Bra site för att köpa bashögtalarelement?
- anli
- VIP medlem
- Folxam
- Medlem+
-
- Medlem+
Tusan jag har missat att C12K fanns i 16 ohm hos thomann. Men jag tycker också att en tusenlapp är lite dyrt. C12Q är väl de högtalare som ligger rätt i pris men då har ju dom sämre verkningsgrad. Just nu har jag två C10Q i en öppenlåda med mått ungefär som på en Fender Vibrolux, denna låda byggdes för att spela gitarr genom. Nu funderar jag på om man skulle kunna byta bakstycket till ett slutet för att förbättra den för bas, vad tror ni om det. Hur tusan vet man vad för volym lådan skall ha för att funka som en sluten låda, med en jäkla massa flyt kanske jag kunde råkas ha hyfsat rätt volym för en sluten låda? Vad skall man kolla efter bland datan på elementet http://www.jensenvintage.com/c10q.htm här finns ju hur mycket som helst som jag inte begriper ett skvatt av?
- anli
- VIP medlem
Haha... jag blev lite exalterad därFolxam skrev:OMFG!!anli skrev:C12K låter mer lovande än C12N om man tittar på Tone charten.
1000 lök på Thomann.... mjae, skall kolla om man kan hitta den på nån amerikansk webbsite.
1 lök = tusen kronor

TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- alexon
- Medlem++
Här finns en enkel & gratis kalkylator för det http://www.hifikit.se/index.php?id=2386busse skrev:Hur tusan vet man vad för volym lådan skall ha för att funka som en sluten låda?
- lill_frasse
- Medlem+
Alltså jag har surfat runt lite och kollat på jensen elementen lite, pressade plåtkorgar, ferrit magneter, å pappers kon och upphängning är det ju fan på de billigaste oem tillverkarade element jag har använt. Hade jag fått en jenzen c10q/r obrandat i näven hade jag förmodligen placerat dem i högen med 300 kronors kina billigaste jag kan köpa högen.
busse runt 25-30 liter sluten blir nog bra med c10Q men någon vidare bas kommer du aldrig få ur dom.
Faan att jag har så dåligt med tid jag skall riva fram några element och bygga en låda som jag gör med hifi högtalare och sedan jävlar hoppas jag att någon vill ställa upp med a/b test med några köpelådor.
busse runt 25-30 liter sluten blir nog bra med c10Q men någon vidare bas kommer du aldrig få ur dom.
Faan att jag har så dåligt med tid jag skall riva fram några element och bygga en låda som jag gör med hifi högtalare och sedan jävlar hoppas jag att någon vill ställa upp med a/b test med några köpelådor.
-
- Medlem+
Är det 25-30 liter styck eller tillsammans, jag har ju två högtalare i lådan? Att man inte kommer att få nån optimal baslåda vet jag men eftersom det inte kostar nåt att göra ett nytt bakstycke så kunde det ju vara värt ett test.busse runt 25-30 liter sluten blir nog bra med c10Q men någon vidare bas kommer du aldrig få ur dom.
- lill_frasse
- Medlem+
- lill_frasse
- Medlem+
Jo det har ju det går nog bäst som open back men kör man mindre sluten låda så får du en jävla puckel i frekvenskurvan vid ca 180 hz. För att få ett bra q värde på lådan borde det bli ett minus värde när man räknar lite på det så jag tror att enda vetiga är 25-30 l. Dipoler är ju en konstruktion som man brukar köra med högt qts alltså en stor baffel och ingen låda alltså öppet bakåt, var populärt att bygga subbar så för några år sedan.
-
- Medlem+
Jag verkar ha för stor volym på lådan som den är nu har jag 45.2 liters volym. Skulle endast behöva sätta in en bit på 610 X135 mm med plywood mellan de två bitarna som nu sitter bak på lådan för att få en sluten låda. Blir nog till att gå ut i garaget och söka fram lite plywood. Vad tror ni om den för stora volymen?
-
- Medlem+
- Mc Green
- Medlem
Ang Hagström lådor och Sinus element
Frånsett de gamla Tweedmodellerna, som jag inte vet ett smack om, så tycks jag minnas att Hagström körde med Philips AD 12 100 i sina lågbudgetlådor, RCF i mellanklassen och JBL/Altec Lansing i de bättre lådorna. Altec lådorna brukar det stå Lansing på.
Ifall det nu satt Sinus i de gamla så tror jag inte att det var nått att hänga i julgranen ens. Min gamle far ägde fabriken under ett antal år på 80-talet till början på 90, detta var långt inna Rauna blev inkopplat, då producerades ett litet antal 12" mellanregister/gitarrelement som faktiskt låter snyggt och prydligt. Dock har de inga som helst marginaler när det gäller effekttoppar vilket gör att man måste vara försiktig med vad man trycker in för effekt. Jag har knäckt ett antal av dessa fina element. Kvar idag har jag bara ett 12" element som är helt och ett mindre antal diskanthorn som passar i monitorlådor.
Min rekommendation för hembyggen är Eminence generellt, det är bara att välja prisläge!!
Ifall det nu satt Sinus i de gamla så tror jag inte att det var nått att hänga i julgranen ens. Min gamle far ägde fabriken under ett antal år på 80-talet till början på 90, detta var långt inna Rauna blev inkopplat, då producerades ett litet antal 12" mellanregister/gitarrelement som faktiskt låter snyggt och prydligt. Dock har de inga som helst marginaler när det gäller effekttoppar vilket gör att man måste vara försiktig med vad man trycker in för effekt. Jag har knäckt ett antal av dessa fina element. Kvar idag har jag bara ett 12" element som är helt och ett mindre antal diskanthorn som passar i monitorlådor.
Min rekommendation för hembyggen är Eminence generellt, det är bara att välja prisläge!!
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
- ferm
- Medlem++
Kona om elementet. Om kravet är att klara 10W borde det inte vara några problem.anli skrev:16 ohm och klara 10 watt är det som gäller
Den här firman har jag anlitat för att byta talspole på ett JBL-element
http://www.koral.se/
För många basar är inte nog
- Mr Spock
- Medlem++
- alexon
- Medlem++
Ja just det. Tillbaks till frågan.Mr Spock skrev:Tillbaka till den initiala frågan (har inte riktigt följt diskussionens alla vindlingar...):
- finns det någon bra site för köp av (billiga) högtalarelement...?
Svaret verkar vara NEJ. Än har ingen kommit upp med en bra site med billiga högtalarelement.
Det närmaste jag har hittat är http://www.lean-business.co.uk/eshop/
De verkar ha billiga celestionelement, särskilt om man köper i fyrpack.
Nackdelen är fraktkostnaden. 17,90 + 3 GBP/element. Ett element kostar då 20,90 GBP i frakt (nästan 300 svenska nödmynt).
Jag vet inte heller om företaget är seriöst. Har någon här erfarenhet av dem?
- anli
- VIP medlem
- alexon
- Medlem++
Det borde funka (bra) med det elementet.anli skrev:Tror ni en Celestion G12T-75 kan funka... lite yngve malmsteen-varning, men för 10 watt bastärk kanske den funkar?
Hittade en på blocket för 500 bagis.
I databasen (http://www.thielesmall.com/database.asp) står följande:
"One of the best selling speakers of all time, it has a wide frequency range and excellent sensitivity. Emphasis is on huge bass, relaxed mids and vibrant highs which make for a brutal sound - solid and fat with plenty of sparkle. Its heavy duty aspect means that it handles extreme high gain and distortion like a gladiator. And this speaker will also retain a clean sound at much higher power levels than others can take. If you’re a multi-talented frontman of the band, this speaker is great for amplifying other instruments as well. Just try mic’ing a harmonica through it: the results are truly amazing! Round copper voice coil"
Lägg gärna upp ett ljudklipp på resultatet, jag är riktigt nyfiken på om detta är vad som krävs för att få en 210 att rocka loss.
- Evilbiker
- Medlem++
Testa denna länk http://www.usspeaker.com/jensen%20mod12-35-1.htm 44$ x 6kr = 264:- + moms och tull(x1,3) = ca 350kr + frakt .Tror att dom skickar hit! maila dom
- alexon
- Medlem++
Finns även tre styck G12T-75, 16-ohmare till salu på ljudbojen. 500/styck eller bud vill han ha.anli skrev:Tror ni en Celestion G12T-75 kan funka... lite yngve malmsteen-varning, men för 10 watt bastärk kanske den funkar?
Hittade en på blocket för 500 bagis.
http://www.ljudbojen.se/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=17058