Hur går det egentligen till på andra forum? När det gäller bråk alltså? Jag har aldrig varit aktiv någon annanstans än här.Seaweed skrev:Det är garanterat unikt. Av alla forum jag har varit medlem på har inget klarat sig utan moderatorer.blackparkas skrev:Ja, det är väl ändå ganska märkligt?Seaweed skrev:Jag tycker att det säger en hel del att detta forum rullar på alldeles utmärkt utan vare sig moderatorer eller wannabe-forumpoliser. Eloge!
Det måste vara unikt i forumvärlden med ett forum med detta antal användare och inga moderatorer etc etc!?!?
Önskemål från mig
- Makten
- Medlem++
GMF-planket var ett skräckexempel på vad som kan hända utan moderatorer. Det fick stänga. Flashback är ett exempel på hur hårt modererande kan vara väldigt bra för debattklimatet. Där finns tydliga regler som ger "hårt" straff om man bryter dem, men å andra sidan får man diskutera precis vad som helst om man sköter sig, vilket är trevligt. Det är för övrigt Sveriges största forum.Johannes skrev:Hur går det egentligen till på andra forum? När det gäller bråk alltså? Jag har aldrig varit aktiv någon annanstans än här.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Mike
- The Transporter
Oftast blir folk varnade/bannade/tidsbegränsat postförbud m.m.
De forum jag har varit verksam i tidigare har toppstyrts rätt bra från "ägarnas" sida. Man lever lite under devisen:
Ett forum är ingen demokrati, gör som vi säger eller pys!
M.a.o om man retar upp fel personer så är man snabbt historia.
Kan förvisso behövas i vissa sammanhang, men ABSOLUT inte här!
Den pajkastning/ilska som i vissa fall uppvisas här är rena söndagsskolan mot vissa andra forum.
Problemet här är, som på många andra ställe där man endast kommunicerar med text, att man ibland läser mellan raderna där det faktiskt inte står nåt på samma sätt som att man lätt missar undertoner/ironi i andra.
Tar vi inte oss själva och alla andra på så blodigt allvar så kommer allt att flyta på bra. Jag förstå att man ibland kan känna sig kränkt och missuppfattad, men då får man helt enkelt gilla läget. Det är svår IRL att övertyga nån med fast tro att de har fel, på ett forum ibland omöjligt.

De forum jag har varit verksam i tidigare har toppstyrts rätt bra från "ägarnas" sida. Man lever lite under devisen:
Ett forum är ingen demokrati, gör som vi säger eller pys!
M.a.o om man retar upp fel personer så är man snabbt historia.
Kan förvisso behövas i vissa sammanhang, men ABSOLUT inte här!
Den pajkastning/ilska som i vissa fall uppvisas här är rena söndagsskolan mot vissa andra forum.
Problemet här är, som på många andra ställe där man endast kommunicerar med text, att man ibland läser mellan raderna där det faktiskt inte står nåt på samma sätt som att man lätt missar undertoner/ironi i andra.
Tar vi inte oss själva och alla andra på så blodigt allvar så kommer allt att flyta på bra. Jag förstå att man ibland kan känna sig kränkt och missuppfattad, men då får man helt enkelt gilla läget. Det är svår IRL att övertyga nån med fast tro att de har fel, på ett forum ibland omöjligt.

TVR!
Because Porsche are for girls.
Jag har varit inne en del på Flashback, dock inte postat några inlägg, och det jag har sett har varit fruktansvärt rasistiskt, drogfixerat och homofobiskt. Ibland undrar jag om det verkligen är lagligt att skriva det vissa skriver. Kan man verkligen kringå lagen om hets mot folkgrupp och skriva precis vad man vill bara man byter ut ordet invandrare mot kulturberikare, som de gör på Flashback?
- Ale
- Medlem++
Just därför är Flashback olagligt i Sverige, därav har de flyttat servrarna utomlands.Johannes skrev:Jag har varit inne en del på Flashback, dock inte postat några inlägg, och det jag har sett har varit fruktansvärt rasistiskt, drogfixerat och homofobiskt. Ibland undrar jag om det verkligen är lagligt att skriva det vissa skriver. Kan man verkligen kringå lagen om hets mot folkgrupp och skriva precis vad man vill bara man byter ut ordet invandrare mot kulturberikare, som de gör på Flashback?
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
- Ale
- Medlem++
Jag är inte hundra, men jag tror att Flashback har ansvaret så länge materialet är publicerat på deras server.
Jag har varit inne på Flashback några gånger för att läsa i deras IT-forum. En del som skrivs på Flashback är extremt äckligt och rent av skrämmande. Får fan lite ångest när man varit inne på sidan.
Jag har varit inne på Flashback några gånger för att läsa i deras IT-forum. En del som skrivs på Flashback är extremt äckligt och rent av skrämmande. Får fan lite ångest när man varit inne på sidan.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
Jag som jobbar med missbruk går in där och söker ibland när man hör talas om någon ny drog som det inte finns info om i vanlig litteratur. På Flashback finns det alltid någon som skryter vitt och brett om vilka trippar han fått av den senaste drogen. Man får givetvis ta all info där med en grävskopa salt...
- broder blues
- Medlem++
Du gör rätt massa gig på sjukhus va?daionsavage skrev:Aldrig hört talas om att stämma i bäcken, Gunnar?Gunnar89 skrev:Jag är för ett trevligt forum men jag vill ha lite konkreta bevis först på personangrepp och andra otrevligheter...

Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
- Makten
- Medlem++
Det är det som är det fina med Flashback. Det finns ingen åsiktspolis. Det är inte olagligt att vara rasist, homofob, eller något annat dumt.Johannes skrev:Jag har varit inne en del på Flashback, dock inte postat några inlägg, och det jag har sett har varit fruktansvärt rasistiskt, drogfixerat och homofobiskt. Ibland undrar jag om det verkligen är lagligt att skriva det vissa skriver. Kan man verkligen kringå lagen om hets mot folkgrupp och skriva precis vad man vill bara man byter ut ordet invandrare mot kulturberikare, som de gör på Flashback?
Det bästa sättet att bemöta dessa människor är inte att förbjuda dem att komma till tals, utan att bryta ner deras fördomar med motargument. Tror du att någon blir mindre rasistisk för att man slänger ut den från forumet? Knappast. Det finns sjukt mycket idioter, men också väldigt många kunniga och intelligenta skribenter som inte drar sig för att skriva väldigt mycket och utförligt. De gör nog ett mycket bättre jobb än vad polisen gör när de försöker förbjuda Flashback. Att sopa saker under mattan håller inte i längden.
Förresten är det inte tillåtet att skriva inlägg som nedvärderar en viss grupp om det inte finns någon som helst substans i inlägget.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Jag håller absolut med dig, jag undrade bara om det var lagligt att skriva som de gör, med tanke på att det i Sverige är olagligt att vifta med armen i en Sieg Heil-gest.Makten skrev:Det är det som är det fina med Flashback. Det finns ingen åsiktspolis. Det är inte olagligt att vara rasist, homofob, eller något annat dumt.Johannes skrev:Jag har varit inne en del på Flashback, dock inte postat några inlägg, och det jag har sett har varit fruktansvärt rasistiskt, drogfixerat och homofobiskt. Ibland undrar jag om det verkligen är lagligt att skriva det vissa skriver. Kan man verkligen kringå lagen om hets mot folkgrupp och skriva precis vad man vill bara man byter ut ordet invandrare mot kulturberikare, som de gör på Flashback?
Det bästa sättet att bemöta dessa människor är inte att förbjuda dem att komma till tals, utan att bryta ner deras fördomar med motargument. Tror du att någon blir mindre rasistisk för att man slänger ut den från forumet? Knappast. Det finns sjukt mycket idioter, men också väldigt många kunniga och intelligenta skribenter som inte drar sig för att skriva väldigt mycket och utförligt. De gör nog ett mycket bättre jobb än vad polisen gör när de försöker förbjuda Flashback. Att sopa saker under mattan håller inte i längden.
Förresten är det inte tillåtet att skriva inlägg som nedvärderar en viss grupp om det inte finns någon som helst substans i inlägget.
- Mike
- The Transporter
Precis som reglerna mot akloholreklam i svensk TV, styrs det av vilket land som utsändningen utgår ifrån. TV3 och TV5, som sänder från England, följer reglerna för England. Samma sak med innehållet på websidor.Johannes skrev:jag undrade bara om det var lagligt att skriva som de gör
TVR!