OT, OT, OT! Urtrampningslagers funderingar. mekarfråga
- criss
- Medlem+
- Inlägg: 1552
- Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
- Ort: örebro
OT, OT, OT! Urtrampningslagers funderingar. mekarfråga
Ja, varför inte.
Världen verkar vara imot mitt segelflygscert - tredje bilkrånglet på en månad!
mitt urtrampningslagret på hippiemobilens(Saab900 -97) koppling verkar som om det börjar ge sig. iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
då till frågan:
hur akut är det att byta?
kommer det hålla 100mil som jag behöver köra innan jag får tillfälle att börja meka.
någon som har koll?
Världen verkar vara imot mitt segelflygscert - tredje bilkrånglet på en månad!
mitt urtrampningslagret på hippiemobilens(Saab900 -97) koppling verkar som om det börjar ge sig. iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
då till frågan:
hur akut är det att byta?
kommer det hålla 100mil som jag behöver köra innan jag får tillfälle att börja meka.
någon som har koll?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Folxam
- Medlem+
- Inlägg: 1588
- Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
- Ort: Eskilstuna
tja jag körde tills det började skrika om mitt lager ... jag kör med det än
det håller nog 100 mil till om du låter bli att stå med kopplingen nertryckt ...
jag har anpassat min körstil till att lägga i friläge så fort det ska stås still etc ...

det håller nog 100 mil till om du låter bli att stå med kopplingen nertryckt ...
jag har anpassat min körstil till att lägga i friläge så fort det ska stås still etc ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
- Fläppen
- Medlem+
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
- Ort: Tomelilla
Re: OT, OT, OT! Urtrampningslagers funderingar. mekarfråga
Hejcriss skrev:Ja, varför inte.
Världen verkar vara imot mitt segelflygscert - tredje bilkrånglet på en månad!
mitt urtrampningslagret på hippiemobilens(Saab900 -97) koppling verkar som om det börjar ge sig. iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
då till frågan:
hur akut är det att byta?
kommer det hålla 100mil som jag behöver köra innan jag får tillfälle att börja meka.
någon som har koll?
Öva på att växla utan koppling. Det är faktisk inte så svårt. Nedväxlingarna brukar bli lite "huggiga" innan man lärt sig. Om du lär dig det så beöver du ju bara använda kopplingen vid igångkörning på 1:an och spar därmed på urtrampningslagret.
Vad har ni för bogserfpl när du skolar till cert? Vinschar ni kanske? Jag har bogserat mycket med en Rallye 180T
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Re: OT, OT, OT! Urtrampningslagers funderingar. mekarfråga
+1Fläppen skrev:Hejcriss skrev:Ja, varför inte.
Världen verkar vara imot mitt segelflygscert - tredje bilkrånglet på en månad!
mitt urtrampningslagret på hippiemobilens(Saab900 -97) koppling verkar som om det börjar ge sig. iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
då till frågan:
hur akut är det att byta?
kommer det hålla 100mil som jag behöver köra innan jag får tillfälle att börja meka.
någon som har koll?
Öva på att växla utan koppling. Det är faktisk inte så svårt. Nedväxlingarna brukar bli lite "huggiga" innan man lärt sig. Om du lär dig det så beöver du ju bara använda kopplingen vid igångkörning på 1:an och spar därmed på urtrampningslagret....
Exakt så!
- Folxam
- Medlem+
- Inlägg: 1588
- Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
- Ort: Eskilstuna
så det skulle vara bättre att slita på synkringarna än urtrampningslagret?
bah! humbug!
jag säger slit på lagret tills det börjar skrika ... skrika så illa att folk vänder sig om efter dig ... kör lite till ... kör ännu mer ...
lagrets dödsskri tystnar nu för att några dagar senare återvända med ännu större styrka ...
NU parkerar du bilen tills du hinner byta lager
bah! humbug!
jag säger slit på lagret tills det börjar skrika ... skrika så illa att folk vänder sig om efter dig ... kör lite till ... kör ännu mer ...
lagrets dödsskri tystnar nu för att några dagar senare återvända med ännu större styrka ...
NU parkerar du bilen tills du hinner byta lager

Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
"bah! Humbug!" sade den unge lärlingen.Folxam skrev:så det skulle vara bättre att slita på synkringarna än urtrampningslagret?
bah! humbug!
jag säger slit på lagret tills det börjar skrika ... skrika så illa att folk vänder sig om efter dig ... kör lite till ... kör ännu mer ...
lagrets dödsskri tystnar nu för att några dagar senare återvända med ännu större styrka ...
NU parkerar du bilen tills du hinner byta lager
Klart du inte sliter på synkringarna om du lär dej att göra en riktig - okopplad - växling.
Har du provat? Har du sett någon göra det på riktigt?
Nä, jag tänkte väl det.
Yttra inte såna kommentarer innan du vet vad du kommenterar, young padawan.
- Mike
- The Transporter
- Inlägg: 10870
- Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
- Ort: Västerås
Humbug, sa Folxam. Klart det går, sa MikeO.
Går alldeles utmärk att växla utan koppling och INTE slita på synkringarna.
Det är bara att se till att ha samma varvtal på motorn som på lådan.
Synkringarna arbetar bara om det är olika varvtal.
Körde i 2 månade utan koppling i en gammal 245, bara att planera körningen och ha ett bra batteri (så att man kunde starta med växel i vid rödlysen).

Går alldeles utmärk att växla utan koppling och INTE slita på synkringarna.
Det är bara att se till att ha samma varvtal på motorn som på lådan.
Synkringarna arbetar bara om det är olika varvtal.
Körde i 2 månade utan koppling i en gammal 245, bara att planera körningen och ha ett bra batteri (så att man kunde starta med växel i vid rödlysen).
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
Se där, en kommentar från någon som gjort det på riktigt!MikeO skrev:Humbug, sa Folxam. Klart det går, sa MikeO.![]()
Går alldeles utmärk att växla utan koppling och INTE slita på synkringarna.
Det är bara att se till att ha samma varvtal på motorn som på lådan.
Synkringarna arbetar bara om det är olika varvtal.
Körde i 2 månade utan koppling i en gammal 245, bara att planera körningen och ha ett bra batteri (så att man kunde starta med växel i vid rödlysen).

Jag körde silkesmjuka powershifts på min gamla Harley...
- prunier
- Medlem+
- Inlägg: 725
- Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
- Ort: Simrishamn
Jag körde några hundra mil i en Fiat 132 utan koppling någon gång under 80-talet.
Det fungerar utmärkt när man lär sig det bara man passar på att ha fri bana för att kunna starta bilen i första växeln.
Körde också utan gaswire (eller vad det kan heta på svenska) ett tag.
Jag monterade en kraftig ”tråd” på förgasaren som jag tok in genom sidofönstret (fick ha huven lite öppen) och gasade med vänstra handen.
Det fungerade hyfsad bra att köra med bara ett av felen men kombinationen var en utmaning
Det fungerar utmärkt när man lär sig det bara man passar på att ha fri bana för att kunna starta bilen i första växeln.
Körde också utan gaswire (eller vad det kan heta på svenska) ett tag.
Jag monterade en kraftig ”tråd” på förgasaren som jag tok in genom sidofönstret (fick ha huven lite öppen) och gasade med vänstra handen.
Det fungerade hyfsad bra att köra med bara ett av felen men kombinationen var en utmaning

mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
som slappar i soffan med vita damen
- Mike
- The Transporter
- Inlägg: 10870
- Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
- Ort: Västerås
Det är bara att trycka lite lätt på växelspaken och möta med gasen, när varvtalet på motorn är det samma som i växellåda, så trillar växeln i lätt som en plätt.

Har också använt en bassträng för bilreparationer:
Trasig torkarmotor, då var det bara att sätta en sträng på varje torkar blad och dra in genom sidorutorna. Har även använt en gammat ketschupflaska som vindrutespolare.

Har också använt en bassträng för bilreparationer:
Trasig torkarmotor, då var det bara att sätta en sträng på varje torkar blad och dra in genom sidorutorna. Har även använt en gammat ketschupflaska som vindrutespolare.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
- Folxam
- Medlem+
- Inlägg: 1588
- Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
- Ort: Eskilstuna
klart jag har gjort det, men då gäller det att möta exakt med varvtalet ...dereborn skrev:"bah! Humbug!" sade den unge lärlingen.Folxam skrev:så det skulle vara bättre att slita på synkringarna än urtrampningslagret?
bah! humbug!
jag säger slit på lagret tills det börjar skrika ... skrika så illa att folk vänder sig om efter dig ... kör lite till ... kör ännu mer ...
lagrets dödsskri tystnar nu för att några dagar senare återvända med ännu större styrka ...
NU parkerar du bilen tills du hinner byta lager
Klart du inte sliter på synkringarna om du lär dej att göra en riktig - okopplad - växling.
Har du provat? Har du sett någon göra det på riktigt?
Nä, jag tänkte väl det.
Yttra inte såna kommentarer innan du vet vad du kommenterar, young padawan.
jag hävdar bestämt att oavsett om man tycker att man möter exactly så är det synkringar i vägen ändå

skit samma ... visst kan han väl lära sig att crossväxla men får han ingen snits på det så använd kopplingen.
På min bil räcker det med att trycka ner kopplingen till typ hälften när man växlar, nån slags halv-crossväxling ... Det lär hjälpa till att inte slita så mycket på lagret ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
- Folxam
- Medlem+
- Inlägg: 1588
- Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
- Ort: Eskilstuna
förgasarsnöre.prunier skrev:gaswire (eller vad det kan heta på svenska)
eller gaswire, eller gasvajer ...
Kom på en sak ...
hur illa låter det? mitt lager skorrade ett BRA tag innan det liksom började att ens låta trasigt ...criss skrev:iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
- Cuba
- VIP medlem
- Inlägg: 15436
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
- Ort: Göteborg
prunier skrev:Jag körde några hundra mil i en Fiat 132 utan koppling någon gång under 80-talet.
Det fungerar utmärkt när man lär sig det bara man passar på att ha fri bana för att kunna starta bilen i första växeln.
Körde också utan gaswire (eller vad det kan heta på svenska) ett tag.
Jag monterade en kraftig ”tråd” på förgasaren som jag tok in genom sidofönstret (fick ha huven lite öppen) och gasade med vänstra handen.
Det fungerade hyfsad bra att köra med bara ett av felen men kombinationen var en utmaning




criss
Talanger som kan växla utan att koppla och som gasar med snören i genom sidorutan i all ära men är du inte rädd om ditt eget liv i trafiken så kan du ju göra oss medtrafikanter en tjänst:
BYT LAGER OCH KÖR SOM FOLK!
- Folxam
- Medlem+
- Inlägg: 1588
- Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
- Ort: Eskilstuna
- Cuba
- VIP medlem
- Inlägg: 15436
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
- Ort: Göteborg
- criss
- Medlem+
- Inlägg: 1552
- Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
- Ort: örebro
Re: OT, OT, OT! Urtrampningslagers funderingar. mekarfråga
Fläppen skrev:Hejcriss skrev:Ja, varför inte.
Världen verkar vara imot mitt segelflygscert - tredje bilkrånglet på en månad!
mitt urtrampningslagret på hippiemobilens(Saab900 -97) koppling verkar som om det börjar ge sig. iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
då till frågan:
hur akut är det att byta?
kommer det hålla 100mil som jag behöver köra innan jag får tillfälle att börja meka.
någon som har koll?
Öva på att växla utan koppling. Det är faktisk inte så svårt. Nedväxlingarna brukar bli lite "huggiga" innan man lärt sig. Om du lär dig det så beöver du ju bara använda kopplingen vid igångkörning på 1:an och spar därmed på urtrampningslagret.
Vad har ni för bogserfpl när du skolar till cert? Vinschar ni kanske? Jag har bogserat mycket med en Rallye 180T
Mvh
Thomas
hej.
Tyvärr vinchar vi inte. Det verkar ju ganska hisnande så det vore kul att prova. Flygbogsering med en Piper Pawnee + ett litet rött flygplan (kollar i kväll vad det heter)med svag motor - orkar lite dåligt.
växla utan koppling har jag bara gjort på MC, de verkar ju nästan vara gjorda för det.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- criss
- Medlem+
- Inlägg: 1552
- Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
- Ort: örebro
tack för hjälpen folks!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- criss
- Medlem+
- Inlägg: 1552
- Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
- Ort: örebro
så sant min gode man!Scuba skrev:prunier skrev:Jag körde några hundra mil i en Fiat 132 utan koppling någon gång under 80-talet.
Det fungerar utmärkt när man lär sig det bara man passar på att ha fri bana för att kunna starta bilen i första växeln.
Körde också utan gaswire (eller vad det kan heta på svenska) ett tag.
Jag monterade en kraftig ”tråd” på förgasaren som jag tok in genom sidofönstret (fick ha huven lite öppen) och gasade med vänstra handen.
Det fungerade hyfsad bra att köra med bara ett av felen men kombinationen var en utmaning![]()
![]()
![]()
OMG jag döööör...
criss
Talanger som kan växla utan att koppla och som gasar med snören i genom sidorutan i all ära men är du inte rädd om ditt eget liv i trafiken så kan du ju göra oss medtrafikanter en tjänst:
BYT LAGER OCH KÖR SOM FOLK!
men nöd är nöd!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- criss
- Medlem+
- Inlägg: 1552
- Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
- Ort: örebro
Jag röstar på gassnöre eller ev. gasvajjjer!Folxam skrev:förgasarsnöre.prunier skrev:gaswire (eller vad det kan heta på svenska)
eller gaswire, eller gasvajer ...
Kom på en sak ...hur illa låter det? mitt lager skorrade ett BRA tag innan det liksom började att ens låta trasigt ...criss skrev:iaf började det låta när man kopplar ur igårf.
lagret viner lite så där mysigt med antydan till skorr...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Folxam
- Medlem+
- Inlägg: 1588
- Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
- Ort: Eskilstuna
Då har du nog mycket kvar att nöta på ...criss skrev:lagret viner lite så där mysigt med antydan till skorr...
Mitt skar totalt och började skrika, med andra ord snurrar det inte ens längre ... Det går ändå att koppla ur ...
Går inte lagret på 900 att byta utan att sära låda-motor?
Jag har en aning jobbigare på min BMW E30 ...
Plocka ner hela avgaset, plocka bort kardanen, sära på låda och motor åsså ihop igen. Det ska jag göra nästa vecka, semester ftw!
På fredag blir det kamrem och vattenpump, helg ftw!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
- criss
- Medlem+
- Inlägg: 1552
- Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
- Ort: örebro
nä just det! med tanke på hur jävla många grejer som behövde tas bort för att byta kopplingsvajjern så kan man nog lungt räkna med en dags jobb.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;