finger sättning
- steffe
- Medlem
finger sättning
Vilken fingersättning ska man ha när man spelar moll skalor
-
- Medlem+++
Det beror ju på vilken ton du börjar på, och vart du ska!
Om vi antar att du börjar på tonika/grundton, och vill spela ren moll, blir det
1 2 4
1 2 4
1 3
För harmonisk moll, byt ut den sista ettan mot 2.
För melodisk moll, kan du antingen göra den andra fyran till en femma och sista ettan till en tvåa, eller flytta handen ett band ner på tredje strängen, och där spela 1 3 4.
Hoppas det hjälper!
Om vi antar att du börjar på tonika/grundton, och vill spela ren moll, blir det
1 2 4
1 2 4
1 3
För harmonisk moll, byt ut den sista ettan mot 2.
För melodisk moll, kan du antingen göra den andra fyran till en femma och sista ettan till en tvåa, eller flytta handen ett band ner på tredje strängen, och där spela 1 3 4.
Hoppas det hjälper!
- GandhiMK2
- Medlem++
- GandhiMK2
- Medlem++
- Liten
- Hedersmedlem
- Myxomatosis
- Medlem+
- flumpedagog
- Medlem+
tänkte detsamma. det är ju den lokriska mollskalan du beskriver där. en "vanlig" mollskala, dvs en eolisk mollskala måste väl bliMyxomatosis skrev:Hur spelar du som?Ugglan GBG skrev: Om vi antar att du börjar på tonika/grundton, och vill spela ren moll, blir det
1 2 4
1 2 4
1 3![]()
Skrev du fel, spelar du fel eller kallar du den lokriska skalan för moll?
1 3 4
1 3 4
1 3
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
- steffe
- Medlem
aha nu fattar jaflumpedagog skrev:tänkte detsamma. det är ju den lokriska mollskalan du beskriver där. en "vanlig" mollskala, dvs en eolisk mollskala måste väl bliMyxomatosis skrev:Hur spelar du som?Ugglan GBG skrev: Om vi antar att du börjar på tonika/grundton, och vill spela ren moll, blir det
1 2 4
1 2 4
1 3![]()
1 3 4
1 3 4
1 3
- Svensson
- Forumvärd
Det kändes mer bekant ja.flumpedagog skrev:tänkte detsamma. det är ju den lokriska mollskalan du beskriver där. en "vanlig" mollskala, dvs en eolisk mollskala måste väl bliMyxomatosis skrev:Hur spelar du som?Ugglan GBG skrev: Om vi antar att du börjar på tonika/grundton, och vill spela ren moll, blir det
1 2 4
1 2 4
1 3![]()
1 3 4
1 3 4
1 3
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- sebad
- Medlem
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Menar du finger sättning eller fingersättning..? 

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- GandhiMK2
- Medlem++
Ok...efter helgen...då jefflar ska det bli skalor....måste nog fundera lite på det eftersom jag liksom inte är så värst pedagogisk.......(Understatement of the year!)sebad skrev:Håller med. Kom igen nu! Här finns det mycket att läraLiten skrev:Go for it!figgebass skrev:Kanske är dags för nästa youtubeinsats...
Spela skalor över två oktaver....finns ju en uppsjö möäjligheter....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
-
- Medlem+++
Äh, skit i pedagogiken, det enda som räknas är hur snabbt man kan spela skalorna!figgebass skrev:Ok...efter helgen...då jefflar ska det bli skalor....måste nog fundera lite på det eftersom jag liksom inte är så värst pedagogisk.......(Understatement of the year!)sebad skrev:Håller med. Kom igen nu! Här finns det mycket att läraLiten skrev:Go for it!figgebass skrev:Kanske är dags för nästa youtubeinsats...

- GandhiMK2
- Medlem++
Jaa...joo...det vet väl alla....men nu när jag tänkte att jag skulle lära någon ANNAN att bli värsta räserdåren så kanske det inte skulle skada om jag verkade ha lite koll iaf..Ugglan GBG skrev:Äh, skit i pedagogiken, det enda som räknas är hur snabbt man kan spela skalorna!figgebass skrev:Ok...efter helgen...då jefflar ska det bli skalor....måste nog fundera lite på det eftersom jag liksom inte är så värst pedagogisk.......(Understatement of the year!)sebad skrev:Håller med. Kom igen nu! Här finns det mycket att läraLiten skrev:Go for it!figgebass skrev:Kanske är dags för nästa youtubeinsats...

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- GandhiMK2
- Medlem++
jävligt bra fråga.....jag insåg nog att jag inte är pedagogisk nog....
Jag ska fundera ut vaffan jag gör och återkomma...vilket decennie som helst...!

Jag ska fundera ut vaffan jag gör och återkomma...vilket decennie som helst...!
-
- Medlem+++