Credits, ett känsligt ämne...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
EBS Ralf
Medlem

Inlägg av EBS Ralf »

Jag mötte och pratade med Evert Ljusberg på en landsväg utanför Söderhamn kl 04.30 på morgonen en gång. De skulle gå från Jämtland ned till Stockholm som nåt slags manifestation.
De hade gått ca 3 mil under natten, påstod de, och frågade efter en lämplig tältplats. Jag hänvisade till ett ställe 500 m därifrån...och då sa Evert: -Nä, de är för långt.

För att knyta tillbaka till starten av tråden: Jag tycker folk får skriva vad som helst i sitt CV så länge det är sant och de vill boosta sitt ego för barnbarn, släkt och vänner. Ska man däremot använda det för att få spons eller ett seriöst gig bör man sålla bort allt oväsentligt och ta upp det som verkligen betyder något i sammanhanget. Jag har för övrigt ett gig som började med just ett tamburinpålägg på en låt som inte kom med på en platta! Så underskatta inte tamburinpålägg heller för den delen ;)
gäst

Inlägg av gäst »

EBS Ralf skrev: För att knyta tillbaka till starten av tråden: Jag tycker folk får skriva vad som helst i sitt CV så länge det är sant och de vill boosta sitt ego för barnbarn, släkt och vänner. Ska man däremot använda det för att få spons eller ett seriöst gig bör man sålla bort allt oväsentligt och ta upp det som verkligen betyder något i sammanhanget. Jag har för övrigt ett gig som började med just ett tamburinpålägg på en låt som inte kom med på en platta! Så underskatta inte tamburinpålägg heller för den delen ;)
Tackar, Ralf. Kul att höra hur det tänks i de kretsar som verkligen ligger bakom sponsringen.

Detta fick mig att tänka på en fråga jag ställde i en gammal tråd men som jag aldrig fick svar på. Här är tråden: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=782&highlight=spons och frågan jag tänker på är hur det kommer sig att mer eller mindre okända basister utan uppmärksammade gig ändå är sponsrade. Dessvärre var det ingen som vägade kliva fram och säga "Jag spelar mest covers på hotellet i Flen men jag har ändå en sponsor och så här fick jag det..." men det är ju en gammal tråd och nu har vi mångdubblerat medlemsantalet så jag testar igen.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Ibland så tar jag med mig basen och den lilla, lilla stärkaren till min stamkrog. Och sen blir det lite PUB-jam, och DÅ kan jag få spons i form av öl och mat. Kan jag sätta Carlsberg och Scan på CV:n? Fan jag vet ju inte ens vad en CV är.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Bastappe skrev:Ibland så tar jag med mig basen och den lilla, lilla stärkaren till min stamkrog. Och sen blir det lite PUB-jam, och DÅ kan jag få spons i form av öl och mat. Kan jag sätta Carlsberg och Scan på CV:n? Fan jag vet ju inte ens vad en CV är.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Curriculum_vitae
Meritförteckning
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

dereborn skrev:Här kommer det jag just nu kan minnas ur mitt CV alt. "utdrag ur brottsregistret":
(man vet i vissa fall inte om det är en merit eller en belastning att ha spelat med vederbörande, beror kanske på vem man frågar...)

lång episk lista

Jag valde helt enkelt att ta med folk som jag fått betalt för att spela med. Med vissa bara en låt, en gång, med andra hundratals gig under många år.

I "nästan-credits"-högen nämner jag nog bara:
...att ha "fyllejammat" en hel natt med "the original James Brown band"!
Jävlar! Vad gjorde du med Bonnie Tyler? Fick du vara med på någon steinman-produktion? Sjukt coolt hur som helst :D
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
dereborn

Inlägg av dereborn »

Spelade bara It's a Heartache och Total eclipse live i TV en enda gång, men det var så coolt att det måste nämnas...
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Så jävla bäst att få spela total eclipse med Bonnie!
Highfive!
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

dereborn

Inlägg av dereborn »

:vinkar:
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

fieldflower skrev:
Bastappe skrev:Ibland så tar jag med mig basen och den lilla, lilla stärkaren till min stamkrog. Och sen blir det lite PUB-jam, och DÅ kan jag få spons i form av öl och mat. Kan jag sätta Carlsberg och Scan på CV:n? Fan jag vet ju inte ens vad en CV är.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Curriculum_vitae
Meritförteckning
Ofan, meritförteckning :roll:
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

optic skrev:Så jävla bäst att få spela total eclipse med Bonnie!
Highfive!
Jag har varit på efterfest på Punch i Tylösand med henne. Då sjöng hon It's a heartache och en hög andra låtar på helium....Stor musik!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Jag har denna eftermiddag varit med och spelat in drygt 5000:- till cancerfonden. 8 musiker utan rep. Gissa om jag kände stress.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

figgebass skrev:
Highfive!
Jag har varit på efterfest på Punch i Tylösand med henne. Då sjöng hon It's a heartache och en hög andra låtar på helium....Stor musik!
Gud vad jag vill ligga mitten i en sked med dig och dereborn.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

optic skrev:
figgebass skrev:
Highfive!
Gud vad jag vill ligga mitten i en sked med dig och dereborn.
Kan vi inte bara bestämma att vi INTE gör det? ;-)Du får gärna komma och prova min fantastiska o-möbel-Harley Benton om du vill ;-) men vi kan väl vänta med att gulla?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Jag har spelat med Jerry Lee Lewis syster, Linda Gail Lewis :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Backlund skrev:Jag har spelat med Jerry Lee Lewis syster, Linda Gail Lewis :)
Är det hon som hade ett band med Van Morrisson?
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

figgebass skrev:
Backlund skrev:Jag har spelat med Jerry Lee Lewis syster, Linda Gail Lewis :)
Är det hon som hade ett band med Van Morrisson?
Ingen aning. Kan hända att hon hade.

Edit: Vet att dom har spelat tillsammans nån gång ibland iaf.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag har jammat med Greg Phillinganes. I Japan. Slutet av 80-talet.

Sen har jag varit med i samma band som "Shaking Fredrik". Vi repade två gånger men sen blev det ingenting mer.

Sen har jag jammat med Jukka Tolonen i timtal på en fest på en frisersalong på Ringvägen/Södermalm.

Sen har jag hjälpt Mark King att bära in en förstärkare i hans bil utanför Bass Center i London. 10 minuter tidigare satt han och testade nyss nämnda förstärkare i ett hörn i butiken och jag satt och testade en bas i ett annat hörn i butiken och då spelade vi samma ton samtidigt. Så vi har ju spelat ihop.

Sen hoppade jag in och soundcheckade med Monika Törnell innan en spelning en gång. Hennes bassist var sen. Hon var för övrigt också sen så hon var egentligen inte med under soundcheck. Men hela hennes band var det. Förutom bassisten då.

Sen har jag och Jan "Tollarparn" Eriksson varit kompband i en talangjaktstävling för en hel dröse med år sedan.

Och sen har jag....

Faan också. Jag måste ju skriva om min CV!!

//J
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den här trådstarten var mitt femte inlägg, kan det vara PB:s äldsta aktiva tråd efter "visa bilder på dina basar"?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

GrafZeppelin skrev:Den här trådstarten var mitt femte inlägg, kan det vara PB:s äldsta aktiva tråd efter "visa bilder på dina basar"?
Kanske något att skriva i CV´n??

//J
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev: Sen har jag hjälpt Mark King att bära in en förstärkare i hans bil utanför Bass Center i London. 10 minuter tidigare satt han och testade nyss nämnda förstärkare i ett hörn i butiken och jag satt och testade en bas i ett annat hörn i butiken och då spelade vi samma ton samtidigt. Så vi har ju spelat ihop.
Jag fick provspela den riktige Bootsy Collins rosa thunderbirdbas (som jag tror att han fick av Bill Laswell) på Bass Centre i London 1993. Han satt med en av sina stjärnbasar i knät. Så vi har nästan lirat ihop!
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Inlägg av dereborn »

uppdaterat.

:)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Den här tråden är fruktansvärt rolig!

Jag tycker för övrigt fortfarande inte att ett pålägg på en remix som inte kommer med på en skiva kan räknas som credit...
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Har jag nämnt att jag ägt cymbaler som tidigare tillhört både Egil Johansen och Remu Altonen?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag ska spela med Beatles imorgon på Antarktis.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

GrafZeppelin skrev:Jag ska spela med Beatles imorgon på Antarktis.
Friplåtar?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar