Basbyggarkurs med BBQV!
- BBQV
- Forumvärd
Som sagt, bollen har kommit i rullning igen. Om Gäddan bidrar med sina organisatoriska talanger så kan jag bidra med själva hyvlandet. Frågan är hur mycket man hinner bygga på en helg. Att köra en hel termin faller på logistiska problem. Jag kan tänka mig en moddningshelg eller en HPD-weekend. Eventuellt att alla tar med sig ett projekt som behöver en spark i rätt riktning och sedan blir så inspirerade att de åker hem och gör klart det.
Inget är spikat, önskemål är välkomna!
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- broder blues
- Medlem++
Bra idé o låter realistiskt. HPD känns mest intressant för mig som nybörjare.BarbequeVillage skrev:Som sagt, bollen har kommit i rullning igen. Om Gäddan bidrar med sina organisatoriska talanger så kan jag bidra med själva hyvlandet. Frågan är hur mycket man hinner bygga på en helg. Att köra en hel termin faller på logistiska problem. Jag kan tänka mig en moddningshelg eller en HPD-weekend. Eventuellt att alla tar med sig ett projekt som behöver en spark i rätt riktning och sedan blir så inspirerade att de åker hem och gör klart det.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
-
- VIP medlem
Låter som en god idé. Att man fixar det grova arbetet och gör finliret hemma Jag är klart intresserad!BarbequeVillage skrev:Som sagt, bollen har kommit i rullning igen. Om Gäddan bidrar med sina organisatoriska talanger så kan jag bidra med själva hyvlandet. Frågan är hur mycket man hinner bygga på en helg. Att köra en hel termin faller på logistiska problem. Jag kan tänka mig en moddningshelg eller en HPD-weekend. Eventuellt att alla tar med sig ett projekt som behöver en spark i rätt riktning och sedan blir så inspirerade att de åker hem och gör klart det.
- blackparkas
- Medlem++++
Ett alternativ är ju att köra flera tillfällen.
Typ 3 tillfällen under höst/vår.
Jag t.ex. har iofs i princip en liten verkstad i källaren, men inte mycket till verktyg.
Man kommer iofs ganska långt med en rasp och ett skruvstäd.
Kanske skulle fara iväg till Ares och be honom fixa material till en kropp.
Typ 3 tillfällen under höst/vår.
Jag t.ex. har iofs i princip en liten verkstad i källaren, men inte mycket till verktyg.
Man kommer iofs ganska långt med en rasp och ett skruvstäd.
Kanske skulle fara iväg till Ares och be honom fixa material till en kropp.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- ingo
- VIP medlem
Har varit borta några dagar men följer tråden med intresse
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .
- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .
- B(Bingo)QV bas (avatar) .
- Diesel
- Medlem++
- blackparkas
- Medlem++++
+1 på den!Diesel skrev:Jag skulle vilja bygga en skoj kropp
Kommer förberedd med en färdig hals skulle jag tro, om det är så att jag kommer med.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Geddan
- VIP medlem
Lite praktiska detaljer återstår, men det börjar falla på plats.
Tanken är max 30 personer på lördagen och samma antal på söndagen delas upp i 2 grupper som halva dagen är i BBQ´s och halva dagen i Moodys grupp.
Lördagsgänget anländer från fredag seneftermiddag och söndagsgänget anländer från sen lördagseftermiddag.
Övernattningen är givetvis valfri, men kurserna startar ganska tidigt för att så mycket som möjlligt ska hinnas med.
Det funkar inte platsmässigt att komma tidigare eller dröja sig kvar.
Detta är inte tänkt som en PrataBas-träff i första hand, utan som en workshop.
Frukost tänker vi oss att vi snor ihop själva, men övriga måltider fixar vi på den lokala restaurangen. 60 pers som ska äta lunch kräver lite samordning.
BBQ´s kurs blir åt hållet att man tar med det man vill ha hjälp med.
Se´n kommer det ju att vara oerhört olika saker, vilket gör att man får insyn i lite blandade grejor.
Moodys kurs är ju som många vet att deltagarna bygger ihop en pedal under en halv dag med Albins hjälp.
Location är tänkt Grillby, Enköping.
Priset för detta kommer givetvis att bero på hur mänga deltagare vi blir.
Men om vi är optimistiska och tror att vi kommer att få ihop 60 personas,
så gissar jag att kostnaden kommer att ligga runt 7-800 kronor per person.
Då ingår inte mat, förutom frukost. Däremot ingår byggsatsen till Moodys kurs som kostar 400 kr.
Det är ungefär så långt det kommit i nuläget.
Återkommer med mer info.
Tanken är max 30 personer på lördagen och samma antal på söndagen delas upp i 2 grupper som halva dagen är i BBQ´s och halva dagen i Moodys grupp.
Lördagsgänget anländer från fredag seneftermiddag och söndagsgänget anländer från sen lördagseftermiddag.
Övernattningen är givetvis valfri, men kurserna startar ganska tidigt för att så mycket som möjlligt ska hinnas med.
Det funkar inte platsmässigt att komma tidigare eller dröja sig kvar.
Detta är inte tänkt som en PrataBas-träff i första hand, utan som en workshop.
Frukost tänker vi oss att vi snor ihop själva, men övriga måltider fixar vi på den lokala restaurangen. 60 pers som ska äta lunch kräver lite samordning.
BBQ´s kurs blir åt hållet att man tar med det man vill ha hjälp med.
Se´n kommer det ju att vara oerhört olika saker, vilket gör att man får insyn i lite blandade grejor.
Moodys kurs är ju som många vet att deltagarna bygger ihop en pedal under en halv dag med Albins hjälp.
Location är tänkt Grillby, Enköping.
Priset för detta kommer givetvis att bero på hur mänga deltagare vi blir.
Men om vi är optimistiska och tror att vi kommer att få ihop 60 personas,
så gissar jag att kostnaden kommer att ligga runt 7-800 kronor per person.
Då ingår inte mat, förutom frukost. Däremot ingår byggsatsen till Moodys kurs som kostar 400 kr.
Det är ungefär så långt det kommit i nuläget.
Återkommer med mer info.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Diesel
- Medlem++
- blackparkas
- Medlem++++
DVS en ca 4-5 timmar per "kurs"?
Hm... det lär inte bli mycket till basbyggande, eller hur är det tänkt Geddmaestro?
Grymt coolt initiativ hur som helst!!
Hm... det lär inte bli mycket till basbyggande, eller hur är det tänkt Geddmaestro?
Grymt coolt initiativ hur som helst!!
- Geddan
- VIP medlem
Tack för glada tillrop!blackparkas skrev:DVS en ca 4-5 timmar per "kurs"?
Det blir ju ingen färdig bas på 4-5 timmar.
Det skulle nog krävas åtminstone en termins Fria aktiviteter (om ngn minns)
för att lyckas med det.
Tanken är, som sagt, att man tar med det man håller på med och kan behöva hjälp med.
Om Per ska montera ett stall på en bas, kanske han gör en allmän genomgång av vad man ska tänka på, eller så får man själv visa intresse och sticka in skallen och ställa dumma frågor.
Kontentan är väl att man får hjälp med egna grejor, och insyn i en hel del annat.
Sen har vi den jättefina fortsättningen att Per finns här på forumet och blir inte arg om man ringer och rådfrågar om saker.
Isf hade han blivit arg på mig många ggr.

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Liten
- Hedersmedlem
- Geddan
- VIP medlem
- Liten
- Hedersmedlem
Lungt.. har den.. Jag tänkte så att man kunde välja ett motsvarande lämpligt löd-projekt i samma svårighetsgrad om man tex inte behövde en dist.. om det nu är effekten..Geddy_Lee skrev:Har ingen aning, faktiskt.Liten skrev:Förlåt en blind stackare.. men är det specat vilken låda det är man ska löda med Moody's handledning? Eller är det mot tillägg valfritt?
Maila honom och kolla! Jag pm-ar adressen.
Men vi tar det när det närmar sig.
- Liten
- Hedersmedlem
- BassiLow
- Medlem++
Detta låter ju lite intressant, en basbyggareträff. Helt klart nåt för mej.
När kan man anmäla sej, för att få en plats ?
När kan man anmäla sej, för att få en plats ?
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Intressant ....
Vilken helg är aktuell ?
Jag skulle vilja lära mig mer om bygge av halsar och fräsning , kommer detta att kunna inrymmas i programmet ?
Vilken helg är aktuell ?
Jag skulle vilja lära mig mer om bygge av halsar och fräsning , kommer detta att kunna inrymmas i programmet ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++