Det är ett rätt stort tryck på svenska åkare att vara miljöeffektiva, allt i från att köra med Euro4 motor eller aldrig rulla tomma. Belastar man transporterna med skatter blir också priset på varor mkt högre för slutkunden. Alternativt att man lägger transporter på utländska åkare som kör billigare transporter men som skitar ner miljön mer och som har till stor del sämre arbetsvillkor än en svensk chaufför.
Dessutom så har vi i sverige en maxlängd på 25,25 meter, 4,5 meter i maxhöjd. I Europa bara 19 meter och 4 meter maxhöjd. Vilket alternativ är effektivast? Är det bra att skatta bort svenska åkare?
Lastbilen behövs, och det går att producera "ren" diesel, men knappast utan subventioner i dagsläget.
Det är därför man ska frakta på järnväg i större utsträckning än idag.
Ja exakt, men då måste det finnas ett järnvägsnät. Det ska inte åkerierna betala åt staten, och framförallt inte de åkerier som redan fraktar medparten av Sthlm-GBG, GBG-Malmö på räls. Tågen kan bara ta godset såna turer, det kan inte stanna och lasta längs vägen, tåget kan inte sprida godset lokalt. Att belasta åkerier som redan kör på de mest miljövänliga bränslen/fordon som finns på marknaden är befängt. Allt vi köper måste fraktas på nåt sätt, eller så är vi tillbaka i bondesamhället d.v.s Vänster/Mp samhället
Och en sak till: det är inte bara avgaser som bidrar till sämre klimat, men det blir OT av det.
TDHP skrev:Melodika/ Är du händelsevis i åkeribranschen?
Stämmer bra, men jag försöker inte bråka utan ge en bild inifrån just Åkeribranschen. Jag är som sagt för miljöbränsle och liknande men att skatta ut den svenska åkerinäringen leder till att polacker och rumäner kommer att köra inrikestrafik i sverige i betydligt större utsträckning än idag. Och som läget är idag betalar inte dessa nån vägskatt i sverige, har kortare fordon och dumpar svenska löner.
Som boende 2 mil från Kapellskär (hamn mot öster) kan jag intyga att det rullar förbi riktiga skräckexempel på gammalt skit som inte borde släppas in i landet här!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Idag låg jag bakom en lastbil som hade en dekal som det stod:
"Sänkt farten för miljön"
Lastbilen körde runt 85 km/h så jag antar att han körde olagligt fort då innan när han körde ännu fortare!?
Sveriges politiker bör verka för en global satsning på problemet, det räcker inte att Sverige slutar leva, det kommer ändå gå åt skogen i samma takt som nu, men det kanske inte miljö-extremisterna förstår?
Globaliseringen kommer inte att avta. Framställningen av etanol belastar miljön mer per liter än vad bensinen gör så det är en direkt katastrof att använda etanol.
Jag kör yrkesmässigt cirka 6000 mil per år och som jag ser det är inte problemet antalet mil som jag behagar förflytta mig själv utan hur dålig verkningsgrad det är på den motor jag har. Om man slutar köpa bensindrivna fordon så måste fordonsindustrin ta fram alternativa produkter, eller förbättra verkningsgraden i bensindrivna fordon och kombinera med exempelvis elfordon.
Volvo klarade inte att reagera tillräckligt snabbt på miljöreaktionen hos västerlänska bilister och måste massavskeda folk.
Hedge-fonder antas ligga bakom en stor del av de senaste uppgångarna i råoljepriset då man spekulerar hårt med olja. Oljebolagen har ju varit goda investeringar ett tag.
Ingen vet hur eventuella oljereserver i exempelvis Saudi-Arabien ser ut. Det finns ingen insyn i det.
Det är ett rätt stort tryck på svenska åkare att vara miljöeffektiva, allt i från att köra med Euro4 motor eller aldrig rulla tomma. Belastar man transporterna med skatter blir också priset på varor mkt högre för slutkunden. Alternativt att man lägger transporter på utländska åkare som kör billigare transporter men som skitar ner miljön mer och som har till stor del sämre arbetsvillkor än en svensk chaufför.
Dessutom så har vi i sverige en maxlängd på 25,25 meter, 4,5 meter i maxhöjd. I Europa bara 19 meter och 4 meter maxhöjd. Vilket alternativ är effektivast? Är det bra att skatta bort svenska åkare?
Lastbilen behövs, och det går att producera "ren" diesel, men knappast utan subventioner i dagsläget.
Det är därför man ska frakta på järnväg i större utsträckning än idag.
Ja exakt, men då måste det finnas ett järnvägsnät. Det ska inte åkerierna betala åt staten, och framförallt inte de åkerier som redan fraktar medparten av Sthlm-GBG, GBG-Malmö på räls. Tågen kan bara ta godset såna turer, det kan inte stanna och lasta längs vägen, tåget kan inte sprida godset lokalt. Att belasta åkerier som redan kör på de mest miljövänliga bränslen/fordon som finns på marknaden är befängt. Allt vi köper måste fraktas på nåt sätt, eller så är vi tillbaka i bondesamhället d.v.s Vänster/Mp samhället
Och en sak till: det är inte bara avgaser som bidrar till sämre klimat, men det blir OT av det.
Jag förstår iof. åkarnas dilemma men faktum är att lastbilstrafiken har ökat sanslöst mycket och det kan inte vara bra. Dessutom (Du är säkert oskyldig) så tycker jag mig se en försämrad trafikmoral bland tradarchaffisar. Det är en minoritet som kör 80km/h. De ligger ofta flera på rad med minimala luckor. Om en tradare kommer ikapp en annan så ska den till varje pris förbi oavsett om det tar flera kilometer att sega sig förbi den.
Och vad gäller dieselpriset så är det ju bara att höja fraktpriserna.
durito skrev:tycker att det är HELT obegripligt att man inte stänger ner NASCAR, F1 och andra nöjes-spektakel...
"..and that's all i have to say about that..."
Ja, eller så tar vi bara och flyttar in i skogen och bor under en sten. Nä fyfan, vill jag se män köra allt vad dom kan runt en ring ett par timmar, skjuta en älg i ansiktet eller flyga ner till thailand och kanske träffa människor man inte är helt säker på är en tjej eller kille men man resonerar så att när man liks är på semester och han/hon ser ju faktiskt riktigt bra ut så är det nog värt risken och om man nu skulle komma hem med utslag på snoppen så vill jag också veta att jag kan ta bilen upp till sjukstugan, bilen och inte någon buss för det kliar så innihelvete om skrevet att jag måste hålla på att klia mig där stup i kvarten och om jag står på bussen och tar på mig där kommer folk tro att jag är pervers och då kommer jag inte kunna träffa någon tjej här och då måste jag flyga tillbaka till Thailand igen och så händer allting igen och likt Formel 1-förarna åker vi runt i den där eviga cirkeln som aldrig verka ta slut. Är det verkligen en värld du vill leva i, durito?
Livet är för kort för att gödsla gräsmattan med sin egen skit.
[quote="Randy "SilverBack&"]Framställningen av etanol belastar miljön mer per liter än vad bensinen gör så det är en direkt katastrof att använda etanol.[/quote]
Själva framställningen är ju inte det som är boven, utan att man pumpar upp miljarder ton med fossilt kol ur marken och släpper ut i luften vid förbränningen. Etanol är ett förnybart bränsle som kommer från solenergi. Alltså släpps aldrig mer koldioxid ut än vad fotosyntesen tagit ur luften och bundit i växter med hjälp av solenergi (förutsatt att man inte använder petroleumbaserade bränslen under framställningen).
För övrigt har vi inget val ändå. Oljan kommer ju att ta slut, så varför ens argumentera för att alternativen skulle vara dåliga?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.