Knasigt

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

TDHP skrev:På Norrtäljes vårdbolag "Tiohundra" som lyder under kommun/landsting så får man inte ha synliga tatueringar eller piercingar på arbetet, då ryker man! Horribelt!
Det där är ruskigt konstigt.. Att man inte tagit sig längre i sverige

Sen tror jag nog inte att arbetsgivaren skulle vilja att jag tog ut mina piercingar ur öronen.. (hål man ser rätt igenom tror jag är värre än mina ringar)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

peter_s skrev:
mikkejohansson skrev:Om jag inte har helt fel är väl "kärnan" i LaVey och så vidare:s filosofi att JAG är viktigast och att inget ska få stå i vägen för vad JAG vill uppnå? Rimmar hyfsat illa med skolans värdegrund. Kan man inte tänka sig kompromissa med den livsfilosofin har man inget i skolans värld att göra.
Om man ska hårddra det så passar väl få religiösa idékomplex överens med idén om allas lika värde (vilket jag hoppas är en grundsten i den svenska skolans värdegrund)? De mosaiska religionerna skulle ju, om man vill ta ett exempel att raljera lite över, kunna sägas ha en grundidé liknande: "Om du inte gör så som vi och som vår gud tycker att man ska göra så kommer vi anse dig vara en syndare, och vi kommer därför anse oss bemyndigade att stigmatisera dig under din levnad och/eller försöka övertyga dig om att du har fel och vi har rätt. Och du, glöm inte att om du inte börjar tycka som vi innan du dör, ja då kommer du få lida i all oändlighet, medan vi andra, som tyckt och gjort vad vår gud tycker är rätt hela livet - och dämed underförstått är mycket bättre och smartare än du är - kommer bli belönade när vi dött. Lång näsa till dig!" Och det är väl knappast, återigen om man hårddrar det till en extrem, kompatibelt med tanken om allas lika värde?
Jo. Fast då spelar jag "det nya budet"-kortet i kristendomen igen :).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:Jo. Fast då spelar jag "det nya budet"-kortet i kristendomen igen :).
Gör så, så kontrar jag med, det minst lika centrala om att Jesus är vägen, sanningen och livet (notera: singularis), och att den som inte tror på honom ska förgås, medan den som gör det ska få evigt liv. Se också Joh 3:16, även känd som "Lilla Bibeln" - känd från plakat på fotbollsmatcher och andra tillställningar som samlar mycket folk - vilken säger typ samma sak.

Är det möjligen kvitterat då? ;)

Och viktigt att tillägga är att den hårddragning jag gör inte är en som kristna i allmänhet brukar göra, eller lever efter i sin kontakt med hedningar. Åtminstone inte numer. För att gå omkring och vara fördömande hela tiden är ju knappast konstruktivt.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Ja, kvitterat. Agree to disagree fast jag håller nog med dig "i sak" - tur att det finns vettigt folk i de flesta religioner...
Användarvisningsbild
Valek
Medlem

Inlägg av Valek »

Nu blir jag upprörd! Så länge en person kan separera sin fritid och sina åsikter från sitt arbete så kan jag inte förstå var problemet ligger ? Så länge han inte försöker konvertera eleverna till den vänstra handens väg eller tvingar dem att läsa igenom Lords of Chaos på lektionstid så finns det ju ingen anledning att ge honom sparken.
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Vet inte om jag tycker det är så konstigt med dresscode och att arbetsgivaren har policy om piercing och liknande.
Står du vid bandet på SAAB Scania och tillverkar bakaxlar så bryr sig inte arbetsgivaren om hur du ser ut.
Men som exemplet i höstas med en kille som servade maskiner ute hos ett företags kunder
och hade fixat en frisyr som var tämligen uppseendeväckande.
Den killens utseende var viktigast på hela företaget, eftersom han var ansiktet utåt.
Hans chef sa till honom att gå hem för dagen och komma tillbaka när han hade fixat håret.
Är det horribelt?

"Man får se ut ur man vill", hävdade en mamma som ringde till vårt företag när jag nekat hennes dotter att ta porträttbilder för att hennes hår hängde ner till överläppen i ansiktet och inga ögon öht syntes.
Det får man defenitivt! Men man får också ta konsekvenserna av det.
Jag får klä ig i kort kjol och pumps.
Men jag kan sen inte bli upprörd över reaktionerna på det.
Eller att min arbetsgivare inte vill ha mina tjänster längre.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Missförstå mig rätt herr Gädda, jag får inte heller se ut hur som helst på jobbet vilket är helt ok för mig, har man kundkontakt så måste man så klart se respektabel ut.

I fallet med Norrtäljes Vårdbolag är det dock lite annorlunda tycker jag.
Har du tex som i övrigt prydligt klädd tjej en fjäril tatuerad på underarmens insida så MÅSTE du ha långärmad tröja. Du får inte ha kjol kortare än nedan knäna, du får inte ha en ring i ögonbrynet eller läppen, typ sånt. Inget som i dagens samhälle borde uppfattas som stötande utan mer en återspegling av ett antal underchefers moraliska värderingar.
På ett privatägt företag vore även detta bara att acceptera, men inom kommun/landsting borde det finnas ganska klara regler för vad som gäller och inte, detta känns väldigt godtyckligt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

TDHP skrev:Missförstå mig rätt herr Gädda, jag får inte heller se ut hur som helst på jobbet vilket är helt ok för mig, har man kundkontakt så måste man så klart se respektabel ut.

Har du tex som i övrigt prydligt klädd tjej en fjäril tatuerad på underarmens insida så MÅSTE du ha långärmad tröja. Du får inte ha kjol kortare än nedan knäna, du får inte ha en ring i ögonbrynet eller läppen, typ sånt. Inget som i dagens samhälle borde uppfattas som stötande utan mer en återspegling av ett antal underchefers moraliska värderingar.
På ett privatägt företag vore även detta bara att acceptera, men inom kommun/landsting borde det finnas ganska klara regler för vad som gäller och inte, detta känns väldigt godtyckligt.
Har svårt att se att facket köper det där? Eller SKL (überarbetsgivaren)? Bara att dra igång maskineriet...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

TDHP skrev:Missförstå mig rätt herr Gädda, jag får inte heller se ut hur som helst på jobbet vilket är helt ok för mig, har man kundkontakt så måste man så klart se respektabel ut.

Har svårt att se att facket köper det där? Eller SKL (überarbetsgivaren)? Bara att dra igång maskineriet...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ja, hade JAG jobbat där så hade jag omedelbart skaffat både gaddning och näsring bara för att se vad som händer!
Men det är ingen som har prövat det ännu, så det kanske egentligen inte finns nåt problem! :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

mikkejohansson skrev:Ja, kvitterat. Agree to disagree fast jag håller nog med dig "i sak" - tur att det finns vettigt folk i de flesta religioner...
Jo, eller att det finns möjlighet att omfatta flera olika diskurser samtidigt - både religiösa och profana - och att ur dem kunna plocka ut det som passar bäst för stunden. För det är ju det det handlar om någonstans, att ha en förmåga att veta vilka värderingar och sätt att handla på som passar bäst för stunden, och agera därefter.

I det aktuella fallet, med satanisten som fått sparken från en skola, så vet jag inte riktigt vad jag tycker. Rent spontant tycker jag att det är helt okej att vara satanist, och ser inga problem med att en sådan jobbar i skolans värld. Förutsatt givetvis att hon klarar det jag pratade om nyss: vilket är detsamma som att vara professionell. Men visst, om satanisten i fråga aktivt förespråkar våldshandlingar mot t.ex. kristna, ja då spelar det kanske inte någon roll att hon har förmåga att skilja privata värderingar från professionella. Frågan är dock var gränsen ska dras, vem som ska dra den och på vilka grunder - och följaktligen vem som ska få jobba i landets skolor. Att nazister inte är välkomna verkar vara regel, och det verkar onekligen vettigt. Men är det t.ex. okej att en lärare är medlem i en organisation som i någon grad använder sig av- och förespråkar civil olydnad (t.ex. den råpacifistiska Plogbillsrörelsen, Attac, någon miljöorganisation, eller en militant djurrättsorganisation)? Får en lärare lov att vara homofob? o.s.v.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

TDHP skrev:På Norrtäljes vårdbolag "Tiohundra" som lyder under kommun/landsting så får man inte ha synliga tatueringar eller piercingar på arbetet, då ryker man! Horribelt!
Ja, det där känns verkligen inte bra. Men jag kom just på ett liknande exempel, som jag nog tycker är ännu värre: För ett tag sedan gick det ett program på TV4 som hette typ "Städpatrullen" (såg det aldrig själv, så jag minns inte namnet), i vilket de som hade programmet hjälpte privatpersoner att städa upp i sina röriga hem, vilka ibland var att räkna som sanitära olägenheter. I ett av avsnitten var ett ungt heteropar med, och visade upp sin sunkiga lägenhet. Tjejen i paret pluggade på högskola, och jobbade samtidigt extra på en viss rikstäckande kaffehandelskedja som kan hittas i nästan vilket köpcenter som helst numer, och som drivs på franchisebasis. Den här tjejen var omtyckt på sitt jobb, både av kollegor och chefer, men när de sistnämnda förfärat fick se hennes sunkiga lägenhet på TV, ja då fick hon inte längre några nya pass på jobbet, trots att hon blivit lovad sådana för några månader framåt. Tjejen fick alltså i princip sparken p.g.a. sin medverkan i ett TV-program, i vilket hon visat upp att hon kanske inte hade städning högst upp på listan av favorithobbyer. På tal om horribelt, alltså.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

peter_s skrev:Tjejen fick alltså i princip sparken p.g.a. sin medverkan i ett TV-program, i vilket hon visat upp att hon kanske inte hade städning högst upp på listan av favorithobbyer. På tal om horribelt, alltså.
Kan ändå ha viss förståelse för det.
Hon jobbar på en arbetsplats där hon handhar livsmedel.
Har man en så total brist på sinne för ordning och hygien så kanske man inte passar att göra det.
Många arbetsgivare gör sina arbetsintervjuer (för folk som gått vidare till 2:a eller 3:e omgången) i deras hem.
Enbart för att få en bättre uppfattning om personen är lämpad för arbetsuppgiften.

Sen skulle jag som kund kanske dra mig för att handla av henne oxå efter att ha sett programmet.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag skrev mest allmänt eftersom yngre arbetstagare mer verkar se det som att de har en rättighet att se ut som de själva vill,
istället för att inse att man faktiskt får ta konsekvensen av att se just se ut som man vill.

Ser man ut som snubben som fick sparken från skolan i Västervik så passar man defenitivt att jobba på Musikbörsen.
Ser du däremot ut som en revisor skulle du säkerligen inte få jobbet på MB.

Som lärare på en skola skulle den killen bli lite av en idol och förebild för barnen.
Många skulle säkert lyssna på hans musik och snabbt inse vilken livsåskådning han har.
(Satanister finns det betydligt fler avän vad man kanske tror.
Alla smörjer inte in sig med blod och käkar fladdermöss.
Många är betydligt beskedligare till sitt yttre än snubben i Västervik.)
I tonåren är vi väldigt lättpåverkade och satanism kanske, som MikkeJohansson skrev, kanske går lite stick i stäv med skolans värdegrund.
    - Jan Hellman
    Användarvisningsbild
    peter_s
    Medlem++

Inlägg av peter_s »

Geddy_Lee skrev:Kan ändå ha viss förståelse för det.
    Hon jobbar på en arbetsplats där hon handhar livsmedel.
    Har man en så total brist på sinne för ordning och hygien så kanske man inte passar att göra det.
    Så är det ju, livsmedelsarbete kräver god hygien. Men, vad säger att tjejen i fråga inte sköter sin personliga hygien? Att städa är trots allt en annan sak än att tvätta sig. Ej heller fanns det några klagomål på hur hon skötte sitt jobb, vare sig utifrån ett hygienperspektiv eller något annat. Och det att hon sköter sitt jobb på ett, både bokstavligen och bildligen fläckfritt vis borde väl vara det viktigaste?

Dessutom menade tjejen, när hon intervjuades om detta i en morgonsoffa, att programmet visade en vinklad och felaktig bild av hur hon och hennes snubbe egentligen hade det. Kanske är det så. Kanske inte. Vad jag vet brydde sig inte arbetsgivaren om att kolla upp hur det låg till med den saken.
    Geddy_Lee skrev:Många arbetsgivare gör sina arbetsintervjuer (för folk som gått vidare till 2:a eller 3:e omgången) i deras hem.
    Enbart för att få en bättre uppfattning om personen är lämpad för arbetsuppgiften.
    Det känns bara lagom sympatiskt kan jag tycka. En sådan arbetsgivare skulle jag nog inte vilja jobba för.
    Geddy_Lee skrev:Sen skulle jag som kund kanske dra mig för att handla av henne oxå efter att ha sett programmet.
    Uppenbart är det där skon klämmer för arbetsgivaren, och visst kan jag förstå det på ett sätt. Image är ju allt. Men, som sagt, det hade varit bättre om arbetsgivaren haft samma förmåga att skilja på det privata och det professionella som arbetaren verkar ha haft i det här fallet.
    Gäst
    Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Men vänta nu. Satanism är ju bara ytterligare en variant av kristendomen. Vad hände med religionsfriheten där?

Två timmar dialog med Jesus i Bibeln gav 1300 olika kristna tolkningar/inriktningar...kanske bäst att en gång för alla helt enkelt bara ta avstånd från relion helt och hållet... :?:
    Användarvisningsbild
    Geddan
    VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag såg inte programmet, men jag såg snuttar av andra program när smutsen faktiskt rörde sig när de lyfte på grejorna.
    Sverige 2008 och folk har snudd på kackerlackor hemma för de har så jäkla äckligt i sina hem. :?
    - Jan Hellman
    Användarvisningsbild
    Geddan
    VIP medlem

Inlägg av Geddan »

[quote="Randy "SilverBack&"]Men vänta nu. Satanism är ju bara ytterligare en variant av kristendomen. Vad hände med religionsfriheten där?

Två timmar dialog med Jesus i Bibeln gav 1300 olika kristna tolkningar/inriktningar...kanske bäst att en gång för alla helt enkelt bara ta avstånd från relion helt och hållet... :?:[/quote]

Finns väl ingen religionsfrihet i Sverige.
    Du får inte ens sjunga en psalm på skolavslutningen.
    - Jan Hellman
    Användarvisningsbild
    peter_s
    Medlem++

Inlägg av peter_s »

[quote="Randy "SilverBack&"]Satanism är ju bara ytterligare en variant av kristendomen.[/quote]
    !

Njae, va? Jag tror förvisso att jag vet vad du menar, men jag är inte beredd att hålla med.
    Gäst
    Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]Men vänta nu. Satanism är ju bara ytterligare en variant av kristendomen. Vad hände med religionsfriheten där?

Två timmar dialog med Jesus i Bibeln gav 1300 olika kristna tolkningar/inriktningar...kanske bäst att en gång för alla helt enkelt bara ta avstånd från relion helt och hållet... :?:
    Finns väl ingen religionsfrihet i Sverige.
    Du får inte ens sjunga en psalm på skolavslutningen.[/quote]

Det har du i o f s helt rätt i ...tycker bara att det är svårt att som ateist kunna värdera vems tro som är mest egal näsr folk börjar prata religion...det stora problemet (håll i minnet att jag är gift med en aktiv katolik) är att troende alltid har tolkningsföreträde så att vi otrogna hundar inte någonsin kan få rätt i en diskussion...märkligt :twisted:
    Användarvisningsbild
    peter_s
    Medlem++

Inlägg av peter_s »

Geddy_Lee skrev:Finns väl ingen religionsfrihet i Sverige.
    Jodå, för alla utom för de som råkar vara kungliga. De måste vara medlemmar av Svenska Kyrkan. Det tycker jag är lite ojuste.
    Geddy_Lee skrev:Du får inte ens sjunga en psalm på skolavslutningen.
    Eh, jodå. Det finns ingen lag som säger att du inte får göra det. Sedan att det inte sjungs psalmer på alla skolavslutningar, ja det kanske har just med religionsfrihet - och den implicita rätten att inte få en religion pådyvlad på sig, särskilt av den förment religionsneutrala skolan - att göra?
    Användarvisningsbild
    Geddan
    VIP medlem

Inlägg av Geddan »

peter_s skrev:
    Geddy_Lee skrev:Finns väl ingen religionsfrihet i Sverige.
    Jodå, för alla utom för de som råkar vara kungliga. De måste vara medlemmar av Svenska Kyrkan. Det tycker jag är lite ojuste.
    Geddy_Lee skrev:Du får inte ens sjunga en psalm på skolavslutningen.
    Eh, jodå. Det finns ingen lag som säger att du inte får göra det. Sedan att det inte sjungs psalmer på alla skolavslutningar, ja det kanske har just med religionsfrihet - och den implicita rätten att inte få en religion pådyvlad på sig, särskilt av den förment religionsneutrala skolan - att göra?
    Här var jag på väg att skriva ett inlägg om att invandrarna skrattar, alt är chockade över hur lätt vi gett upp allt det innebär att vara svenskar pga humanism.
    Men jag raderade det.
    - Jan Hellman
    Användarvisningsbild
    peter_s
    Medlem++

Inlägg av peter_s »

Geddy_Lee skrev:Här var jag på väg att skriva ett inlägg om att invandrarna skrattar, alt är chockade över hur lätt vi gett upp allt det innebär att vara svenskar pga humanism.
    Men jag raderade det.
    Du raderade det, men lyckades ändå posta det. Det är ganska skickligt. ;)
    Användarvisningsbild
    Geddan
    VIP medlem

Inlägg av Geddan »

peter_s skrev:
    Geddy_Lee skrev:Här var jag på väg att skriva ett inlägg om att invandrarna skrattar, alt är chockade över hur lätt vi gett upp allt det innebär att vara svenskar pga humanism.
    Men jag raderade det.
    Du raderade det, men lyckades ändå posta det. Det är ganska skickligt. ;)
    Du fick bara rubriken. :?
    - Jan Hellman
    Användarvisningsbild
    peter_s
    Medlem++

Inlägg av peter_s »

Geddy_Lee skrev:Du fick bara rubriken. :?
    Det räckte gott för att du skulle få fram ditt budskap, särskilt som det redan var framfört tidigare i tråden.

Hoppas förresten att du inte tog mitt förra inlägg som kritik från min sida, för det var det inte.
    Skriv svar