Tog mitt förnuft till fånga... och kastade ut det genom fönstret.
Nytt litet multitool + slipmaskin + 8mm plexi och färg från clasolles
Förutom det taskiga sliparbetet mitt på rampen så blev det riktigt bra.
Välvningen på rampen gjorde stor skillnad i hur fingrarna slår an G och E strängen.. mycket trevligt..
dereborn skrev:Menar du Gary Willis-länken så har jag kollat den, men fattade ändå inte. Slår du fingrarna i den med flit hela tiden, typ?
Nope.. men innan du slår an en sträng så letar sig fingrarna ner mellan strängarna.. och när det nu sitter något under strängarna (samma höjd som mickarna typ) blir automatiskt anslaget lite mindra kraftfullt.
Fördelarna med det är flera.. förklarade på länken..
Du känner själv skillnaden (om du nu inte har skruvat ner mickarna i kroppen väldigt långt..) när du spelar ovanpå mickarna kontra när du inte gör det.. för mig handlar det mycket om hur det känns.. mindre om att det påverkar ljudet..
dereborn skrev:Menar du Gary Willis-länken så har jag kollat den, men fattade ändå inte. Slår du fingrarna i den med flit hela tiden, typ?
Nope.. men innan du slår an en sträng så letar sig fingrarna ner mellan strängarna.. och när det nu sitter något under strängarna (samma höjd som mickarna typ) blir automatiskt anslaget lite mindra kraftfullt.
Du känner själv skillnaden (om du nu inte har skruvat ner mickarna i kroppen väldigt långt..) när du spelar ovanpå mickarna kontra när du inte gör det.. för mig handlar det mycket om hur det känns.. mindre om att det påverkar ljudet..
Jag har tummen på micken ibland, men rör aldrig micken med fingrarna, så långt "ner" är jag inte o gräver. Känns ingen större skillnad med anslagsfingrarna när jag har tummen framme på tumstödet, på micken eller på E-strängen vid spel närmare stallet. Kanske därför jag inte hajar grejen. Men jag tror jag förstår syftet nu.
To each his own!
(Nej, jag har inte micken långt nerskruvad i kroppen, tvärtom.)
Jag har tummen på micken ibland, men rör aldrig micken med fingrarna, så långt "ner" är jag inte o gräver. Känns ingen större skillnad med anslagsfingrarna när jag har tummen framme på tumstödet, på micken eller på E-strängen vid spel närmare stallet. Kanske därför jag inte hajar grejen. Men jag tror jag förstår syftet nu.
To each his own!
(Nej, jag har inte micken långt nerskruvad i kroppen, tvärtom.)
´
I anslaget ligger kanske 50% eller mer av hela grejen med economy of motion.. (att förbruka mindre kraft till onödig rörelse) för många är det svårt och tar ÅR av öva att uppnå ett bättre och mindre forcerat anslag. (OM det är det man är ute efter.) Vanligast är dock att man tenderar att ta i mer ju mer intensiv musiken blir.. och då fallerar hela tänket.
Rampen är ett hjälpmedel till att öva upp ett lättare anslag.. no more, no less...
Är ganska säker på att ditt anslag inte är detsamma nu som när du började.. lila lite som mitt är det samma sedan jag började snöa in på det här med ramp mellan mickarna..
Gary willis har förstört mitt liv! Innan jag läste det där har jag aldrig tänkt på hur läbbigt det är att spela utan nåt under fingrarna... Nu är jag förbannad med att aldrig kunna spela längre uppåt halsen på musicman!
the_great_alfonzo skrev:Gary willis har förstört mitt liv! Innan jag läste det där har jag aldrig tänkt på hur läbbigt det är att spela utan nåt under fingrarna... Nu är jag förbannad med att aldrig kunna spela längre uppåt halsen på musicman!
Jodå.. de e ba å fräsa fram en bit så ska de nog gå ska du se..
Kan till och med tänka mig att det låter bra på en MM! (för en gång skull.. )