GNUlars skrev:Jag svettas också som en gnu (naturligtvis...) men det spelar ingen roll med 8cm nylonrem som är det skönaste axelband jag haft (gillar inte de där vadderade som drar med kläderna runt kroppen). Läderremmar verkar också funka utmärkt utan för mycket kamellukt.
Lars
Provade de där Comfortstrapp.. men de "fjädrade" för mycket för min smak..
Tror det är bäst att tillverka sin egen.. siktar på 11cm bred läderaxelrem nästa gång..
Geddy_Lee skrev:Fattade först ingenting av vad du snackade om...
sen kom jag på att jag hade nå´t nere i skåpet.
Precis sådana där plektrumhållare är det jag är ute efter!!
Förstår inte varför de inte säljs någonstans!?!?
Det är Pick-Boy, så det borde väl inte vara ngt problem för en muskaffär att ta hem?!
Va gör man med dem?
Jag tror att det följde med ngt helt annat jag köpte av ngn här på PrataBas.
Jag har varit runt och frågat på säkert 10 butiker, ingen har kunnat säga mig att de kan ta hem den.
Det är ju en plektrumhållare!?
Man sätter fast den t.ex. på baksidan av huvudet och laddar den med 4-5 plektrum så man har nära till hands om man tappar eller om man kanske inte kör med plektrum på alla låtar etc.
Ibland vill man ju även använda olika plektrum på olika låtar och istället för att hålla på och rota med plektrum någon annan stans så är det ju bra att ha dem på basen.
Geddy_Lee skrev:Fattade först ingenting av vad du snackade om...
sen kom jag på att jag hade nå´t nere i skåpet.
Precis sådana där plektrumhållare är det jag är ute efter!!
Förstår inte varför de inte säljs någonstans!?!?
Det är Pick-Boy, så det borde väl inte vara ngt problem för en muskaffär att ta hem?!
Va gör man med dem?
Jag tror att det följde med ngt helt annat jag köpte av ngn här på PrataBas.
Jag har varit runt och frågat på säkert 10 butiker, ingen har kunnat säga mig att de kan ta hem den.
Det är ju en plektrumhållare!?
Man sätter fast den t.ex. på baksidan av huvudet och laddar den med 4-5 plektrum så man har nära till hands om man tappar eller om man kanske inte kör med plektrum på alla låtar etc.
Ibland vill man ju även använda olika plektrum på olika låtar och istället för att hålla på och rota med plektrum någon annan stans så är det ju bra att ha dem på basen.
Dunlop (?) har väl nåt liknande... Sitter hemma på skrivbordet hos mig för tillfället, perfekt för spontanlir framför datorn
Live sitter plektrumen under plektrumskyddet/på mickstativet!
En liten fråga här, när man byter ut mot straplocks är det nåt man ska tänka på när man skruvar ur de gamla och i med de nya skruvarna. Skulle va tråkigt att göra nåt fel och typ knäcka eller skada nyinköpta fendern
Koffelito skrev:En liten fråga här, när man byter ut mot straplocks är det nåt man ska tänka på när man skruvar ur de gamla och i med de nya skruvarna. Skulle va tråkigt att göra nåt fel och typ knäcka eller skada nyinköpta fendern
Ofta så är de nya skruvarna mindre än de gamla, vilket gör att straplocksen inte kommer att sitta fast.
Enklaste och snabbaste sättet att lösa det är att sticka in en tändsticka i hålet, bryta av den och skruva i nya skruven.
Skulle du märka att det släpper ändå längre fram, så kompletterar du tändsticke-tricket med lite lim.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Koffelito skrev:En liten fråga här, när man byter ut mot straplocks är det nåt man ska tänka på när man skruvar ur de gamla och i med de nya skruvarna. Skulle va tråkigt att göra nåt fel och typ knäcka eller skada nyinköpta fendern
Ofta så är de nya skruvarna mindre än de gamla, vilket gör att straplocksen inte kommer att sitta fast.
Enklaste och snabbaste sättet att lösa det är att sticka in en tändsticka i hålet, bryta av den och skruva i nya skruven.
Skulle du märka att det släpper ändå längre fram, så kompletterar du tändsticke-tricket med lite lim.
MikeO skrev:Ännu bättre än tändstickor är små grillspett av trä. Är mycket hårdare än tändstickor.
Ok kan jag lägga i lite lim först å sen trycka ner tändstickan/grillspettet. känns som det är lika bra att få det bra på en gång?
Ska jag bryta av den så långt ner att jag skruvar skruvan i toppen på stickan/spettet eller så ska skruven gå bredvid stickan?
Jag har varit Schalleranvändare länge nu, men på Sandbergen såg det så förbenat fult ut med de utstickande knopparna.
Så, nu kör jag med Dunlop Lok-Straps på Sandbergen och är helnöjd. Att det dessutom bara kostat mig några tior är ju också en bonus. Jag gör i och för sig varken kullerbyttor eller cirkuskonster a la Vai/Malmsteen, men än så länge sitter de som berget.
Eftersom tappade basar inte är kul, är den nån som har negativa erfarenheter av Lok-Strapsen?
Taurus skrev:Jag har varit Schalleranvändare länge nu, men på Sandbergen såg det så förbenat fult ut med de utstickande knopparna.
Har dem kvar?
Japp, och jag ska nog ha dem kvar i reserv utifall jag blir besviken på Lok-Strapsen eller om det skulle råka ramla in ett nytt instrument. (Även om jag är helt utan instrument-GAS för tillfället, vilket är en väldigt, väldigt otäck känsla )
Edit: Det sista är inte helt sant. Framåt hösten/vintern ska jag börja jaga en StickBass, åttasträngsvarianten, och så har jag insett att jag måste ha en Rick i samlingen...men det är mer planerade inköp än akut GAS.
Tänkte kika lite vad det finns för tankar kring de olika Strap Locks som finns där ute.
Själv har jag bara testat 3 varianter varav den ena har jag inte testat så vansinnigt mycket....
Dunlops variant. Sitter original på min Warwick och hade dem även på Modulusen. På Warwicken är det dock rakt in i kroppen som gäller.
Detta är min absoluta favorit hittills. Själva "pluggen" började kärva efter 9 år ungefär men jag har aldrig någonsin haft något bekymmer med dem innan dess. Funkar med någorlunda tjockt axelband dessutom!
Marvels Variant. Det är denna jag inte hunnit testa i skarpt läge än men de verkar grymt bra! Sluter runt knoppen väldigt fint och känns riktigt bra så långt jag hunnit testa. LIIIITE surt om man har halvtjock axelrem måste jag säga, men vi får väl se efter några rep vad som händer.
Schallers variant. Den absolut sämsta jag testat... Det finns inget bra med denna enligt mig. De skruvar upp sig själv, speciellt om man har tjockt axelband. Men även annars. Skruvar de upp sig själv är de inte till mycket nytta, har varit nära att tappa basar flera ggr tack vare detta.
Klart sämsta som sagt, känner mig aldrig säker.
Mina omdömen.
Marveln har jag som sagt inte haft så länge men köpte 2 st och ska testa på några rep och några gig i helgen och nästa vecka/helg, verkar dock grymt mycket pålitligare än Schallerskiten...
Marvel är skitbra!
Men..behöver en uppsättning till...snabbt. Finns de i Sverige?? (Har hittills beställt fr tysken)