martin_finspång skrev:Jag ska beställa 2st Gitarrpot CTS 24 mm Solid Axel 500KA
Köper med två Rattar som passar poten med.
Men det ska vara två 500 Ohmare?
Om man vill att pickupswitchen ska funka som på en Les Paul ska man ta en 4 polig då?
Log- eller Lin-potar? Lin, väl...? Eller Log...?
EDIT:
"Man kunde av min föregående artikel tydligen få intrycket att logaritmiska potentiometrar är bra och linjära dåliga. Så är det inte. Man använder dem bara till lite olika saker. En logaritmisk potentiometer fungerar mycket bra som mastervolym, dvs som en volymkontroll som reglerar volymen på alla mikrofoner samtidigt som t ex på en Stratocaster, eftersom örat uppfattar att den reagerar likformigt över hela sitt reglerområde. Frågan är dock om det alltid är så väsentligt eftersom de flesta i praktiken ju ändå har volymen på för fullt hela tiden. När man vrider ner volymen så sänks signalen relativt fort. Därför använder man oftast bara en bråkdel av potentiometerns faktiska reglerområde.
När man med en linjär kontroll sänker från full volym så är volymförändringen ganska marginell i början för att sedan tillta (jag menar alltså att minskningen ökar…hajar ni) och mellan ungefär två och noll på ratten försvinner plötsligt all signal.
Inte så bra kanske...eller? Faktum är att eftersom de flesta gitarrister ändå bara reglerar sin volym mellan fullt ös och nästan fullt ös (på en logaritmisk kontroll mellan 7 och 10) så får man med en linjär kontroll samma volymvariation på ett större regler utrymme (mellan 3 och 10).
Det kanske inte har så stor betydelse på en gitarr med mastervolym men om man använder två volymkontroller för att mixa signalerna från två olika mikrofoner så som man t ex gör på en Les Paul då är det betydligt enklare med två linjära potentiometrar.
De Les Paul-gitarrer jag kommit i kontakt med (Epiphoner och 70-tals Gibson) har alla haft linjära volympotentiometrar.
I Luthman-katalogen (generalagent för bl a Gibson) står det att dom säljer Gibsons orginalpotentiometrar, 500kohms logaritmiska till volymen och 300 kohms linjära till tonkontrollen. Jag undrar om inte det är fel för jag skulle absolut montera dem tvärt om.
Linjära potentiometrar kan alltså i vissa situationer vara att föredra som volymkontroller men till tonkontrollerna bör man använda logaritmiska. Men ingen regel utan undantag. Jag såg en video med countrygitarristen Danny Gaton där han berättar att han föredrar sådana tonkontroller där hela reglerområdet ligger mellan 0 och 3 på ratten (så fungerar tonkontroller med linjära potentiometrar) för det underlättar när han samtidigt som han spelar reglerar tonkontrollen med lillfingret för att få fram ett orgelliknande ljud.
Vad får då denna visshet för konsekvenser när man kopplar om sin gitarr? De är ju bara att gå och köpa linjära ”pottar”…eller? Nää…de allra flesta, kanske alla, push-pull omkopplare är nämligen logaritmiska. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft en linjär. Med tanke på vad jag skrivit ovan om att volympotentiometrarna bör vara linjära på en gitarr som är kopplade som en Les Paul så kan man alltså inte, utan att ändra den funktionen, montera push-pull omkopplare som volymkontroller. Nu kan man ju ha dom som tonkontroller istället men visst vore det häftigt att ha push-pull funktion på alla fyra rattarna. Då skulle man kunna välja mellan t ex seriehumbucker och singelcoil för båda mikrofonerna separat, koppla mikrofonerna ur fas med varandra samt välja om mikrofonerna skall vara kopplade parallellt eller i serie. Och allt detta utan att behöva ändra utseendet på gitarren.
Nu är det ingen katastrof att montera logaritmiska volympotentiometrar på en Les Paul, har Luthman rätt så gör Gibson det rentav själva numera (se ovan), men själv tycker jag att linjära är att föredra."
(
http://web.telia.com/~u13704017/LatStaP ... kern5.html)
Huu...jag visste väl att det här var en hel vetenskap....