Eh, japp! Johannes - eller Yahia eller Yohana som jag oftare hör honom kallas numer - är mig välbekant. Han var representant för en av de många
judiska döparsekter som återfanns i Jordanområdet vid tiden för vår tideräknings början. Saken är den att han arbetade i en judisk, eller eventuellt t.o.m. mandeisk, tradition, och följaktligen var jude eller mandé. Så att kalla det dop som Jesus genomgick enligt vissa evangelier (det är utelämnat ibland, och bara nämnt i förbifarten på andra ställen, vilket säkert kan ges olika "politiska" förklaringar), och som Johannes då ska ha officierat över, för kristet känns inte helt rätt - kristendomen fanns ju inte ens vid den tiden (den uppstod först ett bra tag efter Jesu död). Jesus slutade ju heller inte upp med att vara jude efter nämnda dop, medan det kristna dopet idag mycket väl kan vara ett led i en konverteringsprocess. Det går åtminstone inte att genomgå det utan att rent teoretiskt vara kristen när det väl genomgåtts. Så visst, det finns bibliska referenser till vattendop, men inga av vilka det med nödvändighet följer att vattendop måste vara ett inslag i en kristen människas liv, vilket det i realiteten är om man som kristen vill ansluta sig till ett kristet samfund. Så vitt jag vet krävde Jesus t.ex. aldrig att lärjungarna skulle döpa sig. Hade han gjort det hade det varit en annan femma.
Geddy_Lee skrev:Det enda jag kan komma på som egentligen går stick i stäv med Bibeln
och istället handlar om en annan tradition är väl inställningen till alkohol inom den svenska kristenheten.
Speciellt med tanke på att Jesus första under var att han förvandlade vatten till vin under en bröllopsfest.
Jag har hört kristna nykterister förklara det där med att "vin" vid den tiden var en slags icke alkoholhaltig druvsaft. Det är en ganska smart förklaringsmodell tycker jag. Sannolik vet jag inte om den är, men smart.
Geddy_Lee skrev:Jag är ganska övertygad om att väckelserörelsen och Godtemplarrörelsen gick hand i hand i Sverige för 100-talet år sedan och att det har sina rötter i det.
Ja, det är jag ganska övertygad om också. Inställningen till alkohol i den svenska frikyrkan - Svenska Kyrkan uppfattar jag som mer liberal i frågan - är ju t.ex. en helt annan än den katolska kyrkans.
Andra saker som kyrkor gör utan att ha direkt biblisk grund för det är exempelvis att konfirmera människor i en viss ålder (vilken ålder som valts är olika i olika kyrkor), och att tillåta kvinnor att bli präster. Det sistnämnda tycker jag är alldeles utmärkt, och jag tycker att det finns stöd för det i Bibeln, men det hade jag kanske inte tyckt om jag varit uppvuxen i ett katolskt land, där kvinnopräster inte accepteras med hänvisning till samma Bibel. Exemplen kan säkert mångfaldigas. Om inte annat kan man se på hur "samma" ritual ser olika ut, och förstås på olika sätt, i olika kristna traditioner.