Gjuta Öronproppar

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Gjuta Öronproppar

Inlägg av blackparkas »

Johoja.

Ska som det ser ut åka ner till Gävle nästa vecka och gjuta proppar.
Tänkte kolla med er hur det är, era erfarenheter av dylika.
Jag har INGA erfarenheter, bara andra siom säger att det är det bästa som finns.

Finns ju en del olika som gjuter dock och någon sa att vissa håller inte tätt, en del ramlar ur när man böjer sig framåt eller sjunger...

Bellman är det som kommer gjuta mina om det blir som det är sagt.

Vad säger ni som har erfarenhet?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+

Inlägg av rokker »

Jag har ett par som är ca tre år gamla, gjorda i nått mjukt hudfärgat material som sitter kanon. har 15db filter i dem, funkar fint. När jag gjöt dem så frågade de om jag brukade sjunga samtidigt som jag spelade och när jag svarade ja på det så började hon om och gjorde dem så att de gick ännu längre in i örongången. Vet inte riktigt varför men de funkar fint =)

Igår såg jag trummisens nya EAR proppar å de var gjorda i blå hårdplast vilket verkade mer obekvämt men han tyckte de va riktigt bra =)

Jag tror hur som helst inte att du kommer att bli besviken.
dereborn

Inlägg av dereborn »

VAd kostar det nuförtiden? 2-3000:- ?
Janne

Inlägg av Janne »

Se till att du inte har minsta antydan till vaxpropp, annars kommer de skicka hem dig och be dig återkomma när du fått bort den (Jodå, been there-done that).
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

De kostar 2500 spänn hos Bellman nu iaf, vilka jag har hört att de har lite mjukare material.
Minns inte vilket fabrikat det pratades om men det var så hård plast vilket gjorde att det skavde och var oskönt i örat.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Jan Brodin skrev:Se till att du inte har minsta antydan till vaxpropp, annars kommer de skicka hem dig och be dig återkomma när du fått bort den (Jodå, been there-done that).
+1 :?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

blackparkas skrev: Minns inte vilket fabrikat det pratades om men det var så hård plast vilket gjorde att det skavde och var oskönt i örat.
EARfoon. Värdelösa.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har ett par Bellman & Symfon med 9, 15 och 25 dB-filter. Gjorde min avgjutning på lasarettet så de passade på att skölja och skrapa rent hörselgångarna innan avgjutningen.

Jag är extremt nöjd med ljudet och har inga som helst problem med passform eller skavande.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Har f ö haft mina Bellman i snart tio år...hörselgången förändras ju så det märks på ena örat litegrann, måste skaffa nya...undrar om jag kan dra av dem som skyddsutrustning även fast jobbet redan bidragit med (värdelösa) öronproppar?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:Har ett par Bellman & Symfon med 9, 15 och 25 dB-filter. Gjorde min avgjutning på lasarettet så de passade på att skölja och skrapa rent hörselgångarna innan avgjutningen.

Jag är extremt nöjd med ljudet och har inga som helst problem med passform eller skavande.

Funderar lite på det här med db-filtret.
Vad ska man välja?
Lirar ju oftast rock n roll på rätt hög volym och vill inte att det ska dämpa FÖR mycket, men 9 kanske blir för klen dämpning?

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
GrafZeppelin skrev:Har ett par Bellman & Symfon med 9, 15 och 25 dB-filter. Gjorde min avgjutning på lasarettet så de passade på att skölja och skrapa rent hörselgångarna innan avgjutningen.

Vad ska man välja?
Lirar ju oftast rock n roll på rätt hög volym och vill inte att det ska dämpa FÖR mycket, men 9 kanske blir för klen dämpning?
Lägg ett par hundra på ett par bra vanliga musikproppar med angiven dämpning och provkör ett tag - då får du ju en känsla av om du vill ha mer eller mindre dämpning än dem iaf.

Och du kan ju dessutom spara dem som reservproppar då du får de gjutna... Ha dem i caset eller nåt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Jag är inne på mitt andra par Bellmans och de är kanon på alla sätt. Köpte till ett par 9dB-filter senaste rundan och jag växlar mellan de och 15dB. Kör ofta 15 när vi repar och 9 på gigs.

+1 på vaxproppen. Se till att nån sköterska kollat hörselgångarna annars får du snällt åka hem igen. Jag hade djävulska vaxproppar sist. Inget jag märkt men efter de var utspolade (yuk!) - jeeeevlar va mycket diskant jag hörde igen! :) Levt i en bubbla ett tag. Använder man proppar frekvent stimuleras vaxtillväxten. Inget konstigt med det men jag kör Revaxör lite då och då för att lösa upp eventuella proppar.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Jag tycker 15db är en bra "avvägning". Går jag på konsert som "lyssnare" stoppar jag gärna i 25db dock. 9 db tycker jag blir lite lite - nästan så det stör mer än hjälper. IMHO.

Det finns även rena "buller-insatser" som i princip är det de skär ut i proppen för filtret :). Ska dämpa ca 40db fast inte lika rakt som de andra.

Måste säga att B&S-propparna är bland det bästa jag skaffat och har betalat sig många ggr om....
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

mikkejohansson skrev:Jag tycker 15db är en bra "avvägning". Går jag på konsert som "lyssnare" stoppar jag gärna i 25db dock. 9 db tycker jag blir lite lite - nästan så det stör mer än hjälper. IMHO.

Det finns även rena "buller-insatser" som i princip är det de skär ut i proppen för filtret :). Ska dämpa ca 40db fast inte lika rakt som de andra.

Måste säga att B&S-propparna är bland det bästa jag skaffat och har betalat sig många ggr om....
+ på det....
Jag kör 15db Bellmans och är nöjd med passform och funktion. Har haft dem ett tag och har börjat märka lite passformsproblem, men än funkar det. 9db verkar lite lite tycker jag, så om man skall köra två olika skulle jag själv välja 15 och 25...
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

blackparkas skrev:

Vad ska man välja?
9 db skulle jag börja med!

Hade 15 förut men tyckte att dom dämpade för mycket. Som tur var tappade jag bort propparna, och fick gjuta nya. Tog då 9 db och det känns mycket bättre.

Men det är såklart en smaksak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tror jag kommer testa med 15 först, tror det var 2 veckors öppet köp.
Hinner då med troligtvis både gig och rep med dem och bör märka om det behövs 9 istället.

DB-insatserna var ju inte direkt billiga...
Tycker det är värdelöst att propparna ska kosta 2500 spänn och så kostar extra filter 900 spänn!

Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

fast 2.500 är väl med ett filter? så då kan man ju säga att propparna kostar 1600 och sen får du välja hur många filter som helst...undrar om man kan köpa utan filter helt? Borde ju gå, jag sitter ju på tre filter redan...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, ett par filter följer med.
Risken är att jag kommer tycka 15db är för mycket...
Hm...
Nåja, får ju som sagt testa.

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Nu äger inte jag några sådana proppar, men 15 låter lite mycket. Skulle nog satsat på 9, men det är ju som sagt en smaksak det där. man borde få prova när man köper så man vet, att kasta ut 900 spänn på filter är väl inte så lajbans.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Som sagt, man får med ett par filter som man har öppet köp på i 2 veckor.
De flesta brukar tydligen välja 15db.

TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Jag är helnöjd med mina, kan inte klaga på dem.
Har inte testat några andra sorter som mäter sig med de gjutna.

15dB Filter kan vara för högt om man kör live men i repan är det perfekt.
Jag ska köpa 9dB för livespelningar.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Hellish skrev:Nu äger inte jag några sådana proppar, men 15 låter lite mycket. .
Det är ju lite grejen med dem, de dämpar så pass "rakt" att 15db inte känns jättemycket. Det blir ju rätt långt från gula proppar och även julgranar...en heeeelt annan grej liksom.

Sen har man väl bytesrätt? Borde ju absolut gälla filtren tycker jag...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag skaffade proppar på Hörseltekniska laboratoriet här i Stockholm för minst 15 år sedan. - 15 db filter. Otroligt nöjd och det känns som att dom kommer hålla i MÅNGA år till. -15 känns lagom för mig. Har -25 en filter också men dom använder jag NÄSTAN aldrig.

//J
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

mikkejohansson skrev:
Hellish skrev:Nu äger inte jag några sådana proppar, men 15 låter lite mycket. .
Det är ju lite grejen med dem, de dämpar så pass "rakt" att 15db inte känns jättemycket. Det blir ju rätt långt från gula proppar och även julgranar...en heeeelt annan grej liksom.

Sen har man väl bytesrätt? Borde ju absolut gälla filtren tycker jag...
Japp.
Som sagt... :D
Det är bytesrätt på filtren i 2 veckor.
Man får testa dem ordentligt då som sagt.

Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Har också bellman med -15dB filter. Bästa inköp jag nånsin gjort tror jag.
Vi lyckades styra upp samma deal på skolan som de stora bygg/gruvföretagen får när de massbeställer så det blev inte så dyrt heller. Betalade runt 1500 totalt men efter att jag börjat använda dem kan jag lätt konstatera att det är värt de 2500 som b&s tar.

Själva gjutningsprocessen kan dock vara lite obehaglig för vissa, det känns ju som om man blir helt avskärmad från världen med allt klet i öronen. Och den där skumgummigrejen som ska ligga precis intill trumhinnan så de kan få ut kletet sen var lite jobbig. En kille i min klass blev yr och mådde illa av det.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar