Vilken religion tillhör ni?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!

Vilken religion?

Kristendom
17
28%
Islam
1
2%
Hinduism
1
2%
Buddhism
2
3%
Judendom
0
Inga röster
Naturreligion (definiera)
0
Inga röster
Shintoism
0
Inga röster
Jamerson
4
7%
Jaco
1
2%
Ateist
21
35%
Agnostiker
13
22%

Antal röster: 60

Gäst

Inlägg av Gäst »

Silverfisk skrev:
GrafZeppelin skrev:
Ugglan GBG skrev:Sikhism är väl en form av hinduism?
Inte ens i närheten, den är monoteistisk till att börja med.
Många riktningar inom hinduismen är också monoteistiska.
Okej, men det är fortfarande inte en gren av hinduismen.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Förvånansvärt få agnostiker.... trodde det var den stora massan?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

melodika skrev:Ateist definitivt. Jag tror på frihet!
Jag säger som melodika!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Gunnar89 skrev:
melodika skrev:Ateist definitivt. Jag tror på frihet!
Jag säger som melodika!
Ateism innebär väl inte frihet med automatik?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

GrafZeppelin skrev:
Silverfisk skrev:
GrafZeppelin skrev:
Ugglan GBG skrev:Sikhism är väl en form av hinduism?
Inte ens i närheten, den är monoteistisk till att börja med.
Många riktningar inom hinduismen är också monoteistiska.
Okej, men det är fortfarande inte en gren av hinduismen.
Nej, helt rätt! :)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

anli skrev:Ateism innebär väl inte frihet med automatik?
Nä, men det innebär oftast att man tror att man är ansvarig för sina egna handlingar och att man inte behöver vara rädd för vad Gud ska tycka om ens liv och leverne. Man gör bäst fan man vill helt enkelt. Ateisten uppdaterar dessutom sin syn på världen när nya upptäckter görs, medan den religiöse är hopplöst fast i tusenåriga vanföreställningar om hur saker och ting fungerar. Det är inte "frihet" som jag ser det.

Tillägg: Det där sista var naturligtvis en grov generalisering, så ta det inte så allvarligt. :wink:
Senast redigerad av Makten den mån 21 jul 2008, 15:30, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

För alla er som tvivlar på vad ateism är/att det finns "riktiga ateister", uppmanar jag er att läsa Richard Dawkins bok "The God Delusion". Efter det kommer ni ha fått svar på alla frågor kring ateism.

Jag är själv inne på trejde läsningen.
Senast redigerad av Mr Praline den mån 21 jul 2008, 15:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Jag tillhör kristendomen men religiös, det är jag då rakt inte.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ugglan GBG skrev:För alla er som tvivlar på vad ateism är/att det finns "riktiga ateister", uppmanar jag er att läsa Richard Dawkins bok "The God Delusion". Efter det kommer ni ha fått svar på alla frågor kring ateism.

Hm... låter som du är religös :-)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Basismen
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

anli skrev:
Ugglan GBG skrev:För alla er som tvivlar på vad ateism är/att det finns "riktiga ateister", uppmanar jag er att läsa Richard Dawkins bok "The God Delusion". Efter det kommer ni ha fått svar på alla frågor kring ateism.

Ja, som jag tidigare erkänt, är Richard Dawkins min nya idol. Han har svar på tal till alla frågor kring religion som finns. Tro det eller ej (pun intended).

Jag kan också erkänna att jag har varit rätt agnostisk under flera år, trots stark läggning åt det ateistiska hållet. Efter att ha läst "The God Delusion" försvann alla tvivel.
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+

Inlägg av melodika »

Makten skrev:
anli skrev:Ateism innebär väl inte frihet med automatik?
Nä, men det innebär oftast att man tror att man är ansvarig för sina egna handlingar och att man inte behöver vara rädd för vad Gud ska tycka om ens liv och leverne. Man gör bäst fan man vill helt enkelt. Ateisten uppdaterar dessutom sin syn på världen när nya upptäckter görs, medan den religiöse är hopplöst fast i tusenåriga vanföreställningar om hur saker och ting fungerar. Det är inte "frihet" som jag ser det.

Tillägg: Det där sista var naturligtvis en grov generalisering, så ta det inte så allvarligt. :wink:
Exakt, jag kan göra min egen grej utan nån frikyrkopastor ska komma med moralkakor och ta en tiondel av min inkomst.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Ugglan GBG skrev:Jag kan också erkänna att jag har varit rätt agnostisk under flera år, trots stark läggning åt det ateistiska hållet. Efter att ha läst "The God Delusion" försvann alla tvivel.
Agnosticism behöver inte alls innebära att man tvivlar på ateismen. Det innebär bara att man inte anser sig förmögen att veta precis hur saker och ting ligger till. Hur mycket bevis man än har, så kan det ändå vara fel.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Makten skrev:
Ugglan GBG skrev:Jag kan också erkänna att jag har varit rätt agnostisk under flera år, trots stark läggning åt det ateistiska hållet. Efter att ha läst "The God Delusion" försvann alla tvivel.
Agnosticism behöver inte alls innebära att man tvivlar på ateismen. Det innebär bara att man inte anser sig förmögen att veta precis hur saker och ting ligger till. Hur mycket bevis man än har, så kan det ändå vara fel.
Du förklarade det mycket bättre än jag.....orkade bara inte göra en längre utläggning... :lol: :lol: Just i detta fallet tivlade jag ju lite på om ateism var det rätta.

Jag är alltså idag till 245% säker på att jag är ateist. :wink:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Jag skulle nog säga att jag är ateist på dagen och agnostiker på natten, mycket enklare att somna då. ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Jag tror på mig!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Och Gud sade: "Varde skitgoa basgångar", och det vart skitgoa basgångar.

Jamersonist lätt :thumbsup:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag är frikyrkokristen, men jag har spenderat alldeles för mycket tid med att tjata om det tidigare, så jag har ingen vidare lust att fortsätta med det.
Men bara för att undvika missförstånd: Jag tycker att demokrati är något bra. Jag tycker att alla ska ha rätt att tycka och tro vad dom vill. Att tvinga sina åsikter på någon är förkastligt. Så det så. :wink:
/Linus
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Ateist, skeptiker och allmän surgubbe när folk börjar pladdra om övernaturligt tjafs. Har The God Delusion i bokhyllan, men har inte läst klart den. Har dock läst större delen av Dawkins populärvetenskapliga böcker.

Själv rekommenderar jag hellre Carl Sagans "The Demon-Haunted World: Science as a candle in the dark" än Dawkins bok.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag är hedning jag.

Min spirituella tro är väldigt personlig och relaterar inte med någon religion jag har stött på hittills. Jag tror att det finns något som är större än oss alla, men det behöver inte vara en gudomlighet, det kan vara så enkelt att jag tror på summan av oss alla ihopslagen, på nåt vis.
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

flumpedagog skrev:jag är nog ateist. dock finns det en religion som tilltalar mig mer. det är LaVeyismen. men den är mer en filosofi än en religion.

måste tillägga att det jag tror på mest, är att vi tjänar moder natur. vi är en del av naturens kretslopp. meningen med våra liv är att äta och föröka oss. vi är ungefär lika viktiga som flugor, kanske tom mindre viktiga. låter säkert ganska flummigt, men jag tycker det låter sant.

det ovan om LaVeyismen är helt enkelt vad jag strävar efter när jag lever mitt liv, en filosofi helt enkelt.
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Jag e ju konfirmerad, men inte för att jag egentligen e så speciellt kristen, utan mest för att det är en tradition på min fars sida... Mamma e buddhist (Theravada), och jag har väl mer å mer med åren tagit till mig deras budskap...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Punkster skrev:Men bara för att undvika missförstånd: Jag tycker att demokrati är något bra. Jag tycker att alla ska ha rätt att tycka och tro vad dom vill. Att tvinga sina åsikter på någon är förkastligt. Så det så. :wink:
Det här är intressant, och något som det brukar hycklas friskt inom. Jag beskyller dig inte alls för det, men tycker du verkligen att alla ska få tycka och tro precis vad de vill? Jag gör det, men de flesta verkar inte tycka att man får vara nazist, för att ta ett extremt och återkommande exempel. Och då menar jag inte att det är okej att utrota judar, utan att det är okej att anse att judar ska utrotas.
Jag tycker att det är helt okej om folk vill vara nazister, pedofiler, kommunister, förespråkare av apartheid, muslimer, och så vidare, så länge de inte utövar detta på ett sätt som skadar andra. Denna frihetstolkning är det inte alla som delar. Jag har aldrig förstått varför. Åsiktsfrihet har vi i Sverige, men vi har inte rätt att uttrycka vissa åsikter, märkligt nog. Är det då verkligen en frihet? Nja.

*hämtar popcorn och öl*
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Ugglan GBG skrev:
anli skrev:

Ja, som jag tidigare erkänt, är Richard Dawkins min nya idol. Han har svar på tal till alla frågor kring religion som finns. Tro det eller ej (pun intended).

Jag kan också erkänna att jag har varit rätt agnostisk under flera år, trots stark läggning åt det ateistiska hållet. Efter att ha läst "The God Delusion" försvann alla tvivel.
Tycker att det kan vaara värt att läsa följande artikel om boken i fråga: http://www.svd.se/kulturnoje/understrec ... 254625.svd
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Bra slutkläm:
"Här visar sig det fundamentala problemet med Dawkins angreppssätt. Han delar upp världen i två läger: goda, toleranta ateister som håller på vetenskapen och onda, intoleranta troende som motarbetar vetenskapen. De som inte passar in i det schemat har ingen plats i hans världsbild. Därmed underminerar han sina möjligheter att få en konstruktiv dialog med sina meningsmotståndare, som upplever att han inte gör dem rättvisa eller inte ens försöker att förstå dem. I en värld där vi mer än någonsin behöver en sansad dialog mellan olika kulturer och livsåskådningar, präglad av respekt och vilja att förstå motparten, tar Dawkins sin tillflykt till stereotyper och provokationer. I sin iver att befria världen från alla fundamentalister och intoleranta dogmatiker balanserar han på gränsen till att själv förvandlas till en av dem."
Skriv svar