Avstånd mellan mick och sträng... en svår ekvation..

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Avstånd mellan mick och sträng... en svår ekvation..

Inlägg av Liten »

Tjo!

Ni som följt trådarna ang min bandlösa bas vet sedan tidigare hur mycket tid och energi som är nerlagt i både planering och tillverkning av den ramp som nu täcker båda J-mickarna.

Efter en tids användande har jag landat i ett bekymmer.

Utsignalen blev ju hörbart lägre eftersom mickarna hamnade längre från strängarna.. Och här kommer kanske många att tycka att jag är inne på finlir, men jag upplever en ganska stor skillnad i HUR mickarna tar upp strängen nu när dom sitter längre från den, än tidigare.
Volym kan man ju alltid öka på stärken alt ha en boost pedal.. men jag är inte säker på att volym är HELA sanningen?.. om ni förstår vad jag menar.

Är det fler som upplever att strängen tas upp på ett annorlunda sätt om micken sitter närmre strängarna? Att det helt enkelt inte går att kompensera med volym?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Nu kan ju inte jag sånt här alls, men det brukar inte stoppa mig från att skriva. Jag tror definitivt att du har en poäng i det här fallet.

Jag höjde mickarna rejält när jag köpte min Tokai i våras - främst för att den hade så låg utvolym - och tyckte att det lät som godast när mickarna och strängarna var så nära att de nästan slår i varandra. Dels fick jag ju upp volymen, men också för att jag upplevde det som att det blev mer tryck i soundet. Kanske inbillning, men jag har behållit det så i alla fall.

Det finns säkert rent tekniska aspekter kring hur mickarna tar upp svängningarna i strängen olika beroende på avstånd som någon annan kan bättre, men när jag jobbade med radio och "vanliga" mickar blev det ju en himla skillnad om man smög upp nära micken och pratade.
Och med basen upplevde i alla fall jag att det också blev fylligare sound - eller hur man ska uttrycka det - när mickarna kom närmare strängen.

Hur som helst borde det väl gå att testa sig fram till om du har rätt ganska lätt eller? Spela in med och utan ramp och spela upp det på samma volym? Även om det såklart är roligare att spekulera sig fram till några teorier på forumet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Chriller skrev:Nu kan ju inte jag sånt här alls, men det brukar inte stoppa mig från att skriva. Jag tror definitivt att du har en poäng i det här fallet.

Jag höjde mickarna rejält när jag köpte min Tokai i våras - främst för att den hade så låg utvolym - och tyckte att det lät som godast när mickarna och strängarna var så nära att de nästan slår i varandra. Dels fick jag ju upp volymen, men också för att jag upplevde det som att det blev mer tryck i soundet. Kanske inbillning, men jag har behållit det så i alla fall.

Det finns säkert rent tekniska aspekter kring hur mickarna tar upp svängningarna i strängen olika beroende på avstånd som någon annan kan bättre, men när jag jobbade med radio och "vanliga" mickar blev det ju en himla skillnad om man smög upp nära micken och pratade.
Och med basen upplevde i alla fall jag att det också blev fylligare sound - eller hur man ska uttrycka det - när mickarna kom närmare strängen.

Hur som helst borde det väl gå att testa sig fram till om du har rätt ganska lätt eller? Spela in med och utan ramp och spela upp det på samma volym? Även om det såklart är roligare att spekulera sig fram till några teorier på forumet.
Well.. I wish I could.. men nu är det ju så att mickarna och rampen är limmade i ett stycke.. :| Mitt fel.. jag ville ha det så..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Liten skrev:Well.. I wish I could.. men nu är det ju så att mickarna och rampen är limmade i ett stycke.. :| Mitt fel.. jag ville ha det så..
Minsann. Då återstår bara att göra en Tomas Ledin. Alltså:
Gilla läget.
Gil-la-la-la-lal äget...

Som jag minns det från Glans Hammar både lät och kändes den ju kick ass om det kan vara nån tröst.
:playing:
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Chriller skrev:
Liten skrev:Well.. I wish I could.. men nu är det ju så att mickarna och rampen är limmade i ett stycke.. :| Mitt fel.. jag ville ha det så..
Minsann. Då återstår bara att göra en Tomas Ledin. Alltså:
Gilla läget.
Gil-la-la-la-lal äget...

Som jag minns det från Glans Hammar både lät och kändes den ju kick ass om det kan vara nån tröst.
:playing:
Tack.. det är det.. men det kan bli bättre.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6051
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Kan du inte lägga en tunn plexi underst? Då får du ju upp hela paketet lite.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

kmo skrev:Kan du inte lägga en tunn plexi underst? Då får du ju upp hela paketet lite.
Problemet ligger i att rampen sitter ovanpå micken. Höjden på rampen + avståndet till strängarna för att det ska bli spelbart är det som står på tapeten.. (kan få rampen att ta i strängarna.. men då är det ospelbart..)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6051
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Dilemma alltså.. Inget kul att börja om :hummflum: Är det eg. nåt som spelar nån hörbar roll eller är det bara den där känslan inombords att det kunde vara bättre??
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2472
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Nu är det ju inte samma sak, men vanliga akustiska/dynamiska mikar har ju något som kallas för "proximity"effekt när du går riktigt nära miken och sjunger tex.

Vet inte om det funkar på samma sätt med elektromagnetiska mikar, men det kan ju påverka hur den tar upp olika frekvenser och inte bara valoymen rätt över isåfall.

Fakta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_effect_(audio)
Senast redigerad av Ahab den ons 23 jul 2008, 11:16, redigerad totalt 2 gång.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

kmo skrev:Dilemma alltså.. Inget kul att börja om :hummflum: Är det eg. nåt som spelar nån hörbar roll eller är det bara den där känslan inombords att det kunde vara bättre??
Just nu inbillar jag mig att det går att höra skillnad.. men jag är i ett ingemansland just nu när det gäller strängar och stall till basen.. så jag ska hejda mig tills jag hittat något som känns bättre där innan jag testar med nya mickar / utan ramp igen..

Och ja.. ramp kommer för evigt finnas på basen i någon form sålänge jag äger den..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Liten skrev:Och ja.. ramp kommer för evigt finnas på basen i någon form sålänge jag äger den..
Jag har ju inte varit med från början av rampbyggandet, men är lite fascinerad över hur man överhuvudtaget får iden att ha en ramp som täcker mickarna.
Att ha en ramp när man spelar fingerspel finns ju poäng med, men för en lekman låter upplägget lite...märkligt. Är helt enkelt nyfiken. Finns ursprungstankarna samlade i en tråd här (eller flera...), eller kan du förklara lite?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Chriller skrev:
Liten skrev:Och ja.. ramp kommer för evigt finnas på basen i någon form sålänge jag äger den..
Jag har ju inte varit med från början av rampbyggandet, men är lite fascinerad över hur man överhuvudtaget får iden att ha en ramp som täcker mickarna.
Att ha en ramp när man spelar fingerspel finns ju poäng med, men för en lekman låter upplägget lite...märkligt. Är helt enkelt nyfiken. Finns ursprungstankarna samlade i en tråd här (eller flera...), eller kan du förklara lite?
För mig var det helt enkelt så att jag gillade ljudet ur mickarna.. men ville ha samma välvda yta ovanpå dem som på den ramp som skulle sitta mellan mickarna.. att jag bad Mattisson att göra ett så tunt ytskickt som möjligt ovanpå mickarna för att få en homogen känsla under fingrarna.. Är verkligen supernöjd med rampen i sig.. otroligt bekvämt att spela på.. tvingar en till att inte "gräva ner sig" så mycket..

tanken och principen med en ramp hittar du här: http://www.garywillis.com/pages/bass/ba ... eramp.html
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Liten skrev:Är verkligen supernöjd med rampen i sig.. otroligt bekvämt att spela på.. tvingar en till att inte "gräva ner sig" så mycket..
Men då så.
Du kan ju inte begära att ha en bas som du är supernöjd med känslan i OCH låter precis som du vill. Vad har du då kvar att sträva efter?
:wink:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Avstånd mellan mick och sträng... en svår ekvation..

Inlägg av Makten »

Liten skrev:Är det fler som upplever att strängen tas upp på ett annorlunda sätt om micken sitter närmre strängarna? Att det helt enkelt inte går att kompensera med volym?
Javisst, det ger helt olika karaktär. Inte särskilt konstigt om man tänker sig att strängen hamnar längre ut i det magnetfält som micken alstrar. Full sväning ger alltså ett helt annat vinkelomfång om man befinner sig i magnetfältets mitt och betraktar strängen. Och eftersom magnetfältet kan se väldigt lustigt ut så ändras tonen, dynamiken samt fan och hans mormor. Jag upplever en viss kompression när mickarna är nära strängen, vilket kan vara både bra och dåligt. Hellre för stort avstånd än för litet, tycker jag.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Chriller skrev:Minsann. Då återstår bara att göra en Tomas Ledin. Alltså:
Gilla läget.
Gil-la-la-la-lal äget...
Inget personligt men nu hamnade du på min dödslista... ;)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18152
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Avstånd mellan mick och sträng... en svår ekvation..

Inlägg av basmartin »

Makten skrev:
Liten skrev:Är det fler som upplever att strängen tas upp på ett annorlunda sätt om micken sitter närmre strängarna? Att det helt enkelt inte går att kompensera med volym?
Javisst, det ger helt olika karaktär. Inte särskilt konstigt om man tänker sig att strängen hamnar längre ut i det magnetfält som micken alstrar. Full sväning ger alltså ett helt annat vinkelomfång om man befinner sig i magnetfältets mitt och betraktar strängen. Och eftersom magnetfältet kan se väldigt lustigt ut så ändras tonen, dynamiken samt fan och hans mormor. Jag upplever en viss kompression när mickarna är nära strängen, vilket kan vara både bra och dåligt. Hellre för stort avstånd än för litet, tycker jag.
Men lagom är bäst!

En stallmick låter lite väl tunt om den sitter för långt från strängen, iom att mellanregistret blir lite urholkat. Men på en halsmick är det ju bra med lite avstånd, så inte ljudet blir för tjockt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Stallmicken i det här fallet är det enda (kolla MickeO, jag klarade det!) som jag tycker saknar samma härliga tryck som den hade tidigare.. så där har vi nog lite av problemet.. ev får jag löda bort stycker och slipa ner ytan där.. sen OLLA in skiten igen.. eller lacka den..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18152
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Tror att det räcker med att bara olla. Det fräter nog bort lite trä...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:Tror att det räcker med att bara olla. Det fräter nog bort lite trä...
to much info.. :blueneutral:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

GrafZeppelin skrev:
Chriller skrev:Minsann. Då återstår bara att göra en Tomas Ledin. Alltså:
Gilla läget.
Gil-la-la-la-lal äget...
Inget personligt men nu hamnade du på min dödslista... ;)
Då är jag i alla fall i gott sällskap! :twisted:
basmartin skrev:En stallmick låter lite väl tunt om den sitter för långt från strängen, iom att mellanregistret blir lite urholkat. Men på en halsmick är det ju bra med lite avstånd, så inte ljudet blir för tjockt.
+ 1!
Dessutom vill jag gärna ha stallmicken lite högre i mixen, och eftersom jag alltid har bägge volymrattarna på max (och oftast hamnar tonratten där också...) har jag skruvat upp stallmicken mer än halsdito. Gott så.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Du kanske kan göra så här.
Urgröpt under strängarna.
Bild
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Sagt och gjort.
Slipade ner hela rampen.. framförallt över bakre micken..
Satte på ett 40-100 igen (+35:an)
Sjunget kom tillbaka.. :D

Tyvärr sabbade jag rampen på kanten precis framför främre micken.. :( Det blev för tunt där och när jag satte ner tummen för att spela bröts en liten bit av.. ser inte kul ut alls.. och är inge vidare skönt..

Så nu är det lite "tillbaka till ritbordet" :(
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18152
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:Sagt och gjort.
Slipade ner hela rampen.. framförallt över bakre micken..
Satte på ett 40-100 igen (+35:an)
Sjunget kom tillbaka.. :D

Tyvärr sabbade jag rampen på kanten precis framför främre micken.. :( Det blev för tunt där och när jag satte ner tummen för att spela bröts en liten bit av.. ser inte kul ut alls.. och är inge vidare skönt..

Så nu är det lite "tillbaka till ritbordet" :(
Kanske är bäst om rampen går från greppbrädan fram till stallmicken, så micken är fri. Eller blir det konstigt att spela då?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:
Liten skrev:Sagt och gjort.
Slipade ner hela rampen.. framförallt över bakre micken..
Satte på ett 40-100 igen (+35:an)
Sjunget kom tillbaka.. :D

Tyvärr sabbade jag rampen på kanten precis framför främre micken.. :( Det blev för tunt där och när jag satte ner tummen för att spela bröts en liten bit av.. ser inte kul ut alls.. och är inge vidare skönt..

Så nu är det lite "tillbaka till ritbordet" :(
Kanske är bäst om rampen går från greppbrädan fram till stallmicken, så micken är fri. Eller blir det konstigt att spela då?
Egentligen inte..
Har ju länge försökt få tag i välvda mickar.. (egentligen där skon klämmer..)
Om jag nu ändå ska skrota rampen.. så tror jag att det får bli vanliga ramper på den.. (mellan mickarna..)
Skall ju ändå göra en ny ramp på fendern.. då kan jag lika gärna göra en till på den bandlösa..

Frågan är nu bara vilka mickar jag skall försöka satsa på tilld en..
Idealet hade varit specialare från lundgren.. men jag är skraj att det blir så väldans dyrt..

Fan att den pajja.. Idén va lysante.. och vackert gjort av Mr Mattisson.. men sen fuckade jag upp den..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18152
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:
basmartin skrev:
Liten skrev:Sagt och gjort.
Slipade ner hela rampen.. framförallt över bakre micken..
Satte på ett 40-100 igen (+35:an)
Sjunget kom tillbaka.. :D

Tyvärr sabbade jag rampen på kanten precis framför främre micken.. :( Det blev för tunt där och när jag satte ner tummen för att spela bröts en liten bit av.. ser inte kul ut alls.. och är inge vidare skönt..

Så nu är det lite "tillbaka till ritbordet" :(
Kanske är bäst om rampen går från greppbrädan fram till stallmicken, så micken är fri. Eller blir det konstigt att spela då?
Egentligen inte..
Har ju länge försökt få tag i välvda mickar.. (egentligen där skon klämmer..)
Om jag nu ändå ska skrota rampen.. så tror jag att det får bli vanliga ramper på den.. (mellan mickarna..)
Skall ju ändå göra en ny ramp på fendern.. då kan jag lika gärna göra en till på den bandlösa..

Frågan är nu bara vilka mickar jag skall försöka satsa på tilld en..
Idealet hade varit specialare från lundgren.. men jag är skraj att det blir så väldans dyrt..

Fan att den pajja.. Idén va lysante.. och vackert gjort av Mr Mattisson.. men sen fuckade jag upp den..
Be mattisson att göra välvda mick-kåpor. Skulle inte det funka?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar