Musikerförbundet (SMF)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Musikerförbundet (SMF)

Inlägg av Ale »

Tid att snacka facket!

Ja, vilka är med?
Hur har ni haft nytta av tjänsterna?
Vilket medlemskap har ni?

Jag har haft ungdomsmedlemskap i några år nu (under 21) men funderar på att uppgradera till ett mer omfattande medlemskap.

Vore intressant att höra tankar från ni som är med.

/C
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Varf_ör_då_??
Ditt medlemskap kan inte ge dej ett skit som du inte kan få genom att BLI medlem när du behöver dom.
GÅ UR!
Betala bara a-kassa om du inte har eget företag men GÅ UR och lägg dom pengarna på ngt du faktiskt kan komma att få ut ngt av....en bas....en privat sjukförsäkring...
Vad kostar det att vara medlem nu för tiden?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Funderade på att gå med förut, men det blev aldrig av. Känns inte som att jag hade fått så stor nytta av det.
Janne

Inlägg av Janne »

Figge, du ger verkligen solidariteten ett ansikte :D ;)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Äh men på riktigt....varför i helvete ska man betala en helvetes massa pengar för att få en tidning om dansband??
Facket=nej tack...
Men ok....gå inte med och gå sen inte med när du behöver hjälp...bättre så? ;-)
Senast redigerad av GandhiMK2 den tor 10 jul 2008, 11:33, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

figgebass skrev:Äh men på riktigt....varför i helvete ska man betala en helvetes massa pengar för att få en tidning om dansband??
Facket=nej tack...
En polare får hem tidningar därifrån och varje gång jag har läst dom har det faktiskt nästan bara varit dansband med...
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Musikerförbundet vet jag inte hur det är med. Jag är med i Lärarförbundet, fullt medlemskap + akassa kostar strax under 400 kr/månad. Akassan är grymt bra att ha, eftersom jag vet att jag faktiskt är arbetslös ibland.
/Linus
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Som hobbymusiker har väl Musikerförbundet aldrig varit aktuellt...

Men jag har många gånger funderat över varför jag är med i facket.
Nu som chef känns det som jag fått svaret på det. Löneförhandling är ju en sak, men långt ifrån den största. Viktigare är t.ex. saker som meddelandeplikten då man förändrar arbetsförhållandena för sina medarbetare.
Om man sätter någon som är fackligt ansluten i en skrubb får man (rättmätigt) faen från facket.
Däremot en oansluten kan man placera lite som man vill utan att riskera påstötning från någon.
Nu känns medlemskapet i facket lite lättare att bära...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

figgebass skrev:Äh men på riktigt....varför i helvete ska man betala en helvetes massa pengar för att få en tidning om dansband??
Facket=nej tack...
Men ok....gå inte med och gå sen inte med när du behöver hjälp...bättre så? ;-)
Haha, tidningen är horibel!
Däremot har jag haft nytta av den juridiska rådgivningen .
Mitt medlemskap var endast på 95/månad tror jag.
Däremot skall under 21 bli gratis i Oktober.
Fender
Ampeg
Nova Craft
dereborn

Inlägg av dereborn »

Musikerförbundet är öken.
Jag var med i 10-15 år, och betalade även a-kassa - även efter att jag startade firman. Ingen orkade upplysa mej om att man inte får någon a-kassa om man har firma.... Det andra skälet till att jag var med var den förmånliga instrumentförsäkringen som fanns på den tiden. När den lades ned ledsnade jag.

När jag väl bestämde mej för att gå ur så fick jag en läng, irriterad uppläxning o blev kallad både det ena och det andra. Sen skulle dom skicka blanketter om utträde, vilket dom aldrig gjorde, så till sist sket jag bara i att betala o till sist blev jag utesluten.

Flera kollegor har haft samma erfarenhet, det enda sättet att ta sej UR eländet är att skita i att betala medlemsavgiften.

Don't go there.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag är med, är med i a-kassan också (det går för övrigt visst att stämpla a-kassa om man har egen firma).

Det jag har haft mest nytta av är deras faktureringsservice AMA vilka gör att jag kan fakturera även fast jag inte har egen firma och detta till ett betydligt bättre pris än fristående firmor som Frilans finans et.c. Många uppdragsgivare som uppskattar att slippa betala soc. och skatt.

Nackdelarna är att de har kort om folk och att det är dyrt som satan nu efter de nya självfinansieringsreglerna.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

Jag har också gått ur. Kunde inte motivera för mig själv varför jag ska betala 700 spänn/månad för.... ja just det, för vad?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Det jag främst stödjer är de kulturpolitiska frågor SMF bedriver, finns ej så många organisationer i sverige som faktiskt slår ett slag för ifrågasättning av kulturpolitik och ekonomiska förutsättning för frilansande kulturarbetare.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

GrafZeppelin skrev:
Nackdelarna är att de har kort om folk och att det är dyrt som satan nu efter de nya självfinansieringsreglerna.
Nackdelarna för mej var att jag betalade under ett gäng år utan att ha dom till nånting.
Sen betalade jag bara a-kassan.
98 hade jag lite tasktigt med jobb och tänkte , för första gången utnyttja a-kassan....jag gick dit, fick en blankett där jag skulle fylla i vilka arbetsgivare jag haft ...."Sista året, antar jag..." sa jag naivt..."Nej,Sen du började jobba...."...mao dom sista 8 åren....det blev ju EN HEL DEL olika arbetsgivare....han läste listan och sa att det var minsann en diger lista....nu ska du bara fixa intyg från alla dom här så ska det nog inte vara ngt problem.....Jag rev listan och lånade 10 lök av mamma så att jag kunde betala räknigarna tills degen kom....

Visst, det finns a-kassa för företagare men då måste man lägga firman på hyllan....jävligt opraktiskt....då är det oftast enklare att inte stämpla...
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

figgebass skrev:
Visst, det finns a-kassa för företagare men då måste man lägga firman på hyllan....jävligt opraktiskt....då är det oftast enklare att inte stämpla...
Precis snacka om moment 22. Man lägger firman vilande och får in jobb. Men vänta nu... synd att jag inte kan ta betalt för jag har ju ingen aktiv firma.
Senast redigerad av Basjonas den tor 10 jul 2008, 20:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

Le Contrebasse skrev:Det jag främst stödjer är de kulturpolitiska frågor SMF bedriver, finns ej så många organisationer i sverige som faktiskt slår ett slag för ifrågasättning av kulturpolitik och ekonomiska förutsättning för frilansande kulturarbetare.
Här får du gärna konkretisera. För jag har inte upplevt många slagna slag under de fyra år jag var medlem.

Och när det gäller ekonomiska förutsättningar sticker jag ut hakan och påstår att dom inte har gjort nånting.

I början av nittiotalet låg väl ett standard bruksmusikgage på sisådär 1500-2000 netto. (Har jag hört av de äldre och visare)
Vad kostade det att äga en bil och hyra en lägenhet då?
2008 ligger väl ett standard bruksmusikgage på sisådär 1500 -2000 netto.
Vad kostar det att äga en bil och hyra en lägenhet?

Hoppas att du säger emot och att det är jag som har en felaktig bild av SMF
Gäst

Inlägg av Gäst »

Basjonas skrev:Och när det gäller ekonomiska förutsättningar sticker jag ut hakan och påstår att dom inte har gjort nånting.

I början av nittiotalet låg väl ett standard bruksmusikgage på sisådär 1500-2000 netto. (Har jag hört av de äldre och visare)
Vad kostade det att äga en bil och hyra en lägenhet då?
2008 ligger väl ett standard bruksmusikgage på sisådär 1500 -2000 netto.
Vad kostar det att äga en bil och hyra en lägenhet?
Där håller jag med till hundra procent, frågan är om dom ens försökt?

Å andra sidan är det väl sak samma om det skulle träffas nya avtal mellan arrangörer och fackligt anslutna musiker, det skulle fortfarande stå ungefär en miljon glada amatörer redo som gladeligen tar ett gig för en back öl och 500:- per skalle.

*edit* vad jag tror Contre syftar på är väl snarare att dom tar upp oegentligheter inom skiv- och förlagsbransch, som nu senast med polisanmälan mot Bert Karlsson efter han försökt mörka royaltystatements osv.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Blandar du inte ihop Bert med Staffan Jordansson?
Den förstnämnda är ett geni jämfört med den sistnämnda.....
Skriv svar