Jag har alltid gillat westernfilmer. Men nu efter att ha varit i High Chaparall med min flickvän och hennes familj har jag blivit väldigt sugen att titta på westernfilmer.
Jag har plöjt igenom några Clint Eastwood-filmer och några andra filmer nu dom senaste dagarna. Men jag vill se fler, så jag vill gärna ha lite tips.
Så är det någon som har tips på några bra westernfilmer?
Aria Pro II SB-R80 Black 'n Gold
Aria Pro II SB-Elite II
Kanske inte en western heller eftersom den handlar om inbördeskriget, men Gettysburg är kanon (efterföljaren Gods and Generals går väl också an)
En annan Clintan-western är The outlaw Josey Wales, sevärd !
sen finns det ju tonvis med gamla rullar:
- The man who shot Liberty Valance
- Shane (Mannen från vidderna)
- Rio Bravo
- Hondo
- High Noon
- The Sheepman
...osv, lite mindre råa rullar men sevärda. En del går på TCM om man har den kanalen.
Kalebas skrev:De kör gamla spagettiwesterns på dansk TV för tillfället, har sett:
Hang em high
The bad, the good and the ugly
Once upon the time in the west
Klassiker allihop!
Hang em high kanske inte e just spagettiwestern men bra e den.
(Dvs inte en av de 3 rullar som regisserades av Sergio Leone)
Är väldigt förtjust i Clintan o även hans westernrullar.
Nån nämde "the outlaw Josey Wales" o får väl fylla på med några fler.
Two mules for sister Sara
The beguiled
Joe Kidd
High Plains drifter
Ja o Unforgiven och Pale Rider har ni väl redan nämnt?
Håller med om många av filmvalen ovan, det är en fin genre detta!
3:10 på Yuma på bio var en upplevelse, en western med alla reglage uppe på elva verkligen!
TV-serien Lonesome Dove finns på billig dvd nu, fina grejer som jag minns det.
Tror att den på svenska hette "Den långa färden". Robert Duvall, Tommy Lee Jones, Danny Glover och några till ska flytta en boskapshjord en jävla lång bit och så vidare. Fina grejer som sagt.
Och så tycker jag ju att Young Guns är rätt kul också. *Duckar*. Men det är väl för att den kom när jag var i rätt ålder för att uppskatta pajas-western, det var ett tag sen jag såg den så jag vet inte om den är att rekommendera...
Pale Rider har jag lånat av min kompis, så den ska jag kolla på så fort jag har lite tid över. (Det var av honom jag lånade alla dom andra westernfilmerna)
Jag köpte Wyatt Earp (Costner) för några dagar sen och den ska jag väl också titta på snart. Har också 3.10 to Yuma båda gamla och nya versionen, men har inte kollat på någon av dom än.
Once upon the time in the west har jag också som jag ännu inte har tittat på.
Men tack för era andra tips. Ska försöka kolla upp så mycket som möjligt av tipsen.
Aria Pro II SB-R80 Black 'n Gold
Aria Pro II SB-Elite II