Tjeanre, jag har en som bara ligger. Tyvärr lite misshandlad (och inte helt hundra på att det är en Ehrlund), men den ser precis ut så.
Finns att låna i Kållered.
till att börja med så är det MYCKET låg utsignal (lyckades höja den något genom att köra genom min EBS Multicomp men en riktig preamp skulle nog göra nytta)
Testade på Ibanez AGB140 halvak. basen och på en Fender Japan Jazz, båda dessvärre strängade med rounds så det blev VÄLDIGT mycket strängljud/gnissel. Annars blev det ju lite mer akustisk kärna i ljudet men VÄLDIGT plåtigt. - Dobrobas - var en tanke som dök upp i min skalle.
På Ibanez AGB140 halvak. basen blev det lite mer akustisk ton (testade att plasera miken på några olika ställen och fick bäst ljud vid nedre F hålets främre, övre kant).
Skall testa Ibanezen med flats i morgon.
ingo skrev:Testade på Ibanez AGB140 halvak. basen och på en Fender Japan Jazz, båda dessvärre strängade med rounds så det blev VÄLDIGT mycket strängljud/gnissel. Annars blev det ju lite mer akustisk kärna i ljudet men VÄLDIGT plåtigt. - Dobrobas - var en tanke som dök upp i min skalle.
Jag vet människor som placerat kontaktmikar på elgitarrer, och som säger att ljudet blir lite åt banjohållet, fast mycket "större". Det verkar ju stämma bra överens med din iakttagelse. Jag kan för övrigt tänka mig att ett sådant ljud skulle kunna vara riktigt användbart i vissa sammanhang, och då kanske särskilt om man blandar det med den vanliga signalen från basens mikar.
Hmm, hur mycket kostar nu en billig kontaktmikrofon?