stulen eller snorbilligt!
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: stulen eller snorbilligt!
Skulle förvåna mig något oerhört om den är stulen då jag känner han som säljer basen. Så det är den inte! Och han har benkoll på Fender basar. Han har/har haft ganska många äldre rariteter. Verkar som att han håller på att sälja av sin samling. Han har haft flera ute på annons under vintern/våren. Så jag skulle nog säga att den är billig.
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
Fast någon lönnhals är det ju inte. Måste skrivit fel....
//J
- blackparkas
- Medlem++++
- BB3000S
- VIP medlem
Lögnhals kanske?Hellboy skrev:Fast någon lönnhals är det ju inte. Måste skrivit fel....
//J

- blackparkas
- Medlem++++
Härligt!!BB3000S skrev:Såld som sagt...
Drar till Stockholm nu, håll tummarna
Gratulerar!
Hoppas den är lika bra som den är snygg!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- blackparkas
- Medlem++++
Inte?Hellboy skrev:Fast någon lönnhals är det ju inte. Måste skrivit fel....
//J
Har Fender använt något annat trä i sinna halsar under 70-talets slut?
Ser ut att vara lönnhals tycker jag.... Inte lönnBRÄDA dock...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Jan Hellman
- VIP medlem
Okey. Var BÄST då!!blackparkas skrev:Inte?Hellboy skrev:Fast någon lönnhals är det ju inte. Måste skrivit fel....
//J
Har Fender använt något annat trä i sinna halsar under 70-talets slut?
Ser ut att vara lönnhals tycker jag.... Inte lönnBRÄDA dock...

//J

- Diesel
- Medlem++
- blackparkas
- Medlem++++
Hellboy skrev:
Okey. Var BÄST då!!![]()
![]()
//J![]()
Puss på dig du!
- Jan Hellman
- VIP medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/LivmoderhalsGrafZeppelin skrev:Lögnhals kanske?Hellboy skrev:Fast någon lönnhals är det ju inte. Måste skrivit fel....
//J
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
Kärlek. Ska vi adoptera nåt??blackparkas skrev:Hellboy skrev:
Okey. Var BÄST då!!![]()
![]()
//J![]()
Puss på dig du!
//J

- blackparkas
- Medlem++++
- blackparkas
- Medlem++++
Grafen kanske?Hellboy skrev:
Kärlek. Ska vi adoptera nåt??
//J
- blackparkas
- Medlem++++
Inte vad det såg ut...rumpeldunken skrev:blackparkas skrev:-79:as P-bas för 6900 kr.![]()
Moddad?
- BB3000S
- VIP medlem
Så har man äntligen en P-bas då!
Och vilken bas sen... Till ett rätt ok pris också.
Den låter helt underbart, och är fantastiskt lättspelad. Jag som trodde P-halsen skulle kännas lite jobbig att bekanta sig med, men icke - den spelar nästan av sig själv! Den har låg o fin stränghöjd, men kan skorra lite grann om man spelar hårt på de nedersta banden, främst på E-strängen. Antagligen bara att höja strängarna lite, eller släppa efter halsen en aning. Små nöt-märken på banden, men inget att tala om.
Den har en enorm sustain - jag har benchmarkat den mot min Yamaha BB3000S (genomgående hals). Sustain-mässigt spöar BB'n mina jazzar med lätthet, men den här gamla Precisionen ger BB'n definitivt en match, så nära att det inte går att avgöra vilken som klingar längst. Om någon undrar vad den väger så kan jag säga att den definitivt inte är nån lätt bas, tvärtom. I don't mind. Den formligen sjunger akustiskt.
Inpluggad då? Provade hemma hos killen som sålde i nån gammal trevlig rörstärk och i mina öron lät den precis som en Precision ska - otroligt bra. Rejäl output från micken (se nedan), fylligt och fint ljud med otrolig punch - nästan som att trigga en baskagge när man tar i lite. Även slapljudet var sanslöst, kände direkt dragningen att plocka upp lite George Duke covers (Follow the Rainbow är tex ett mkt bra vax) o dylikt. Min Miller-Jazz får ursäkta, men den kommer nog inte att få direkt mycket speltid på ett tag...
Micken var inte original, utan en DiMarzio som av utseendet av döma hade suttit på ett antal år. I övrigt inga moddningar. Fick med original-micken ifall jag skulle vilja byta, men det ser jag ingen större anledning till faktiskt. Killen jag köpte den av tyckte att den lät bra mkt åt 60-tals P-hållet med DiMarzio-micken - Vad vet jag, den lät bra iaf.
Sen visade det sig att det inte alls var en 1979'a som det stod i annonsen, utan en 1978. Inte mig emot. Kommer dock att behöva investera i nya rattar och kåpor (åtminstone mick-kåpa vill jag ha). Kanske var det därför han sålde den liiiiite billigare än brukligt?
Behöver jag säga att jag är helt fantastiskt supernöjd?

Bilder:

Den låter helt underbart, och är fantastiskt lättspelad. Jag som trodde P-halsen skulle kännas lite jobbig att bekanta sig med, men icke - den spelar nästan av sig själv! Den har låg o fin stränghöjd, men kan skorra lite grann om man spelar hårt på de nedersta banden, främst på E-strängen. Antagligen bara att höja strängarna lite, eller släppa efter halsen en aning. Små nöt-märken på banden, men inget att tala om.

Den har en enorm sustain - jag har benchmarkat den mot min Yamaha BB3000S (genomgående hals). Sustain-mässigt spöar BB'n mina jazzar med lätthet, men den här gamla Precisionen ger BB'n definitivt en match, så nära att det inte går att avgöra vilken som klingar längst. Om någon undrar vad den väger så kan jag säga att den definitivt inte är nån lätt bas, tvärtom. I don't mind. Den formligen sjunger akustiskt.

Inpluggad då? Provade hemma hos killen som sålde i nån gammal trevlig rörstärk och i mina öron lät den precis som en Precision ska - otroligt bra. Rejäl output från micken (se nedan), fylligt och fint ljud med otrolig punch - nästan som att trigga en baskagge när man tar i lite. Även slapljudet var sanslöst, kände direkt dragningen att plocka upp lite George Duke covers (Follow the Rainbow är tex ett mkt bra vax) o dylikt. Min Miller-Jazz får ursäkta, men den kommer nog inte att få direkt mycket speltid på ett tag...

Micken var inte original, utan en DiMarzio som av utseendet av döma hade suttit på ett antal år. I övrigt inga moddningar. Fick med original-micken ifall jag skulle vilja byta, men det ser jag ingen större anledning till faktiskt. Killen jag köpte den av tyckte att den lät bra mkt åt 60-tals P-hållet med DiMarzio-micken - Vad vet jag, den lät bra iaf.

Sen visade det sig att det inte alls var en 1979'a som det stod i annonsen, utan en 1978. Inte mig emot. Kommer dock att behöva investera i nya rattar och kåpor (åtminstone mick-kåpa vill jag ha). Kanske var det därför han sålde den liiiiite billigare än brukligt?
Behöver jag säga att jag är helt fantastiskt supernöjd?

Bilder:

| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- blackparkas
- Medlem++++
Cool!!
Grattis grattis än en gång!
Ser ju klockren ut!
Men du... den där 75 RI, har vi sett bilder på den också?
Grattis grattis än en gång!
Ser ju klockren ut!
Men du... den där 75 RI, har vi sett bilder på den också?

- Klopper
- Hedersmedlem
Grattis till en snajdig P-78!
Kul att det är fler än jag som har en dylik!
Kul att det är fler än jag som har en dylik!

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..