Sämst basist på forumet?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Jag är bäst på att spela bandets egna låtar, men jag skulle aldrig skämma ut mig på ett spontanjam där det liras covers av precis de anledningar som trådstartaren räknar upp i trådens första inlägg. :oops:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

[quote="Liten"]
Skolans betygsystem.. vad säger det egentligen?
quote]

Min son går på "Kunskapsskolan" vid Sockenplan och jag är helt knäckt på den....Helt fantastiskt plugg!
Ang betyg så är det så att många ämnen är indelade i steg 1-35. Om du klarat steg 35 när du gått ut 9an så får du mvg.
Varje elev lägger , vid terminsstarten , tillsammans med föräldrar och klassföreståndare upp en plan för hur många steg man ska klara av under terminen. Man bestämmer själv vilka ämnen man ska köra hårt i och vilka man vill ta det lugnare i. Varje vecka börjar med ett privat samtal med klassföreståndaren som kollar tat man håller "avtalet" och lägger upp arbetet för veckan.Sen kan man som förälder hålla koll på , via en portal på nätet, hur ungen sköter sej.
Ett jävligt transparent system där man inte kan gå igenom skolan och efter haöva 9an upptäcka att OJ....ungen har knappt godkänt ....
Sen är ju kvalitén på undervisning grym.
Kolla upp det, ni som har ungar som ska börja 6an el 7an....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

Det bästa tips man kan ge någon som ägnar sig åt musik är; "För att utvecklas måste du först acceptera att musik inte är en tävling, det är zen filosofi. Alla spelar efter sin bästa förmåga och det är bra så. Alla kan inte vara Victor Wooten. Musiken behöver alla blyfotade stensättare de kan hitta. AC/DC skulle inte funka om rytmsektionen hade stora ambitioner."
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Håller verkligen inte med MattDeluxe.
Jag tror det helt beror på vilken typ av människa det är.
Jag tror att anledningen till att jag är så bra jag är beror enbart på att jag är en tävlingsmänniska. Jag VILL bli bättre än andra och jag vet om att desto mer jag övar desto bättre blir jag och har alltid i åtanke att så fort man blir nöjd med vart man kommit blir man lat och fet.

Kontentan är väl att det är viktigt för mig att bli knäckt gång på gång så jag fortsätter inspireras till att bli bättre så färre knäcker mig :)

edit: oj jag missuppfattade ditt inlägg lite grand nu när jag läste en extra gång. ohwell. självfallet så behövs det rätt basist för rätt band och victorwootennördar är såklart inte rätt för alla band.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

matt_deluxe skrev:Det bästa tips man kan ge någon som ägnar sig åt musik är; "För att utvecklas måste du först acceptera att musik inte är en tävling, det är zen filosofi. Alla spelar efter sin bästa förmåga och det är bra så. Alla kan inte vara Victor Wooten. Musiken behöver alla blyfotade stensättare de kan hitta. AC/DC skulle inte funka om rytmsektionen hade stora ambitioner."
Det är ju en VÄLDIGT stor skillnad på att bara bra och att vara snabb/teknisk.
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

Optic: Jag förstår vad du menar och jag tror inte att vi tycker altför olika. Driften att bli bättre är ju en inre process. Att ha en vision av hur man vill spela eller låta är ju en tävlan med dig själv först och främst.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Aha, en färsk betygdebatt... Enligt vår musiklärare är 70% av betyget hur pass långt man har kommit i ett visst häfte där man ska spela lite visklassiker på piano, bas & gitarr. Jag hade VG på proven, jag hade inte spelat upp en enda låt i häftet, jag var ingen mönsterelev i uppförande, och läraren blev sur på mej och sa att "Sådär spelar man inte elbas" när jag slappade... Jag fick VG? Jag antar att det är bra, men förvånad blev jag! Jag hade väntat mej att läraren skulle ge mej G för att jag aldrig spelade enligt häftet och det borde vägt bort vg på proven, men nu blev det nicht så! Gillar inte läraren, inte alls, men jag uppskattar att hon kunde sätta betyg på nåt annat än det JÄIVLA HÄFTET!
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

Pedagogik och intelligens, både social och logisk, är ju dom mest grundläggande kraven för att man ska vara lärare, enligt mig. Synd att du råkat ut för ett sånt rötägg alf..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Det där med att öva mycket för att bli bättre än andra har jag lagt ner för längesedan. Jag övar på det jag vill bli bättre på... Mest övar jag på att bli kompis med instrumentet, att det ska kännas gött när man spelar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

basmartin skrev:Det där med att öva mycket för att bli bättre än andra har jag lagt ner för längesedan. Jag övar på det jag vill bli bättre på... Mest övar jag på att bli kompis med instrumentet, att det ska kännas gött när man spelar.
Jag håller med.
Det där att bli kompis med instrumentet är nog helrätt.
Jag funderar på att välja ut en av mina basar för att behålla och sälja resten.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag gillar att ha många kompisar... både bästisar och mer flyktiga.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Grindhog
Nykomling

Inlägg av Grindhog »

Nä, jag är överlägset värst på forumet! Började om efter 20 år och försöker lära mig att spela med plektrum på billigaste bas-förstärkarkombinationen som var rimlig. Hjälp! Jag får mjölksyra och fastnar i strängarna!
Inte blir det bättre av att besöka brorsans replokal och se hans bassist storma fram över greppbrädan som en teknikdemon i 220 bpm. :)
Å andra sidan har all seriös prestationsångest klingat av i takt med tilltagande gubb-faktor...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Grindhog skrev:Nä, jag är överlägset värst på forumet! Började om efter 20 år och försöker lära mig att spela med plektrum på billigaste bas-förstärkarkombinationen som var rimlig. Hjälp! Jag får mjölksyra och fastnar i strängarna!
Inte blir det bättre av att besöka brorsans replokal och se hans bassist storma fram över greppbrädan som en teknikdemon i 220 bpm. :)
Å andra sidan har all seriös prestationsångest klingat av i takt med tilltagande gubb-faktor...
Lugn och fin. Det är nog 35 år sedan jag spelade bas första gången. Det är först nu i vår som jag kommit dit hän att jag kan använda plektrum live utan att skämmas.....

Välkommen hit förresten. Gå genast till Medlemspresentationer...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Skit oxå... nu är jag sämst igen. Grabben skrockar gott åt mig när jag byter för tidigt i slutriffet på Muse
"Knights Of Cydonia".
Pinsamt. Usch va illa saggigt baslir låter...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar