Fyllan värmer bäst..

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Muggen
Medlem

Fyllan värmer bäst..

Inlägg av Muggen »

Men anledning av "berusade på scen .." tråden så tänkte jag kolla lite vad ni tycker. Hur full får man vara på scen egentligen? Personligen så är jag en väldigt jobbig bandmedlem som inte accepterar fylla på scen mest av två anledningar man super väl för fan inte på sitt vanliga 7-16 kneg heller? och jag har då aldrig lirat med en musiker som blivit duktigare i takt med ökad promille. Vad tycker ni?
"Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you"
/Curt Cobain
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+

SNÖRÖK
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det finns en sån här tråd någonstans djupt nere i forumarkivet.
Jag har inga problem med eget eller andra musikers drickande på scenen så länge det funkar och alla levererar. Jag anser det inte vara jämförbart att stå på en pubscen en lördagkväll med att vara på ett "riktigt" arbete.

Spelar jag inför sittande publik i en konsertsal så är det en annan grej likaså om jag spelar på t.ex. en skola. Självklart.

Man blir inte bättre och bättre ju mer man dricker men jag upplever inte att man blir sämre heller efter ett par öl.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Svensson skrev:Det finns en sån här tråd någonstans djupt nere i forumarkivet.
Jag har inga problem med eget eller andra musikers drickande på scenen så länge det funkar och alla levererar. Jag anser det inte vara jämförbart att stå på en pubscen en lördagkväll med att vara på ett "riktigt" arbete.

Spelar jag inför sittande publik i en konsertsal så är det en annan grej likaså om jag spelar på t.ex. en skola. Självklart.

Man blir inte bättre och bättre ju mer man dricker men jag upplever inte att man blir sämre heller efter ett par öl.
Håller med dig.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Delikat fråga.

Självklart känns det mycket roligare och bättre att gå upp på en rockklubbsscen och röja med ett par bärs i kroppen, annars skulle man väl bara stå där som ett frireligiöst körmongo.

Å andra sidan finns alltid risken att någon i bandet dricker på så mycket att han pajar för alla andra. Och då är det verkligen inte kul.

Å tredje sidan så upplever jag att problemet blivit mindre med stigande ålder och minskande frekvens av rockstjärnekomplex bland mina medmusikanter. De absolut flesta jag lirar med nuförtiden har inga problem med att dricka måttligt inför gig. Hur vi sedan beter oss efteråt är en helt annan typ av historia.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Dissa inte körsång! Det finns få känslor som slår den man får av att sjunga i en stor, samstämd kör! ;)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Ugglan GBG skrev:Dissa inte körsång! Det finns få känslor som slår den man får av att sjunga i en stor, samstämd kör! ;)
Jag dissar inte körsång. Jag vill bara inte känna mig som en vattenkammad halleluja-körtönt med skjortan knäppt hela vägen upp när jag ska gå upp och lira rock!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Ugglan GBG skrev:Dissa inte körsång! Det finns få känslor som slår den man får av att sjunga i en stor, samstämd kör! ;)
Eehh??

Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Samuel är på skämthumör.

Jag anser dock att man inte behöver dricka för att spela rock. En öl kan jag ta innan gigs, men inte mer, då börjar timingen svikta. Oftast dricker jag inte alls förrän efter spelningen är klar.

Som sagt, man skulle ju inte supa sig full på jobbet, eller?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Ugglan GBG skrev: Som sagt, man skulle ju inte supa sig full på jobbet, eller?
Detta är en av anledningarna till att jag inte spelar på heltid längre!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Man känner ju bäst själv var promillegränsen går och är den på noll så är det ju helt okej! Om man själv har den principen så är det ju bara att leva efter den. Vad jag inte förstår är varför man prompt måste hävda att alla borde följa det. Folk som dricker för mycket och sabbar är alltid fel men jag kan inte förstå vad det har för betydelse om en pubtrubadur har druckit en öl eller ingen öl. Det känns lite moralistiskt över det hela.

Däremot skulle jag absolut inte vilja träffa på en bussförare, chef, gruvarbetare, polis eller kirurg som har druckit. En pubtrubardur däremot, helt okej.

Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Svensson skrev:
Eehh??
Det är faktiskt sant (tycker jag iaf), att sjunga i en stor kör en lokal med bra akustik (stor kyrka tex.) är väldigt maffigt. Våran skolkör på gymnasiet slog sig ihop med en lettisk kör ett år och bildade en kör på ca. 120 personer. Det var maffigt :wink:
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Re: Fyllan värmer bäst..

Inlägg av Micael »

Muggen skrev:Men anledning av "berusade på scen .." tråden så tänkte jag kolla lite vad ni tycker. Hur full får man vara på scen egentligen? Personligen så är jag en väldigt jobbig bandmedlem som inte accepterar fylla på scen mest av två anledningar man super väl för fan inte på sitt vanliga 7-16 kneg heller? och jag har då aldrig lirat med en musiker som blivit duktigare i takt med ökad promille. Vad tycker ni?
När jag är med så ska man inte vara mer påverkad än att man kan spela bra, rätt och inte "luras" genom att möblera om låtarna. Det är nästan aldrig något problem längre eftersom vi gamlingar sällan orkar mer än två starköl. Vi gjorde också ett expriment i början av "karriären" och spelade in ett rep med riklig ölkonsumtion. Det höll oss på mattan i många år.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Som jag gick på i tråden om Häst-bandet så kanske man kan tro att jag har väldiga principer om alkoholintag i samband med gig.

Det är, som Svensson skriver, ngt man måste ha koll på själv.
Jag vet exakt var min gräns går när jag lirar med covergänget.
Jag pumpar med plektrum, körar, sjunger lead samtidigt som jag sköter ljuset.

Jag har testat att jamma och dricka öl.
Det går åt helsicke redan efter 1½ öl. Men det är en helt annan sak.
Så jag skulle vilja säga att det beror helt på vad du ska spela.
Jag tror inte Grafen tar några pilsner innan han går på med Mats och Morgan t.ex.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Backlund skrev:
Svensson skrev:
Eehh??
Det är faktiskt sant (tycker jag iaf), att sjunga i en stor kör en lokal med bra akustik (stor kyrka tex.) är väldigt maffigt. Våran skolkör på gymnasiet slog sig ihop med en lettisk kör ett år och bildade en kör på ca. 120 personer. Det var maffigt :wink:
Ja ja för tusan, jag har till och med gjort ett kör-gig i våras! Jag fattade bara inte vart körsång-snacket kom ifrån men såg sedan.

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det GÅR att spela covers på krogen utan ett par öl, men det är inte lika kul.
Det GÅR också att spela covers på krogen med ett par öl FÖR MYCKET, men det är inte heller lika kul.

Huvudsaken är att bandet, publiken och apisen är i samförstånd och på nivå!

Sen att det har gått käpprätt några gånger är en annan sak!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Ok, en eller 2 öl kan jag ta, sen försvinner timingen helt.
Användarvisningsbild
Sir Realistic
Medlem+

Inlägg av Sir Realistic »

Som jag skrev i tråden angående Hästpojken - "Har varit tankad på scen några gånger och det är givetvis inget att rekomendera. Det låter bara skit och det är heller inte roligt, en eller ett par bira är väl OK men man ska fan inte vara packad."
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
Användarvisningsbild
Muggen
Medlem

Inlägg av Muggen »

Nu kanske ni tror att jag är superpräktig men jag menade fylla inte en eller någon öl, jag har varit med några gånger då arrangören blivit väldigt irriterad (med all rätt) för att folk i bandet varit för sliriga och det är inte kul. Lirade med en sångare för några år sedan som hade lite problem, vi skulle lira efter Jerry Williams och det var i runda slängar 3000 i publiken, sångaren visste att vi var lite less på hans supande så han drack inte en pilsner ens, men däremot hade han en petflaska med citron eller om det var äppeljuice för att han var rosslig i halsen, för att göra en lång pinsam historia kort så var det iaf fifty fifty med HB och nån annan smörja i flaskan vilken också pinsamt nog märktes under spelningen... :oops:
"Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you"
/Curt Cobain
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+

SNÖRÖK
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Har ni kollatr in reklamen som dyker upp i trådarna. I den här tråden finns det en länk som heter Alkoholförbränning. :)

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:Har ni kollatr in reklamen som dyker upp i trådarna. I den här tråden finns det en länk som heter Alkoholförbränning. :)
Det finns även en som heter "Prata tyska"!
Samband? Scuba? :lol:
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:
Svensson skrev:Har ni kollatr in reklamen som dyker upp i trådarna. I den här tråden finns det en länk som heter Alkoholförbränning. :)
Den verkligt stora frågan är varför länken "Löpträning" dyker upp på forumet. :roll:

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:
TDHP skrev:
Den verkligt stora frågan är varför länken "Löpträning" dyker upp på forumet. :roll:
Också Scuba? :lol:
(Fast han sportdyker väl tror jag?)
TDHP
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag tycker man får göra en bedömning efter situationen. är det ett gig som "gäller lite mer" så är det klart att man tar sig i kragen och inte blir helt nerpissad, men spelar man (som jag ofta gör) på mindre seriösa tillställningar där man känner halva publiken och dom är rejält glada i hågen så är det klart att jag också vill festa till det lite. skall tilläggas att det är en gemensam fulla, "var lika full som publiken så blir det roligare", och att det oftast inte påverkar insatsen eftersom vår insats är anpassad till tillställningen. lite luddigt, men ni kanske förstår.

vad jag vill komma till är att; under rätt omständigheter är det helt ok att bli lite för tankad, bara publiken har skoj och vi har skoj med dom. sen spelar jag punk också, det kanske är en förmildrande omständighet.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

hosse skrev:sen spelar jag punk också, det kanske är en förmildrande omständighet.
Så sant..
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:
Svensson skrev:
TDHP skrev:
Också Scuba? :lol:
(Fast han sportdyker väl tror jag?)
nåt scumt är det...

Skriv svar