JO utreder allvarliga missförhållanden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

JO utreder allvarliga missförhållanden!

Inlägg av TDHP »

JO utreder pojkes kalasinbjudan
Sverige 27 jun 08:40

Justitieombudsmannen, JO, ska utreda ett fall där en åttaårig pojke bjöd alla i klassen på kalas, utom två.

Enligt skolans regler får barnen inte bjuda in till kalas på skolans område om inte alla är välkomna. Därför samlade lärarna in inbjudningskorten, varpå pojkens pappa svarade med att anmäla skolan till JO, som nu alltså ska utreda fallet.

Synen på vad som hände i samband med att inbjudningarna togs om hand skiljer sig åt. Skolans rektor har intervjuat lärarna och ger följande bild till Sydsvenskan:

- När lärarna kom dit möttes de av att hela klassen var upprörd. Det var två i klassen som inte var bjudna, och så får vi inte lov att göra. De som inte hade blivit bjudna kände sig ledsna och uteslutna. Lärarna beslöt att samla in korten igen, barnen gick då själva och hämtade korten.

JO har begärt att barn- och skolnämnden i Lunds stad ska göra en utredning och fatta ett beslut i frågan innan den 8 september.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Fantastiskt. Det är kul att betala skatt...
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

va fn.. måste man söka om lov för att få bjuda till kalas nuförtiden eller? Jag tror jag snart flyttar utomlands.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Som förälder känner jag väl till dessa regler och jag tycker att det är lite fånigt att JO-anmäla detta. Det finns ju faktiskt en tanke bakom, just det att kanske alla utom en är bjuden. Ett led i arbetet mot mobbning.

Spelar ingen roll vad man tycker om reglerna men finns dom så finns dom så läraren gjorde ju faktiskt rätt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ja, det är alltså att JO skall utreda detta jag ställer mig skeptisk till, det där med rättvisa i skolan är helt ok.
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

daionsavage skrev:
Svensson skrev:Som förälder känner jag väl till dessa regler och jag tycker att det är lite fånigt att JO-anmäla detta. Det finns ju faktiskt en tanke bakom, just det att kanske alla utom en är bjuden. Ett led i arbetet mot mobbning.

Spelar ingen roll vad man tycker om reglerna men finns dom så finns dom så läraren gjorde ju faktiskt rätt.
Svensson, du är ju så diplomatisk att jag framstår som det white trash jag inte vill vara! :wink:
Haha jag tyckte att våra inlägg matchade till 100% om än lite olika formulering. "Rymdskeppshjärna" gillade jag :).

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

jösses, jag fattar verkligen inte det här.. jag förstår bakgrunden och anledningen såklart, men har sverige och allt innanför gränserna slutat fungera dom senaste 15 åren?

Edit: Visst är det rätt att bekämpa orättvisor men va tusan lixom..
utredningen är ju ännu kexigare..
Senast redigerad av macahan den fre 27 jun 2008, 09:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

macahan skrev:jösses, jag fattar verkligen inte det här.. jag förstår bakgrunden och anledningen såklart, men har sverige och allt innanför gränserna slutat fungera dom senaste 15 åren?
Vad är det som slutat fungera? Det enda vansinniga i det här är som TDHP skriver, att JO överhuvudtaget tar upp ärendet.

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Sunt förnuft verkar ha runnit ut i det här landet. Sunt förnuft, moral och etik. Punkt slut.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Svensson skrev:Som förälder känner jag väl till dessa regler och jag tycker att det är lite fånigt att JO-anmäla detta. Det finns ju faktiskt en tanke bakom, just det att kanske alla utom en är bjuden. Ett led i arbetet mot mobbning.

Vad SVD missat och som andra tidningar tar upp är att de två som inte var inbjudna var en kille som mobbar han som skulle ha kalaset. Och en annan kille på vars kalas han inte fick gå på. Jag hade inte heller bjudit dem två. Skolan ska väl skita i vilka man anser är sina kompisar och inte.

"Nä du måste faktiskt bjuda Leffe som spolar dig i toaletten varje måndag annars är det orättvist"
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

cub/ Jag tror inte nån ifrågasätter grabbens anledningar till att bjuda dem han vill, det är som sagt den STATLIGA UTREDNINGEN av nåt så trivialt som är uppåt väggarna!
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

cub skrev:

Vad SVD missat och som andra tidningar tar upp är att de två som inte var inbjudna var en kille som mobbar han som skulle ha kalaset. Och en annan kille på vars kalas han inte fick gå på. Jag hade inte heller bjudit dem två. Skolan ska väl skita i vilka man anser är sina kompisar och inte.

"Nä du måste faktiskt bjuda Leffe som spolar dig i toaletten varje måndag annars är det orättvist"
Det står ingenstans att man MÅSTE bjuda någon sansa dig nu, skolan lägger sig som du skriver heller inte sig i vem man bjuder, självklart inte. Det enda som står är att inbjudningskort inte får delas ut på skolan om det inte gäller samtliga i klassen, vad är det för konstigt med det? Regler finns till just för att man ska slippa göra en subjektiv bedömning varje gång någon fyller år, hur skulle det se ut?

Om jag bjuder in folk till mitt 40-års kalas eller bröllop så inte f-n sitter jag i fikarummet och delar ut inbjudningar åt de tre av sju som jag bjudit från min arbetsplats trots att det är vuxna människor och trots att det är full tillåtet att göra så.

Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

+1 000 000
Håller helt med Svensson, men att JO ska slösa resurser på detta förstår jag inte och kommer aldrig att göra. :shock:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

JO kommer säkert fram till att grabben BARA får bjuda dom två som nu inte är bjudna. Dom övriga får inte komma på festen. JO´s utredare måste också bli bjuden självklart och han/hon måste bli serverad sprit. Och spriten måste tas upp till förmånsbeskattning i deklarationen men det glömmer utredaren i fråga. Och då tillsätter Skattemyndigheten en utredning och det kommer sluta med att utredaren får sparken för det måste man få om man slarvar med deklarationen och skatten. Och då bli utredaren deprimerad och hamnar i slutänden hos Socialen och dom tillsätter en utredning i sin tur för att ta reda på om det verkligen var rätt att sparka utredaren i ett fall som detta. Vilket det ju givetvis inte är så då får utredaren ett skadestånd på 1,7 miljoner kronor som en blondin med stora bröst svindlar av honom innan hon flyr till USA. Och då blir det polisutredningar och FBI blir inkopplade och utredaren blir deprimerad (igen) och tar livet av sig.....

Nä, ni hör ju själva. Så här kan vi ju inte ha det. Lika bra att lagstadga bort barns rätt att ha barnkalas med en gång. Det enda rätta...... Utredningar, polisanmälningar och självmord. Inte värt det bara för att en telning fyller år. Det får ju oerhörda konsekvenser för samhället. :?

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

:lol:
TDHP
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:Och då tillsätter Skattemyndigheten en utredning och det kommer sluta med att utredaren får sparken för det måste man få om man slarvar med deklarationen och skatten.
Nej nej, han får inte sparken utan omplaceras till att bli landshövding i Älvsborgs län.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

känns ju verkligen som myndiheternas sak att utreda. de har ju inte viktigare saker för sig.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

JO har begärt att barn- och skolnämnden i Lunds stad ska göra en utredning och fatta ett beslut i frågan innan den 8 september.
Det verkar ju inte som att JO i första hand utreder detta ärendet utan har bollat tillbaka det till lokala barn- och skolnämnden där det förmodligen borde tagits upp i förstahand. Inget att bli upprörd över tycker jag. Det är väl många saker som tas upp i barn- och skolnämnder. Det jag förvånas över mest är rabiata föräldrar som klagar på att skolan inte uppfostrar och sätter upp regler för deras barn å ena sidan, och å andra sidan anmäler skolan när de gör det. Det tycks vara svårt att acceptera en regel när det känns som ens eget barn har blivit "drabbat" av den men den hyllas förmodligen i andra änden när barnet gynnats av den.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

GrafZeppelin skrev:
Hellboy skrev:Och då tillsätter Skattemyndigheten en utredning och det kommer sluta med att utredaren får sparken för det måste man få om man slarvar med deklarationen och skatten.
Nej nej, han får inte sparken utan omplaceras till att bli landshövding i Älvsborgs län.
..eller ambassadör i nåt suspekt litet land på andra sidan jordkoltet...

Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Som fyrbarnsförälder (snart fem) har jag slutat försöka förstå andra föräldrar. I dag är det endast med djupaste förakt jag deltar i föräldramöten...folk skall fan inte få gå lösa...

I min dotters klass så hade man ett separat föräldramöte med bara flickorna och deras föräldrar. Där kom diskussionen om smink eller inte smink upp. Ungarna är 10-år och jag tyckte att vi gott kunde ha ett smink-nej för tjejerna då detta har varit en fråga som väckt deatt och bråk tidigare med den äldre dottern.
Alla föräldrar sitter runt bordet och ALLA röstar enhälligt för ett sminkförbud för de små fjärdeklassarna. Sedan startar en av mammorna med lärarnas goda minne en sminkkurs på fritids.
När jag ifrågasatte detta något märkliga faktum fick jag som svar:
"Ja det är förbjudet för dem att sminka sig. Men om de ska sminka sig - då är det ju ba om de vet hur man gör!"

Den logiken var det bara jag i förädragruppen som inte förstod. För alla andra var det tydligen glasklart...
Vi byter skola istället...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Ha ha ha!!!

Underbar logik! Jag skulle nog ha börjat leta efter den dolda kameran i det läget! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Ja du...hur skall man kunna få barnen att förstå vilka regler som gäller när föräldrarna är som 16-åringar på sockertripp??
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

[quote="Randy "SilverBack&"]Som fyrbarnsförälder (snart fem) har jag slutat försöka förstå andra föräldrar. I dag är det endast med djupaste förakt jag deltar i föräldramöten...folk skall fan inte få gå lösa...

I min dotters klass så hade man ett separat föräldramöte med bara flickorna och deras föräldrar. Där kom diskussionen om smink eller inte smink upp. Ungarna är 10-år och jag tyckte att vi gott kunde ha ett smink-nej för tjejerna då detta har varit en fråga som väckt deatt och bråk tidigare med den äldre dottern.
Alla föräldrar sitter runt bordet och ALLA röstar enhälligt för ett sminkförbud för de små fjärdeklassarna. Sedan startar en av mammorna med lärarnas goda minne en sminkkurs på fritids.
När jag ifrågasatte detta något märkliga faktum fick jag som svar:
"Ja det är förbjudet för dem att sminka sig. Men om de ska sminka sig - då är det ju ba om de vet hur man gör!"

Den logiken var det bara jag i förädragruppen som inte förstod. För alla andra var det tydligen glasklart...
Vi byter skola istället...[/quote]

det är ungefär som, ungdomar ska inte dricka alkohol, men om dom dricker så se till att de inte dricker HB..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar