Behringer!

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Vad tycker DU egentligen om Behringer?

Bra skit!
2
3%
Bara skit!
12
18%
Det mesta suger, men det finns en och annan prisvärd pryl.
28
42%
Det mesta är helt ok men det finns en del bottennapp.
17
25%
Vilken våldsamt meningslös omröstning!
8
12%

Antal röster: 67

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Behringer!

Inlägg av TDHP »

Nu är det dags att en gång för alla kolla upp vad vi tycker om Behringer!
Jag anar vad slutresultatet kommer att bli... :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag är ju då en av dem som förespråkar alternativ 3!

Jag äger två slutsteg och aktiva monitorer/toppar + en pedal av sagda märke, och dom funkar helt tillfredställande!
I förhållande till priset alltså.

(Hm, känner att jag har förespråkat alt 3 nån gång tidigare!)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Blev alt. 3 för mig.
Baserat på det fåtal prylar jag ägt så det är ingen direkt vetenskap...

Personligen undviker jag numera Behringer då jag köper prylar som formar ljud men de är starka medtävlare för allt annat.
Har t.ex. en racktuner jag är väldigt nöjd med. V-Amparna är dock skräp.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Vi har haft ett antal mickar, två olika mixerbord och allt har låtit kom-o-hjälp-mig.. Inte undra på att de går under pseudonymen Bruhsinger..
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem

Inlägg av Bassjov »

Jag helt nöjd med mina Behringer lådor. Min 2x10" hade betydligt mer botten än den ebslåda jag testade. Ett annat plus är ju att man kan köpa både en 2x10 och en 4x10 för samma pris som för en ebs 2x10.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Alt. 3.

Jag tycker då tvärtemot Fieldflower att V-amparna är mycket pryl för pengarna...500 spänn beggat för en manick som är ypperlig att "repa" hemma med datorn, och dessutom kunna leka lite gitarr när andan faller in. ( Bytte iofs till en POD XT som låter bättre, men i stort sett samma grunka. )
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Alt. 3
Har fått en del Aha-uppevelser. Tar man sig tid och provar/letar lite så kan man göra några riktigt bra klipp.
HAr testat några steg som funkat helt OK, med tanke på att de kostar en bråkdel av vad ett LAB eller Crest gör.

Stå på dig HTTP, alltid lika kul med folk som inser att högt pris inte alltid är synonymt med "mest prisvärt". ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Senast i helgen stod vi och lyssnade på bandets klubbrigg med två EP-2500 steg och var fascinerade över hur knäpptyst det var trots full volym på stegen och 10-12 kanaler inkopplade. Nästan noll brus!
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag röstade på nr 3, viste inte att det var ett positivt(?) alternativ?!?

Tror knappt jag träffat på en bra Behringerprodukt men en del är ju halvbra och alltså rätt prisvärda då de kostar noll och ingenting.
PA:t i replokalen är Behringer rakt igenom, det låter inte sådär superbra, men det gör å andra sidan inget annat för de pengarna heller.
Stegen funkar, även om de är lite klena mot för vad de utger sig för att trycka ut.
Lådorna (2 st 1x18 och 2st 1x15) funkar på en del småställen om man struntar att köra så mycket av basen genom dem och har ett extra slutsteg.
Har kört den riggen på ett par galej med runt 70 pers på och det har funkat över förväntan.

Men jag skulle inte köpa någon basförstärkare från dem.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Bandet hade Behringer aktiva PA lådor, behringer mixer och basisten en behringer topp. Mixern fick vi lämna in ett antal gånger och bastoppen någon gång med men annars funkade det för det mesta. :wink:
PA lådorna lät väl lite hårt och skrikigt men de funkade iaf.

Jag köpte en behringer hörlursförstärkare att ha som medhörning till keyboarden och min sång. Första spelningen jag skulle testa den på så funkade den inte... Fick den utbytt och den har funkat sen dess.

Har en behringer zenyx 2442 mixer här hemma och den funkar än så länge.

Nuy har bandet jag spelade med bytt ut grejorna mot Mackie och sångaren fick äntligen tyst på sin gitarr som for och brusade och höll på med behringer grejorna. Han spelar fortfarande genom en V- amp men nu är bruset borta.

Så man får ju det man betalar för, oftast funkar grejorna men kanske inte lika bra som dyrare utrustning.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Tycker väl inte heller att alt 3 var ett så väldigt positivt omnämnande.
Jag lägger min röst på alt 4.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Kul omröstning dock tycker jag! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Blir alternativ 4 för min del. Ja, de har tillverkat grejer som är riktigt sunkiga. Deras gamla mixers brusar ofta och låter apa, men nuförtiden gillar jag ljudet ur mixrarna. Hade en Xenyx 2442 och det var då inget som helst fel på ljudet i den. Coverbandet har några aktiva högtalare och även en mixer och de är det inte heller nåt fel på.
Har lirat med en v-amp hemma på kammaren i många år nu och den funkar fint den med. Däremot gillar jag inte deras pedaler särskilt mycket.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:Tycker väl inte heller att alt 3 var ett så väldigt positivt omnämnande.
Jag lägger min röst på alt 4.
Hehe, här på forumet är väl alt 3 att betrakta som ganska positivt ändå!
Men jag pendlar nånstans mellan 3 och 4, även om jag gillar en hel del Behringerprylar jag testat så har dom de facto sålt en hel del skit också!
Men jag skulle aldrig dissa nåt otestat!
TDHP
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Blev tyvärr alt.2, men då har jag inte testat så mycket. Hade en behringerrigg som backline på en spelning en gång och det var det sämsta skit jag nånsin spelat igenom.. Har tyvärr testat nån pedal oxå... Däremot är det säkert prisvärda pryttlar för hemma och repbruk så alt.3 kanske ändå hade varit på sin plats. Bra att det finns billiga alternativ! Allt som pressar priser är bra!!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem

Inlägg av KSFR »

"Det mesta är helt ok men det finns en del bottennapp", är precis vad jag tycker stämmer in på behringer.
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Lirade på en ny Behringerkombo härom helgen och den lät helt okej. Den hade grafisk EQ som visade på vilken frekvens det rundade. Skitbra funktion tycker jag! Finns väl säkert på andra prylar också, men det var första gången jag såg den funktionen.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Backlund skrev: Den hade grafisk EQ som visade på vilken frekvens det rundade. Skitbra funktion tycker jag!
DET var en funktion som klippt och skuren för en kontrabasist!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Myxomatosis
Medlem+

Inlägg av Myxomatosis »

blackparkas skrev:Jag röstade på nr 3, viste inte att det var ett positivt(?) alternativ?!?

Tror knappt jag träffat på en bra Behringerprodukt men en del är ju halvbra och alltså rätt prisvärda då de kostar noll och ingenting.

Men jag skulle inte köpa någon basförstärkare från dem.
+3,141592...
basic
VIP medlem

Inlägg av basic »

Bassjov skrev:Jag helt nöjd med mina Behringer lådor. Min 2x10" hade betydligt mer botten än den ebslåda jag testade. Ett annat plus är ju att man kan köpa både en 2x10 och en 4x10 för samma pris som för en ebs 2x10.

:shock:
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Har inte testat själv men lådorna ska VÄL va okej va?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Inlägg av Micael »

Till PA använder vi lite äldre 1520-lådor och en stor hembyggd baslåda. Det funkar bra. Har även en V-amp men den har jag slutat att använda live. Är bra hemma och till hemstudioskisser.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

marcbass skrev:Har inte testat själv men lådorna ska VÄL va okej va?
Lådorna är INTE okej, i alla fall inte stärkarlådorna. Bättre och lägga på nån lusentapp o köpa beggat.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Just det ja, har ju ett par Behringertillverkade 12" PA-toppar också som låter jättebra för det priset och vad det är! (The Box, 650:-/st på Thomann!)
TDHP
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Alt. 2 eller 3. Har aldrig stött på en bra Behringer produkt, däremot grejer som varit riktigt dåliga t.ex ett mixerbord som vi ibland lånade av andra bandet i replokalen som det var stört omöjligt att få att låta bra, det bara brusade och lät allmänt fan om. Har också stött på några toppar som jag testat och de har INTE låtit bra. Pedalerna behöver man ju bara titta på (eller hålla i) för att bli avskräckt.
Förutom det viktiga som givetvis är kvalitet, så har Behringer Hip-faktor 0 i min bok.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar