Metalmickar

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Metalmickar

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ska ju som bekant bygga mej en metalbas till hösten, några förslag på mickar? Har inte tänkt på vad för mickar jag skulle ha, eftersom att jag tagit för givet att det skulle vara Delano.. Men vad finns det som är mer metal? MEC? Nu snackar vi Dream theater metal, inte iron maiden metal..
OBS, enormt viktigt att det ska se hårt ut också!
Delano kanske är metal förresten? En MM och en humbuckersoapbar vore ju fett, kanske rent av i vitt?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Men bump era metalhatande jazzfanatiker!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Vad är skillnaden mellan en metal-mick och en vanlig mick? Ta det som ser coolast ut och skit i hur det låter.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Re: Metalmickar

Inlägg av BBQV »

the_great_alfonzo skrev:Nu snackar vi Dream theater metal.
Är DT metal? :poke:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Om ESP, och kanske också Spector, gör metalbasar (vad vet jag om vad som anses vara metal), ja då borde EMG kunna vara det hetaste heta.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

mm, fast EMG har inga MM-mickar, och som knedy säger, utseendet...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

the_great_alfonzo skrev:mm, fast EMG har inga MM-mickar,
Men...
Bild
EMG:s hemsida skrev:The MM-CS is a direct replacement pickup for the Music Man Bass.
the_great_alfonzo skrev:och som knedy säger, utseendet...
EMG-soapbar:
Bild

MEC-soapbar:
Bild

Delano-soapbar:
Bild

Ungefär lika snygga alla tre, om du frågar mig...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Ojsan! Visste inte att dom hade sånna, är det en ny modell? nice.. Visste att delano hade soapbars, men tänkte kolla runt vad det fanns mer först! Men fan, emg har lätt snyggaste humbuckern, och allmänt metal inställning. såna får det väl bli! Var får man tag på dylik MM mick? Har ju redan en humbucker, behöver bara slakta gamla hembygget lite..
Användarvisningsbild
Olja
Medlem

Inlägg av Olja »

knedy skrev:Vad är skillnaden mellan en metal-mick och en vanlig mick? Ta det som ser coolast ut och skit i hur det låter.
köpte en hybrid av lb pickups, två jazzbasmickar hopasatta som humbucker en vit o en svart kåpa, blir rätt coolt, men det e klart, jag kallar brian johnson i AC/DC för den "nye" sångare oxå så lite mossig e man ju! 8)
Keep it simple, less is more!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Gahh, satans crafton! Hittar inget på hemsidan om deras EMG-försäljning, och i den senaste katalogen finns den inte med.. Vart i sverige får man tag på dom egentligen?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

the_great_alfonzo skrev:Ojsan! Visste inte att dom hade sånna, är det en ny modell?
Nej, jag tror att den har funnits ganska länge, men de ser nog lite för moderna ut för att riktigt appellera till majoriteten av Stingray-ägare. Troligen ingen försäljningssuccé alltså
the_great_alfonzo skrev:Visste att delano hade soapbars, men tänkte kolla runt vad det fanns mer först!
Ojojoj, det finns sjukt många miktillverkare. Ett tips är att kolla vad som sitter i de basar som dina favoritartister spelar på, och sedan undersöka om sådana finns att köpa separat.
the_great_alfonzo skrev:Men fan, emg har lätt snyggaste humbuckern, och allmänt metal inställning. såna får det väl bli! Var får man tag på dylik MM mick?

På valfri musikaffär som handlar av Crafton (http://www.crafton.se/), vilket de flesta nog gör.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

alfonzo: Du skulle väl ha en 5:a men annars har jag en EMG-humbucker för 4strängat. Kan fixa bild på dig om det är intressant, 150kr+frakt hade jag tänkt mig för den bara för ett "öra" på den är trasigt. Går säkert att laga om man har lim eller något.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

the_great_alfonzo skrev:Gahh, satans crafton! Hittar inget på hemsidan om deras EMG-försäljning
Lugn. Klicka på menyalternativet "Våra agenturer", och välj sedan "EMG". Vips!

Och även om inte modellen i fråga finns i katalogen, så vore det konstigt om Crafton inte kan fixa fram den. Och kan de det inte, ja då kan nog ingen annan i Sverige göra det heller (om vi inte snackar privatimport, vilket inte nödvändigtvis är ett möjligt alternativ).
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Oh, vad är det för någon knedy? Är det en sådan som syns som humbucker ovan, eller MM? EMG är ju fint nog att ha "remsor"(kommer inte på vad det heter..!) istället för vanliga coils, så 4a kan funka till 5a också, blir lite fult bara... Men det måste vara en MM!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

the_great_alfonzo skrev:Oh, vad är det för någon knedy? Är det en sådan som syns som humbucker ovan, eller MM? EMG är ju fint nog att ha "remsor"(kommer inte på vad det heter..!) istället för vanliga coils, så 4a kan funka till 5a också, blir lite fult bara... Men det måste vara en MM!
Ingen MM, humbucker som en humbucker till elgitarr. SS heter modellen, sån som satt på Steinbergers.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Visstjja, den som satt på jazzbasen, 'aight? Nej tack i såna fall.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

EMG eller Delano? Gärna MM med fett stora poler, ser brutalt ut, eller kanske helsvarta soapbars. :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

håller med om att synliga poler är fett mycket grymmare, men lite svårt att hitta EMG med såna :( Vet inte om Delano har 6or med synliga poler heller? Aja, får nog bli EMG ändå, har ju trots allt redan en :) !
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

the_great_alfonzo skrev:Vet inte om Delano har 6or med synliga poler heller?
Fråga då någon som vet?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Visstja!

Finns det någon som vet nåt om De-.....
;)

Går det att kombinera en EMG med en Delano tror du? Och finns det 5or med synliga poler ;)`?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

the_great_alfonzo skrev:Visstja!

Finns det någon som vet nåt om De-.....
;)

Går det att kombinera en EMG med en Delano tror du? Och finns det 5or med synliga poler ;)`?
Tror inte det är någon begåvad idé att blanda (en aktiv) EMG-mick med annat, då får du nästan skaffa en separat preamp för den passiva micken, vilket i och för sig kanske skulle går bra, men bli lite väl konstruerat.

( :roll: eller kanske.....)

Nå 5.or finns med stora synliga poler, dock icke 6or, de är täckta. Special går att fixa men det blir lite andra pengar då.
Senast redigerad av 200071 den ons 13 aug 2008, 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

DiMarzio! Hårdast av de hårda!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Men dumma jag kom på att det skulle ju vara en 5a hade jag bestämt :) Hur skulle det funka med aktiv preamp bara för ena micken då? Xakt som vanligt fast med 1000 ljudmöjligheter på bara ena micken? Men man kan fortfarande ha en split switch mellan mickarna? ...vad kostar en delano preamp ? :oops:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

En trebands Delano Preamp kostar 12-1300.
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+

Re: Metalmickar

Inlägg av Jooel »

the_great_alfonzo skrev:Ska ju som bekant bygga mej en metalbas till hösten, några förslag på mickar? Har inte tänkt på vad för mickar jag skulle ha, eftersom att jag tagit för givet att det skulle vara Delano.. Men vad finns det som är mer metal? MEC? Nu snackar vi Dream theater metal, inte iron maiden metal..
OBS, enormt viktigt att det ska se hårt ut också!
Delano kanske är metal förresten? En MM och en humbuckersoapbar vore ju fett, kanske rent av i vitt?
Gah inte för att vara tjatig, men Dream Theater är faktist progressiv hårdrock :roll:
Skriv svar