Linoljefärg på baskropp [färdigt!]

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

Makten skrev:
ingo skrev:Där du...

Prövade du att "polera" ?
Ja, jag gnodde lite med ren kokt linolja på en trasa, men det tycktes inte ha någon effekt egentligen. Kanske att små strukturer fylls igen av oljan, men den löste i alla fall inte den redan torkade lacken. Jag provade också att gno som en tok med en grov trasa, och det blankade upp ytan en smula. Det borde vara precis det som sker när man gnor armen eller byxbenet mot basen, och jag tror färgen kommer att slitas otroligt vackert.
OK.
Mitt tips kom tydligen lite i senaste laget. Brukar dock funka om man polerar/borstar dagen efter (att borsta dagen efter är ju inte helt ovanligt '8) ) applisering.
Kommer säkerligen att slitas med elegans.
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .

- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och matching headstock!
Janne

Inlägg av Janne »

Blev snyggt tycker jag. Kan dock inte få bort känslan av att den skulle passa bra i en reklam för bollnäsfil :)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jaja... men Makten är smyghälsing. Inte en helt utblommad Parkas dock...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

TDHP skrev:Jäkligt bra! Ska bli intressant att se hur lacken beter sig när du börjar använda den, om den blir matt eller slits fort.
Jag tror att den snarast kommer att bli blank på de ställen där den slits. Och det blir nog finfint.
Svensson skrev:Att trä lätt skulle ruttna med alkydoljefärg håller jag inte med om däremot har det varit en hel del problem med akrylatfärg. Jag bor själv i ett alkydoljemålat 40-talshus och det är inte bytt en enda panelbräda i det.

F.ö. blev basen snygg!
Det var kanske lite överdrivet, men jag har sett otaliga exempel på tät och tjock alkydoljefärg som flagat för att det stängt inne fukten i träet. Det kanske inte är så farligt på dina breddgrader där det är lägre luftfuktighet, men här är det inget vidare. Plastfärg är ännu värre, precis som du skriver.
anli skrev:Saknas bara lite kurbitsdekoration!
:-)
Haha! Tanken har slagit mig, men jag tror jag avstår. EN krubitsbas på forumet får räcka. :lol: Kanske att jag försöker mig på att handmåla något hemligt mönster på plektrumskyddet när tapeten börjar säga upp sig.
Och visst är jag smyg-hälsing. 8)

För lite omväxling har jag nu smällt på ett gammalt set rundspunna strängar. Fan att man inte kan få allt i ett! De låter ju helt gudomligt med plektrum, men är inte alls trevliga att spela på i jämförelse med Thomastik-strängarna jag haft på förr. Mitt vänstra lillfinger far riktigt illa av alla oktav-grejer vi spelar med bandet. :oops:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Att trä lätt skulle ruttna med alkydoljefärg håller jag inte med om däremot har det varit en hel del problem med akrylatfärg. Jag bor själv i ett alkydoljemålat 40-talshus och det är inte bytt en enda panelbräda i det.

F.ö. blev basen snygg!
Det var kanske lite överdrivet, men jag har sett otaliga exempel på tät och tjock alkydoljefärg som flagat för att det stängt inne fukten i träet. Det kanske inte är så farligt på dina breddgrader där det är lägre luftfuktighet, men här är det inget vidare. Plastfärg är ännu värre, precis som du skriver.
Alkydoljefärgen har den (negativa) egenskapen att den blir hård och spricker och flagnar med tiden, det behöver inte bero på vatten. De mest utsatta ställena som t.ex. vindskivor och foder brukar man använda Alkydoljefärg även om resten av huset är målat med akrylat.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Svensson skrev:
Makten skrev:

F.ö. blev basen snygg!
Alkydoljefärgen har den (negativa) egenskapen att den blir hård och spricker och flagnar med tiden, det behöver inte bero på vatten. De mest utsatta ställena som t.ex. vindskivor och foder brukar man använda Alkydoljefärg även om resten av huset är målat med akrylat.
Alkyd och akrylat och alla dom andra färgerna som lägger sej UTANPÅ träet är av ondo. Det är som att sätta kondom på huset. Linoljefärgen, slamfärger (falu rödfärg t ex) går IN i träet och impregnerar/skyddar det - men låter det fortfarande andas! Dessutom är det vid ommålning bara att borsta bort lösa flagor o dra på med ny färg.

Med alkyd/alkylat måste all gammal färg BORT innan du målar med ny färg. Skrapa skrapa skrapa...

Kolla på husen som stått sedan 1600-talet o har kvar sina originalfönster etc, och jämför med valfritt radhusområde från 60-70-80-talen. Där är varenda fönster antingen bytt eller ruttet.

Röta beror på fukt och värme. Om man går runt en varm sommardag med regnrocken på så inser man vad som händer med fukt och värme under ett tätt ytskikt...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:
Svensson skrev:
Makten skrev:

F.ö. blev basen snygg!
Alkyd och akrylat och alla dom andra färgerna som lägger sej UTANPÅ träet är av ondo. Det är som att sätta kondom på huset. Linoljefärgen, slamfärger (falu rödfärg t ex) går IN i träet och impregnerar/skyddar det - men låter det fortfarande andas! Dessutom är det vid ommålning bara att borsta bort lösa flagor o dra på med ny färg.

Med alkyd/alkylat måste all gammal färg BORT innan du målar med ny färg. Skrapa skrapa skrapa...

Kolla på husen som stått sedan 1600-talet o har kvar sina originalfönster etc, och jämför med valfritt radhusområde från 60-70-80-talen. Där är varenda fönster antingen bytt eller ruttet.

Röta beror på fukt och värme. Om man går runt en varm sommardag med regnrocken på så inser man vad som händer med fukt och värme under ett tätt ytskikt...
Jamen akrylatfärg, vattenbaserad "plastfärg" är ju inte att likställa med alkydoljefärg! Speciellt de tidiga akrylatfärgerna ställde till ett h-e. Det finns nackdelar med alkydfärg men att det blir en tät hinna likt akrylfärgen stämmer inte.

Däremot stämmer det med skrapandet. Sydväggen på min kåk är helt krakelerad medan norrväggen är helt intakt och det beror ju inte på att det vandrat in fukt bakom färgen utan snarare på solljuset.

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jag kan meddela att lacken redan börjar bli lite blank vid höger underarm och där jag lutar den mot benet när jag sitter och spelar. En intressant och oväntad "bonus" är att mina brallor färgar av sig på basen! Den har blivit lite blå på undersidan. :lol: Jaja, det blir nog fint det också.
För övrigt är linoljan inte helt genomhärdad än. Lite gummikänsla fortfarande, så egentligen kanske jag borde ha väntat med att använda den. Men vafan, basar är till för att spelas på!
Jag har också bestämt mig för att lägga ett till lager vid ändträet i "hornen" eftersom det blev extra taffligt där. Vi får se när det blir.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och när gör du matching headstock?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev: En intressant och oväntad "bonus" är att mina brallor färgar av sig på basen! Den har blivit lite blå på undersidan. :lol: Jaja, det blir nog fint det också.
Vilken tur att det inte blev tvärtom...

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

GrafZeppelin skrev:Och när gör du matching headstock?
+1 :wink:

Tack för en mycket intressant tråd, kul projekt o bra resultat!
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Makten skrev:En intressant och oväntad "bonus" är att mina brallor färgar av sig på basen! Den har blivit lite blå på undersidan. :lol: Jaja, det blir nog fint det också.
Röstar på mörkblå jeansjacka också! Skulle nog bli kanon.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Och när gör du matching headstock?
När jag fått ändan ur vagnen och köpt ett fanér. Mina flyttade stämmisar skulle synas lite väl tydligt med så tunn färg annars. Men jag funderar på att återgå till vanlig lönnframsida på huvudet. Ångrar man sig så är det kvickt ordnat ändå.
Svensson skrev:Vilken tur att det inte blev tvärtom...
Ja, brallorna vill man ju inte slita på! :lol:
jesper
Medlem

Inlägg av jesper »

Nu väcker jag liv i en gammal tråd här...

Makten!
Du måste för tusan börja lägga dina bilder någonstans där de inte försvinner efter ett par månader.. eller ett halvår...
Skärpning! :)

Skitkul tråd, men bara hälften så rolig som den vore med bilder.
Användarvisningsbild
MorganFoss
Medlem

Inlägg av MorganFoss »

jesper skrev:Nu väcker jag liv i en gammal tråd här...

Makten!
Du måste för tusan börja lägga dina bilder någonstans där de inte försvinner efter ett par månader.. eller ett halvår...
Skärpning! :)

Skitkul tråd, men bara hälften så rolig som den vore med bilder.
Ja, bilder hade varit kul att se.... :wink:
Medlem i PrataBas klubben 50+

Bild
Skriv svar