Låna eller hyra ut PA:a
-
- Medlem+
Låna eller hyra ut PA:a
Är snart på väg till en spelning sitter och väntar på att bli "upplockad". I går hände det igen, dagen före ringer arrangören och frågar om det är okej att en ganska känd artist med sitt band får låna våra grejer och PA för en timmes show. Efter många om och men på telefonen så säger vi att det är okej att hyra trummor och koppla in en egen mixer på vårat PA:a om vi får 2000 kr. Har ingen aning om det är mycket men jag tycker inte att det låter ut så farligt men arrangören tyckte att det var dyrt och fällde kommentaren att ni har ju ändå grejerna uppställda och det sliter ju inget på PA:t. Det är mest principen som gör mig ond, att bara för att vi är "okända" skall man ställa upp och låna ut grejer gratis för att arrangören skall slippa hyra in grejer. Vad är rimligt att ta betalt för att hyra ut en anlänning då man själv spelar? Vi har ju oftast varit snälla och inte tagit betalt men nu känndes det som att vi inte ville vara snälla lite med tanke på att vi har ett ganska dåligt gage.
- BlueFruit
- Medlem+
Jag tycker inte att det är för dyrt. Det skulle kosta bra mycket mer att hyra in ett PA. Sen kan jag tycka att ska man "låna" ut sitt instrument som trummisen då gör, ska det också vara pröjs. Jag skulle nog inte låna ut min bas till någon jag inte känner. Om det inte var väldigt bra betalt. Sen om man dessutom får ett halvtaskigt gage redan från början så blir man ju inte mer samarbetsvillig. Jag tror inte att den "ganska kända artisten" spelar särskilt billigt.
- Cliffy
- Medlem++
Har tyvärr inga erfarenheter av spelningar men jag håller med Bluefruit till 100%.BlueFruit skrev:Jag tycker inte att det är för dyrt. Det skulle kosta bra mycket mer att hyra in ett PA. Sen kan jag tycka att ska man "låna" ut sitt instrument som trummisen då gör, ska det också vara pröjs. Jag skulle nog inte låna ut min bas till någon jag inte känner. Om det inte var väldigt bra betalt. Sen om man dessutom får ett halvtaskigt gage redan från början så blir man ju inte mer samarbetsvillig. Jag tror inte att den "ganska kända artisten" spelar särskilt billigt.
- TDHP
- Forumvärd
Helt klart skäligt!
Jag tar 5 papp rätt i fickan om det ska lånas ut prylar.
Går nåt sönder får maan ju oftast fixa det själv sen.
Är det så där snabba ryck så har apisen troligen fått kändisen billigt och har råd! Är det dessutom så att man på grund av utlåningen inte kan packa ihop och åka hem på utsatt tid så är det absolut inget att snacka om, ta betalt!
Jag tar 5 papp rätt i fickan om det ska lånas ut prylar.
Går nåt sönder får maan ju oftast fixa det själv sen.
Är det så där snabba ryck så har apisen troligen fått kändisen billigt och har råd! Är det dessutom så att man på grund av utlåningen inte kan packa ihop och åka hem på utsatt tid så är det absolut inget att snacka om, ta betalt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
-
- Medlem+
Kan ju berätta hur det gick, två papp var för dyrt så dom fixade en anläggning till, så vi körde på våran rigg och dom på en annan. Tror att arrangören insåg sitt misstag men inte ville erkänna det, tänkt att vi skulle få nån gliring under kvällen för att vi inte lånade ut anläggningen men inte ett ord sas om det.
-
- Medlem+
Hur bra det var kan man ju diskutera, även om vårat PA inte håller världsklass så var vårat bättre. Tyckte mig se en viss besvikelse hos bandet då dom kom upp på scen och fick klart för sig på vilka grejer dom skulle spela.GrafZeppelin skrev:Om arrangören fick tag på ett bra PA + trummor för mindre än 2000:- så vill jag ha numret till den uthyraren illa kvickt!
- Diesel
- Medlem++