Jag hoppades på att du skulle svara, tack!
Ni har nog båda rätt, när jag sjunger+spelar gitarr solo så är jag rätt avslappnad och sjunger inte i någon mick - inga problem - men när jag står med bandet så har jag en mer "stationär" position med munnen mot micken. Så om jag sänker stativet något kanske det löser sig all? Är allmänt ovan att sjunga i mick då vi repat ett år med bandet och jag sjungit så har vi bara haft en mic, då har jag golat högt omickat
Har du tips på sjunga-upp-övningar? Har inget piano utan det blir gitarr/bas och brukar bara då köra dur-skalan(grunton-kvint fram tillbaks) uppåt halva tonsteg tills det börjar bli svårt att ta tonerna utan att gå upp i falsett, ner igen och ta kraften från dom höga tonerna och så upp igen och försöka få upp botten från dom låga, and repeat.
Har också försökt göra samma sak fast då sjunger jag en ters eller kvint över det jag spelar på, rätt så roligt också.
Jag tycker inte att jag har några problem med dom höga tonerna hur som helst.. förrutom det där man spännandet i nacken.

Det är när jag kommer ner lågt som jag tappar all kraft och tar jag i blir det lätt "growligt". Märkte det nu förra veckan att leadsångarn i bandet sjunger så pass lågt att jag ofta kan ta en oktav-stämma över honom och det fyller upp nå jäkulskt jämfört med om jag ligger unisont.