Jag letar 16 ohmiga 12". En kandidat kan vara Jensen MD 12-35.
Gärna lättdrivet då den bara kommer att drivas med 10 rörwatt

Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Inbillar att det ät bättre om jag skall ha den som bashögtalare?BassiLow skrev:Epiphontalarn såg ju trevlig ut,
varför vill du ha en sluten lådda ?
Nej min unge vän, 1 st 16 ohm 12" är kravet varken mer eller mindrefieldflower skrev:Jo... alltså...
Det kan väl inte spela någon roll om det är två 16 ohms eller två 4 ohms element?
Jag antar att du är ute efter 8 ohm när de är ihopkopplade...?
Seriekopplat blir det ju 4+4 = 8 i så fall.
Jag hade precis en sådan stärk med en hagströmlåda som innehöll en 16 ohms 12". Det var som att spela med handsbromsen i. Troligen alldeles för låg känslighet på elementet. Så lättdrivet är ett krav för den förstärkaren.anli skrev:Gärna lättdrivet då den bara kommer att drivas med 10 rörwatt
Ah...anli skrev:Nej min unge vän, 1 st 16 ohm 12" är kravet varken mer eller mindrefieldflower skrev:Jo... alltså...
Det kan väl inte spela någon roll om det är två 16 ohms eller två 4 ohms element?
Jag antar att du är ute efter 8 ohm när de är ihopkopplade...?
Seriekopplat blir det ju 4+4 = 8 i så fall.
Min rörstärk har endast 16 ohms utgång kan jag även tillägga.
Var inte högtalarna i Hagström lådorna av ett fabrikat som hette Sinus?alexon skrev:Originalelementet i Hagströms 12"-låda kan ha varit celestion G12-65 http://professional.celestion.com/guita ... .asp?ID=32.
Det finns inte som 16 utan som 15 ohm. Har för mig att Vox körde med den impedansen. Elementet har 97dB känslighet, så du bör inte understiga det om du ska få någon rörelse i lådan!
Fanns en uppsjö av Bassman-modeller.busse skrev:Jag funderar på vad för 12 tums högtalare Fender andvände i Bassman lådorna med 2 12 tummare i på 60-talet?