Jag är imponerad

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Jag är imponerad

Inlägg av kmo »

av att det verkar finnas så många seriösa och målvedvetna killar/tjejer här. Ni som övar timvis varje dag och sliter med teori, rytmik, metronomer etc. Själv började jag spela -86 som 14-åring och har väl nästan aldrig övat hemma... Repade och giggade mycket under 90-talet och det gör väl sitt men man kan ju undra om man hade blivit bra på riktigt om man övat 1 timme varje dag i 22 år..
Nåja, hedras ska ni seriösa människor!!
(Nu ska jag öva)
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Jag övar inte alls mycket hemma heller. Har blivit betydligt mer nu när jag har min nya kontra dock.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

det är ju så jävla tråkigt att öva
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, all heder åt er som orkar!

Jag VILL verkligen öva mer, men tycker det är pisstråkigt att öva hemma med låg volym och när jag kommer hem från jobbet skall ungar snytas, läsas för, göras välling åt, läggas, sövas etc etc och sedan är det sent och frugan gnäller om man spelar och väcker ungarna....

Men imorgon... då ska jag ladda telefonen med Jamiroquai och dra till repan med Laklanden!
OM den kommer vill säga...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

maltjik skrev:det är ju så jävla tråkigt att öva
Jag tycker precis tvärtom, öva är något av det roligaste som finns.
Känslan att övervinna och nå mål är stimuleranda, och att rent praktist lära sig mer och förbättra gör en till en bättre musiker.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+

Inlägg av Fisken »

Jag får lite ångest för att jag inte övar så mycket. Men jag har alltid en massa annat för mig som att t.ex. umgås med kompisar och min flickvän (Fast då brukar jag öva lite ibland iförsig)

Och jag behöver verkligen öva. För just nu är jag riktigt kass, men får väl skylla mig själv eftersom jag inte övar så mycket. Men nu av någon anledning har jag blivit ganska taggad att öva. Blev ännu mer taggad idag när jag fick hem några basböcker. :)
Och i september kommer jag ha ett par lektioner igen. Så jag hoppas att jag kommer ha tid och lust att öva mycket nu så att jag blir riktigt bra. ;)
Bara det inte är för mycket i skolan. :(
Aria Pro II SB-R80 Black 'n Gold
Aria Pro II SB-Elite II
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

hmm...kanske inte övar i ordets rätta bemärkelse men försöker lira 1/2 - 1 timme per dag, oftast till några favoritlåtar bara för att hålla igång. Alt. så drar man igång ett komp med Reason och spelar till det.
Senast redigerad av Fernan den tor 14 aug 2008, 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

har aldrig fattat det där med "öva". När jag läser om folk som sitter och spelar skalor i x antal minuter, och övar med metronom o.s.v. När jag idkar basen hemma, så spelar jag, inte "övar", även om det väl också är övning. Men just det att se det som övning sympatiserar jag inte så mycket med!
gäst

Inlägg av gäst »

Jag övar bara för att jag tycker det är kul, mao när jag känner för det.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Jag övar bara när jag får ångest.
Vilket är ofta.

Jag skulle inte fått något gjort utan min ångest.
Det är den starkaste drivkraft jag har.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

optic skrev:Jag övar bara när jag får ångest.
Vilket är ofta.

Jag skulle inte fått något gjort utan min ångest.
Det är den starkaste drivkraft jag har.
Det där kan jag känne ibland, eller snarare om övandet går dåligt får jag ångest.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Bulgrim
Medlem

Inlägg av Bulgrim »

Jamenvadtusan?!
Det är ju ert fel att jag övar nuförtiden! Utan det här forumet skulle jag lurka vidare i godan ro och spela det jag kan. Nu måste jag stå ut med att jag småler brett när jag kör Dereborns maj/dim arpeggio långt över 5:e... Eller förundras över hur ont det kan göra i ring- och lillfinger i Figgebass-figuren med on/offspel - och av någon anledning så är det kul.

Tack era jävlar! :D
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Jag övar alldeles för lite. Jag skyller det på att vi bor trångt med 2 pers på 45 m2.

Nu är det dock ny lya på G, med ett tredje rum (basrummet ... klartecken från sambon). Tänkte ha det som arbetsrum/hemmastudio och hoppas det blir bättring i övandet då.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Jag spelar cirka fyra timmar om dagen när jag har tillgång till instrumenten mina! Jag älskar verkligen att öva, plus att jag är så jävla inriktad på att jag ska vara och bli bäst, lite fel men ändå rätt inställning.
grejor
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Är man så omusikalisk och talanglös som jag så måste man öva.
Enda sättet för att det inte ska märkas hur det i själva verket är. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Har ni aldrig tänkt tanken OM jag hade övat? Skulle man kunnat lira lika svängit som Boom då? Visst, man kan säkert lira nästan samma grejer med lite slit, men det ska ju svänga oxå :hmm:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Öva... mjae... jag har tid och borde öva som en tok om jag någonsin skall komma någon vart. Men det slutar med att jag skruvar på/optimerar mina basar, pedaler och stärkare. Ántagligen ljudet och prylarna som dra mest... inte musiken.

Min grabb är 16 och utvecklas som gitarrist i rasande fart, han har inget tålamod med att lira med mig längre. Sorgligt, när man tänker efter borde jag ha satsat på rent spelande/övande det senaste året.
Jaja.. man får lira typ "hey joe" med grannen i stället.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Inget fel på Hey Joe!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag satte mig faktiskt med Warwicken en sväng igårkväll och lirade lite Jamiroquai.
SHIT vad man lagt av sig!
Trodde man skulle komma ihåg det där liret men icke, bara börja om från början... :(
Hoppas på att få Laklanden ikväll så ska jag lira lite mer.
Iofs så behöver man inte 5-str för de där låtarna men det känns bättre... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Övar cirka 2 timmar per dag.

Öva är roligt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Ni som säger att ni övar i x antal timmar.. hur många av de timmarna ÖVAR* ni?

*Övar på saker ni tidigare inte kan.

Jag finner mig själv spelandes ca 1 tim varje dag.. men det är inte ofta tyvärr som jag övar på riktigt..
Finner inte ro hemma med fru och hund.. Frugan blir vansinning så fort jag ens börjar med någon av de vanliga fingerövningarna för uppvärmning..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Liten skrev:Ni som säger att ni övar i x antal timmar.. hur många av de timmarna ÖVAR* ni?

Jag finner mig själv spelandes ca 1 tim varje dag.. men det är inte ofta tyvärr som jag övar på riktigt..
Finner inte ro hemma med fru och hund.. Frugan blir vansinning så fort jag ens börjar med någon av de vanliga fingerövningarna för uppvärmning..
Skicka ut en henne på långpromenad med hunden vid rätt tillfällen. :idea: :?:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

200071 skrev:
Liten skrev:Ni som säger att ni övar i x antal timmar.. hur många av de timmarna ÖVAR* ni?

Skicka ut en henne på långpromenad med hunden vid rätt tillfällen. :idea: :?:
Har provat med alla förslag.. men jag är "whipped".. så det brukar sluta i att jag ställer ner basen och går ut med hunden...
(då kan man iallafall lyssna på musik i mp3-spelarn) :idea:

:wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Faliz
Medlem

Inlägg av Faliz »

Har provat med alla förslag.. men jag är "whipped".. så det brukar sluta i att jag ställer ner basen och går ut med hunden...
(då kan man iallafall lyssna på musik i mp3-spelarn)

:lol: Kan inte annat än säga att jag känner igen situationen här hemma. :roll:
Ingen minns en Fegis

www.myspace.com/therazed
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem

Inlägg av SmashMyAmp »

Öva för mig är typ att värma upp fingrarna och spela spindeln eller vilken övning som helst jätte länge för att få upp snabbheten och uthålligheten.

Att öva på låtar funkar också men jag tycker bara att det blir svårare och svårare att skriva egna riff/låtar när jag hela tiden lär mig någon annans riff/låt.. konstigt men sant.

ÖVAR max 1 dag i veckan ordentligt.
Skriv svar