunskap. Vill du beskriva lite mer? Typ hur jag kan felsöka osv ?:PTDHP skrev:Fel ohm på potarna?
//Jooeloch nej mitt stall är inte jordat.
//Jooel.
-
- VIP medlem
Den ska väl inte lödas till volymepotten? Batteriklämman skall sitta mellan den extra pinnen (ring) på utgångsjacket och den röda kabeln från micken. Rött mot rött och svart ände på utgångsjacket.Jooel skrev:aha, jag köpte ett emg set, så volymkontroller och telejack flöjde med. det ända jag gjorde var att jag lödde ihop batteri klämman till volymkontrollen 1 sladd och 1 hål så tror inte jag kan ha gjort fel därMatte skrev:Satte du i potarna som medföljer micken eller körde du med de som satt i basen? En annan sak som många glömmer är att strängarna ska inte vara jordade när man gör EMG. Om du har jordat stallet så löd loss eller klipp den. Har för mig att det påverkade ljudet en del när jag bytte till EMG i ett instrument för en massa år sedan.Jooel skrev:Tyvärr är det över min elkunskap. Vill du beskriva lite mer? Typ hur jag kan felsöka osv ?:PTDHP skrev:Fel ohm på potarna?
//Jooel.
- Jooel
- Medlem+
Jadå du har så rätt, och de var så jag hade gjort. skrev dock felMatte skrev:Den ska väl inte lödas till volymepotten? Batteriklämman skall sitta mellan den extra pinnen (ring) på utgångsjacket och den röda kabeln från micken. Rött mot rött och svart ände på utgångsjacket.Jooel skrev:aha, jag köpte ett emg set, så volymkontroller och telejack flöjde med. det ända jag gjorde var att jag lödde ihop batteri klämman till volymkontrollen 1 sladd och 1 hål så tror inte jag kan ha gjort fel därMatte skrev:Satte du i potarna som medföljer micken eller körde du med de som satt i basen? En annan sak som många glömmer är att strängarna ska inte vara jordade när man gör EMG. Om du har jordat stallet så löd loss eller klipp den. Har för mig att det påverkade ljudet en del när jag bytte till EMG i ett instrument för en massa år sedan.Jooel skrev:Tyvärr är det över min elkunskap. Vill du beskriva lite mer? Typ hur jag kan felsöka osv ?:PTDHP skrev:Fel ohm på potarna?
//Jooel.

men om jag hade lött så fel så borde jag ju inte fått något ljud alls ? så jag tror inte felet är att jag har lödit fel sladd på fel ställe

- Diesel
- Medlem++
- BassiLow
- Medlem++
en del emg-mickar trivs bäst med 18v, testa att seriekoppla två batterier 

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- Kale
- Medlem+
Re: Emg = Fail?
Om jag minns rätt så står det i EMG:s manual att deras mickar skall vara längre från strängarna än "normala" mickar. De framför det som en fördel att magneterna inte påverkar strängarnas svängning så mycket då.Jooel skrev:i min bas skola är jag uppväxt med att pickupen ska iprincip smeka strängarna. vad har jag gjort för fel?
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Du menar väl tvärtom..?Kalebas skrev:Om jag minns rätt så står det i EMG:s manual att deras mickar skall vara längre från strängarna än "normala" mickar. De framför det som en fördel att magneterna inte påverkar strängarnas svängning så mycket då.Jooel skrev:i min bas skola är jag uppväxt med att pickupen ska iprincip smeka strängarna. vad har jag gjort för fel?

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kale
- Medlem+
Nej!funkys**t skrev:Du menar väl tvärtom..?Kalebas skrev:Om jag minns rätt så står det i EMG:s manual att deras mickar skall vara längre från strängarna än "normala" mickar. De framför det som en fördel att magneterna inte påverkar strängarnas svängning så mycket då.Jooel skrev:i min bas skola är jag uppväxt med att pickupen ska iprincip smeka strängarna. vad har jag gjort för fel?
- Jooel
- Medlem+
humm iaf du har fel, taget direkt ur emgs papper
" EMG Active Pickups have very little magnetism compared to passive pickups. We recommend you adjust the pickups as close to the stings as possible. Sustain and string movement will not be inhibited by close adjustment."
ska testa att serie koppla så det blir 18Volt... senare i kväll.
// Jooel
" EMG Active Pickups have very little magnetism compared to passive pickups. We recommend you adjust the pickups as close to the stings as possible. Sustain and string movement will not be inhibited by close adjustment."
// Jooel
- Kale
- Medlem+
Sorry, jag hade fått något fel på minnet!Jooel skrev:humm iaf du har fel, taget direkt ur emgs papper
// Jooel
- Kale
- Medlem+
Jag menade det jag skrev men hade fel i sak.Kalebas skrev:Nej!funkys**t skrev:Du menar väl tvärtom..?Kalebas skrev:Om jag minns rätt så står det i EMG:s manual att deras mickar skall vara längre från strängarna än "normala" mickar. De framför det som en fördel att magneterna inte påverkar strängarnas svängning så mycket då.Jooel skrev:i min bas skola är jag uppväxt med att pickupen ska iprincip smeka strängarna. vad har jag gjort för fel?