va faan håller han på med?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Gäst--
Medlem

Inlägg av Gäst-- »

All tapping är ju inte dåligt, jag tycker detta är Ingenious:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W9b0BEC0j4I[/youtube]
Threadkiller #1
Samuel
Medlem

Inlägg av Samuel »

Trollfars grubbelstund på stubben?
exakt så!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Tapping låter skit hur bra man än gör det.

En man som jag tycker kan göra det snyggt är Stanley Jordan, ibland... Och han spelar ju gitarr. ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Se15ciLTa14[/youtube]
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Folxam skrev:vänstra handen gör ju nånting, men resten låter som en katt på ett piano ...

ledsen ... katten gör det bättre faktiskt ...

http://www.youtube.com/watch?v=TZ860P4iTaM
Den där katten spelar ju med känsla. Cool.
basmartin skrev:Det här var något av det roligaste jag hört...

När jag gick på musikgymnasiet så var tapping något som man skulle lära sig, så jag köpte mig en video, "The Art of Tapping". Där fick man lära sig att spela latin-rytmer, blues och all möjlig annan musik.

Kolla här:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xdywx5p6WFk[/youtube]

Jag orkade dock aldrig lära mig ordentligt...
Jag är inte överförtjust i tapping, men det där gillar jag ändå. Det låter som musik. Men jag tycker kanske att instruktören (är det han som heter Dewayne Pate?) begår ett och annat modemisstag. "Snälla, cover up!" tänker jag när jag ser honom.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

knedy skrev:Tapping låter skit hur bra man än gör det.

En man som jag tycker kan göra det snyggt är Stanley Jordan, ibland... Och han spelar ju gitarr. ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Se15ciLTa14[/youtube]
Hihi! På tal om modemisstag...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Skunkofant skrev:All tapping är ju inte dåligt, jag tycker detta är Ingenious:

Alltså....så fort bas ska vara soloinstrument och SPECIELLT när det är ENBART bas....så blir det så BEDRÖVLIGT!!!
Från 1700-talets (?) Dittersdorfs Kontrabaskonsert till den här geggan...Har det att göra med att det är ett så jobbigt instrument att spela att man inte kan skriva några balla saker som står för sej självt eller är det bara så att det mullrar och går på och nere i djupen lever inga fina fiskar?
Sen verkar det vara så att det som jag tycker är det viktigaste hos en basist (sväng och frasering) helt verkar försvinna så fort man krånglar till det...Ovanstående fåntratt svänger ju inte ett skit....kompositionen är ju inte heller sådär att man sitter med slutna ögon och njuter.....vilket , för mej, ställer frågan :VAD SKA DET VARA BRA FÖR!?!
Är det för att vi ska ha ngn att öva teknik och inte fastna så fort vi klarar ambulansbas utan att staka oss .....så att vi får så bra teknik att vi kan spela ambulansbas, dansa lite lätt och tugga tuggummi samtidigt?
Rent musikaliskt så tycker jag det där har lika mycket att ge som att spela c-dur skala i 2 oktaver i ett par minuter...inte irriterande...bara ointressant och osvängigt...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Liten skrev:Tyckte den va söt..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ex7PsriZWu4[/youtube]
:shock: Det är starkt att kunna ratta fram ett sånt ljud!!!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

figgebass skrev:Alltså....så fort bas ska vara soloinstrument och SPECIELLT när det är ENBART bas....så blir det så BEDRÖVLIGT!!!
Från 1700-talets (?) Dittersdorfs Kontrabaskonsert till den här geggan...Har det att göra med att det är ett så jobbigt instrument att spela att man inte kan skriva några balla saker som står för sej självt eller är det bara så att det mullrar och går på och nere i djupen lever inga fina fiskar?
Sen verkar det vara så att det som jag tycker är det viktigaste hos en basist (sväng och frasering) helt verkar försvinna så fort man krånglar till det...Ovanstående fåntratt svänger ju inte ett skit....kompositionen är ju inte heller sådär att man sitter med slutna ögon och njuter.....vilket , för mej, ställer frågan :VAD SKA DET VARA BRA FÖR!?!
Är det för att vi ska ha ngn att öva teknik och inte fastna så fort vi klarar ambulansbas utan att staka oss .....så att vi får så bra teknik att vi kan spela ambulansbas, dansa lite lätt och tugga tuggummi samtidigt?
Rent musikaliskt så tycker jag det där har lika mycket att ge som att spela c-dur skala i 2 oktaver i ett par minuter...inte irriterande...bara ointressant och osvängigt...
Jag kan hålla med om det inte finns så många goda exempel på solostycken på elbas som låter bra, men nog finns det sådana. Jag tycker t.ex. att Jonas Hellborgs platta The silent life - på vilken han spelar akustisk basgitarr - är bitvis briljant, och jag är i allmänhet väldigt förtjust i elbasisten Nicklas Brännströms solospel.

Sedan kan jag tycka att sväng är ganska ointressant i solobassammanhang, men jag håller med om fraseringsbiten. Frasering är a och o, och det gäller all musik för ensamt instrument.

En sak till: det finns i min mening väldigt mycket bra solomusik komponerad för basinstrument. Ett samtida exempel är kontrabasisten och komponisten Gavin Bryars, och några barocka är gambisterna Msr. Sainte Colombe och Marin Marais. Ja, basversionen av Viola da Gamba är rent klangmässigt ett av mina favoritinstrument, både solo och i ensemble. Och så är jag enormt svag för basklarinett också, även om nu det är ett ovanligt soloinstrument.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

kmo skrev:
Liten skrev:Tyckte den va söt..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ex7PsriZWu4[/youtube]
:shock: Det är starkt att kunna ratta fram ett sånt ljud!!!
Ja, ljudet är inte så kul, men själva låten skulle kunna passa som signaturmelodi till vilket barnprogram som helst. För den är ju faktiskt söt.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

figgebass skrev:

Alltså....så fort bas ska vara soloinstrument och SPECIELLT när det är ENBART bas....så blir det så BEDRÖVLIGT!!!
Bas kan ju vara jävligt nice soloinstrument tycker jag. Typ som när Boom och BasseMartin jammade på Glasnhammar träffen. Lysande! Men det är just när man ska hålla på med 2 stämmor eller händer och fitta som allt går åt helvete tycker jag, blir aldrig bra.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Folxam skrev:vänstra handen gör ju nånting, men resten låter som en katt på ett piano ...

ledsen ... katten gör det bättre faktiskt ...

http://www.youtube.com/watch?v=TZ860P4iTaM
Kissen är ju grym!
Free form jazz av högsta kvalisort! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

daionsavage skrev:Tapping måste väl inte alltid innebära osvängigt solospel?
Inte i min bok i alla fall.
Det är ju en anslagsteknik bland många andra.
Tapping blir väl vad man gör det till?
En del gör det lysande och en del mindre lysande!!!?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Klopper skrev: Tapping blir väl vad man gör det till?
I am all ears...peka på nån tapping som bildar musik och jag ska buga.
Tapping på elbas har , för mej, två starka saker emot ej...jag tycker att soundet blir otroligt blekt och sploinkigt och sen då att det verkar vara svårt att få det att svänga...
Jag håller med om att Tony Levine kan spela stick så att det svänger men det får ju inte det där fjuttiga anslaget så då är halva problemet ur världen direkt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Noelredding skrev:det FINNS nästan sämre...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Yu9LJQV5q4c[/youtube]
Fan vilken duktig kille! Tänk om jag också kunde bli så där bra en dag. :roll:

Även om man skulle spela sådär är det knappast nåt man delar med sig av på youtube. Man stänger nog helllre in sig i ett litet rum om det låter sådär. :)
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

figgebass skrev:
Klopper skrev: Tapping blir väl vad man gör det till?
I am all ears...peka på nån tapping som bildar musik och jag ska buga.
Tapping på elbas har , för mej, två starka saker emot ej...jag tycker att soundet blir otroligt blekt och sploinkigt och sen då att det verkar vara svårt att få det att svänga...
Jag håller med om att Tony Levine kan spela stick så att det svänger men det får ju inte det där fjuttiga anslaget så då är halva problemet ur världen direkt.
Ett ämne lika lätt att avgöra som vilka mickar man ska ha i sin P-bas och vilken tjocklek och sorts sträng som passar för alla musikstilar!

:wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Tapping... kan inte, vill inte, får inte.
Men det kan vara trevlig att lyssna på någon som är duktig på att spela det (i små doser ;) )
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Re: va faan håller han på med?

Inlägg av kanifflesmannen »

JMP skrev:
Viktor skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Jin3iEAW ... re=related
det här va det jävligaste jag hört.
Vid 0:48 är jag 100% säker på att han släpper en brakskit. :D
Ha Ha Ha Ha!!!
Har inte orkat kolla så länge förut men det låter misstänkt likt en brakare. :mrgreen:
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

daionsavage skrev:Tapping måste väl inte alltid innebära osvängigt solospel?

Jag har för mig att Tony Levin spelar chapman stick (vilket borde innebära tapping) på Peter gabriels "I don't remember" och den är inte dålig!
Om man nu ska vara riktigt petnoga så är ju inte en Stick en basgitarr, utan ett instrument designat för just tapping. Så de är inte helt enkla att jämföra, eftersom tekniken låter lite olika när den appliceras på respektive instrument. Men visst kan man "spela bas" och få det att svänga så det svartnar på en Stick, men det kan man på ett piano också, liksom. :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Liten skrev:
Ett ämne lika lätt att avgöra som vilka mickar man ska ha i sin P-bas och vilken tjocklek och sorts sträng som passar för alla musikstilar!

Men visa bara ETT bra klipp så att jag vet att det GÅR att göra ngt vettigt av det..ett klipp där sväng och tonalt innehåll överdänger det faktum att det är ett fjösigt sound...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

figgebass skrev: I am all ears...peka på nån tapping som bildar musik och jag ska buga.
Jag håller förvisso med Liten i frågan, men gör ändå ett försök.

Dels tycker jag att Dewayne Pate svänger bra i videon som postats ovan, och spelar saker som bildar musik.

Och sedan gillar jag, som sagt, Nicklas Brännström:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=T339pSzG8tE[/youtube]

Jag inser att hans ton inte är för alla, men nog skulle hans stycke lika gärna kunna spelas på t.ex. ett piano, och även då vara riktigt fint.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Menar du att ingenious är synonymt med clever ? :hmm:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

figgebass skrev:
Liten skrev:

Men visa bara ETT bra klipp så att jag vet att det GÅR att göra ngt vettigt av det..ett klipp där sväng och tonalt innehåll överdänger det faktum att det är ett fjösigt sound...
Ta vilket du vill av min favoritartist: Stuuuuuuuuuuuuuuu Hamm!
Han har tapping "ALL down".. GRYMT svängigt och tonen.. TONEN.. den är så fet som det blir..

Kod: Markera allt

JohannesPostEnding
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

Nu är det väl inte direkt tapping, men jag gillar skarpt när Roscoe Beck spelar walking med vänsterhanden samtidigt som han spelar ackord med höger. Och det svänger bra.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Ang bas som soloinstrument vill jag bara inflika att solot blir lika bra som han som utövar det är. Det har -inget- med instrumentet i fråga att göra.

Gud vad jag blir frustrerad över hur inskränkt folk uttrycker sig ibland. Skulle aldrig vilja ha en bandmedlem som resonerar som en del gör i den här tråden.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Skriv svar