Har hört att Digitech WHAMMY-pedalen ska trigga bra på octaverna. Har dock ingen egen erfarenhet av det men Stu hamm ska visst använda den.
Någon som testat?
Kilroy skrev:Har hört att Digitech WHAMMY-pedalen ska trigga bra på octaverna. Har dock ingen egen erfarenhet av det men Stu hamm ska visst använda den.
Någon som testat?
whammy:n triggar perfekt på löst E iaf o bör göra så även på B då det är en digital pitchshifter. hur som helst den e grym.
sen e ju bara frågan om d e lönsamt o köpa en whammy bara för o använda som octavpedal, kanske inte me tanke på priset (ca 1500 på thomann), men att den tar upp lika mycket plats som två wah pedaler på pedalbordet
Kilroy skrev:Har hört att Digitech WHAMMY-pedalen ska trigga bra på octaverna. Har dock ingen egen erfarenhet av det men Stu hamm ska visst använda den.
Någon som testat?
whammy:n triggar perfekt på löst E iaf o bör göra så även på B då det är en digital pitchshifter. hur som helst den e grym.
sen e ju bara frågan om d e lönsamt o köpa en whammy bara för o använda som octavpedal, kanske inte me tanke på priset (ca 1500 på thomann), men att den tar upp lika mycket plats som två wah pedaler på pedalbordet
Å andra sidan kostar Micro POGen 2000 och POGen 3200 så allt är ju relativt
POGen är väll dessutom ännu större, men platsbrist är tyvärr alltid ett problem.
Måste vara en liten whawha du har om whammyn är dubbelt så stor min whawha är nog bland de större (Ibanez WD7) och den är nog lika stor som whammyn skulle jag uppskatta, men e inte 100 på de
Är i och för sig sjukt sugen på en Micro POG men plånboken har gått på för hård diet på sistonde och måste gödas ett tag först
Här kan du kolla en 10 min video där Stu snackar om sin rigg, bas och effekter. Där visar han hur han använder whammypedalen
enjoy
Eh?
Jag äter hellre en liter kokande skit än att titta på en video där Stu pratar om sin rigg, bas och effekter. Att han använder den där whammypelalen är ju det starkaste skälet att INTE köpa en. Maken till värdelös ton har världen sällan skådat.
Personligen tycker jag han kan spela, men alla har olika smak.
Men självklart finns det bättre lirare där ute, med mycke bättre ljud, och de med sämre...
Någon som testat?
Å andra sidan kostar Micro POGen 2000 och POGen 3200 så allt är ju relativt
POGen är väll dessutom ännu större, men platsbrist är tyvärr alltid ett problem. Måste vara en liten whawha du har om whammyn är dubbelt så stor min whawha är nog bland de större (Ibanez WD7) och den är nog lika stor som whammyn skulle jag uppskatta, men e inte 100 på de
Är i och för sig sjukt sugen på en Micro POG men plånboken har gått på för hård diet på sistonde och måste gödas ett tag först
ibland förhastar man sig lite , jag syftade på crybaby:n
Johannes skrev:
VA? Har du en EBS Octabass? Den är helt kass, den kan ju inte oktavera lös B-sträng en oktav nedåt...
Nej, jag vet, visst är det dåligt?
Skulle gärna byta ut den mot en som åtminstone triggar lös E-sträng eller Drop D, men jag har inte orkat brytt mig.
Säg till när du hittar någon...
Vad jag förstår så triggar någon av EHX-pedalerna lös B-sträng, vet inte m det är sant eller en skröna, men Drop D bör inte vara något problem.
ehhh...jag bara kollar; ni är ironiska o skojar nu, va?
Jamenar på ALLVAR kan väl ingen ha nån användning av octaver så lågt...?
Men jag har iofs haft avvikande åsikter förr...
dereborn!
ja säger så här: testa! imo kan d faktiskt låta rikitgt mysigt med oktav på e o b strängen, gärna ihop med en dist, blir väldigt morrigt o låter mumma i mina öron iaf.
Det jag skrev om oktavpedalen bygger på ett gammalt inlägg från Parkas där han var arg på EBS för att deras oktavpedal inte triggade när han spelade lös B-sträng. Ett skämt med andra ord. Från min sida alltså.
Själv så skulle jag inte komma på tanken att oktavera något så lågt, jag har inte heller en B-sträng. Min EBS-pedal slutar trigga någonstans vid B och C. B och C på en 4-strängad bas alltså. Jag kommer aldrig att ha ett behov av att spela lägre än så.
Rent teoretiskt är det ingen idé att oktavera en lös B-sträng eftersom grundfrekvensen då hamnar under hörbarhetströskeln. Dessutom är det bortkastat eftersom det kommer att få din stärkare att lägga allt krut på att reproducera ljud som ingen kan höra och få det som hörs att låta skit.
Men det är roligt att läsa reaktioner på Johannes smileybefriade inlägg!
"If you reach perfection your standards are too low."
BarbequeVillage skrev:Rent teoretiskt är det ingen idé att oktavera en lös B-sträng eftersom grundfrekvensen då hamnar under hörbarhetströskeln. Dessutom är det bortkastat eftersom det kommer att få din stärkare att lägga allt krut på att reproducera ljud som ingen kan höra och få det som hörs att låta skit.
Men det är roligt att läsa reaktioner på Johannes smileybefriade inlägg!
BarbequeVillage skrev:Rent teoretiskt är det ingen idé att oktavera en lös B-sträng eftersom grundfrekvensen då hamnar under hörbarhetströskeln.
Detsamma gäller för lös E-sträng. Den svänger med ca 41,2 Hz och oktaveras den ned svänger den runt 20,6 Hz. Och det är inte många som hör vad som händer där nere.
Jag menar inte att jag VILL oktavera en B-sträng, det menade jag aldrig.
Däremot en lös E-sträng tycker jag är helt värdelöst att t.ex. Octabassen inte klarar av.
Men faktumet att en pedal faktiskt KAN oktavera vart man än spelar tycker jag känns lockande.
Jag menar inte att jag VILL oktavera en B-sträng, det menade jag aldrig.
Däremot en lös E-sträng tycker jag är helt värdelöst att t.ex. Octabassen inte klarar av.
Men faktumet att en pedal faktiskt KAN oktavera vart man än spelar tycker jag känns lockande.
Men varför oktavera så att tonen hamnar så lågt så att örat inte kan uppfatta den? Är det inte bättre att bara sluta spela då? Resultatet borde ju bli det samma, dvs tystnad? Eller? Makten, vi behöver en fysiklektion här.
BarbequeVillage skrev:Rent teoretiskt är det ingen idé att oktavera en lös B-sträng eftersom grundfrekvensen då hamnar under hörbarhetströskeln.
Detsamma gäller för lös E-sträng. Den svänger med ca 41,2 Hz och oktaveras den ned svänger den runt 20,6 Hz. Och det är inte många som hör vad som händer där nere.
They may not hear it.. but they sure as HELL feel it!
Precis.
Och för övrigt så ska det inte vara omöjligt att höra 20hz, det är vad de bra hemmabiosubbarna klarar av och med testskivor som går ner till 20hz och absolut, det känns mest och hörs lite kasst...
Precis.
Och för övrigt så ska det inte vara omöjligt att höra 20hz, det är vad de bra hemmabiosubbarna klarar av och med testskivor som går ner till 20hz och absolut, det känns mest och hörs lite kasst...
Jo men räkna inte med att din 810:a kan skeppa ut 20 Hz.. Som BBQ sa, stärkaren får bara jobba extra helt i onödan med den energin..