Sitter mitt i en auktion på ebay och blev lite fundersam:
- Kan säljare fejkbjuda på sina egna varor?
- Ser att min konkurrent har 5 tidigare köp och 0% positiv... hur skall man tolka det?
- Finns det allmänna tips o vad man bör tänka på? Jag är rookie på detta...
Ebay fallgropar?
- anli
- VIP medlem
Ebay fallgropar?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- anli
- VIP medlem
Jo det har tänkt... dvs bevaka slutet.knedy skrev:Vänta till sista minuten innan du börjar bjuda. ..men vänta inte allt förlänge, jag har missat en bas eller två pga det
Men å andra sidan måste man dra sig ur i tid... det är lite väl lätt att ryckas med. Helst när man som jag vill ha konstiga basar med smal eftermarknad

TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- cub
- Medlem++
Re: Ebay fallgropar?
Ja tyvärr...anli skrev:Sitter mitt i en auktion på ebay och blev lite fundersam:
- Kan säljare fejkbjuda på sina egna varor?
- 200071
- Hedersmedlem
Det viktigaste tycker jag är att ha kommunikation med säljaren i god tid, ställa en massa frågor dels för att inte missa att det var nåt fel på nåt, dels för att få en bild av hur seriös säljare det är. Inga oklarheter kring fraktkostnader till exempel.
Sen gäller det att ha bestämt sig för ett maxpris, som du säger själv är det lätt att ryckas med av spänningen på slutet och man vill ju så gärna. Men har man betalat lite mer än man tänkt sig är risken mycket större att man ångrar sig efteråt.
Om det finns marginal kvar när det är en kvart kvar brukar jag öppna två fönster, ett där jag lagt mitt maxbud och bara har kvar att konfirmera priset och ett där jag hela tiden uppdaterar aktuellt pris, sen gäller det att vänta så länge som möjligt. Att vänta tills det är mindre än två sekunder kvar kan vara farligt om datorn inte laddar direkt, men nånstans där brukar funka.
Sen gäller det att ha bestämt sig för ett maxpris, som du säger själv är det lätt att ryckas med av spänningen på slutet och man vill ju så gärna. Men har man betalat lite mer än man tänkt sig är risken mycket större att man ångrar sig efteråt.
Om det finns marginal kvar när det är en kvart kvar brukar jag öppna två fönster, ett där jag lagt mitt maxbud och bara har kvar att konfirmera priset och ett där jag hela tiden uppdaterar aktuellt pris, sen gäller det att vänta så länge som möjligt. Att vänta tills det är mindre än två sekunder kvar kan vara farligt om datorn inte laddar direkt, men nånstans där brukar funka.