Tänkte köpa mig ett nytt case som tål lite stryk. Vanligt flightcase med plywood och aluminium går bort pga vikt - jag ska ha det mest när jag flyger och ett sånt spränger ju viktgränsen på egen hand nästan. Funderar på ett sånt här:
Frågor:
- Nån som har ett och kan ge ett omdöme?
- Förslag på alternativ?
- Vem distrar Gator i Sverige. Misstänker fitzpatrick men deras site är rätt död?
Precis det svar du inte vill ha men... jag skulle ändå rekommendera ett riktigt plyfa/alu-case om du ska flyga. Det är ingen lek hur dom misshandlar stort bagage både på inrikes och utrikesflyg. Har aldrig skickat ett plastcase som inte kommit fram med nya lustiga hål och sprickor.
GrafZeppelin skrev:Precis det svar du inte vill ha men... jag skulle ändå rekommendera ett riktigt plyfa/alu-case om du ska flyga. Det är ingen lek hur dom misshandlar stort bagage både på inrikes och utrikesflyg. Har aldrig skickat ett plastcase som inte kommit fram med nya lustiga hål och sprickor.
+1. Har fått ett fendercase knäckt en gång, sedan dess flyger jag bara med riktigt ATA flightcase.
Diesel skrev:Softcase som handbagage om du inte tänker köpa ett flightcase
Vågar man lita på det om man skulle råka köpa en bas när man är i USA tex?
Från USA kommer du mest största sannolikhet inte få ta en bas ombord.
Sedan 9/11 är de stenhårda, en sträng betraktas som "möjligt vapen"
Löjligt, men så är det.
Inrikes Sverige med SAS har jag tagit ombord några gånger.
Diesel skrev:Softcase som handbagage om du inte tänker köpa ett flightcase
Vågar man lita på det om man skulle råka köpa en bas när man är i USA tex?
Från USA kommer du mest största sannolikhet inte få ta en bas ombord.
Sedan 9/11 är de stenhårda, en sträng betraktas som "möjligt vapen"
Löjligt, men så är det.
Inrikes Sverige med SAS har jag tagit ombord några gånger.
Jag har släpat hem två basar och en gitarr från USA efter 2001. Alla i kabin.
Diesel skrev:Softcase som handbagage om du inte tänker köpa ett flightcase
Vågar man lita på det om man skulle råka köpa en bas när man är i USA tex?
Från USA kommer du mest största sannolikhet inte få ta en bas ombord.
Sedan 9/11 är de stenhårda, en sträng betraktas som "möjligt vapen"
Löjligt, men så är det.
Inrikes Sverige med SAS har jag tagit ombord några gånger.
Jag har släpat hem två basar och en gitarr från USA efter 2001. Alla i kabin.
Ok, det låter bra. Har hört en hel del historier från andra basister och instrumentalister. Det beror väl främst på vem man möter, om man har tur eller ej. Skulle dock inte rekommendera att man tar risken, inte kul o stå där att bli nekad utan annat sätt att ta hem instrumentet.
GrafZeppelin skrev:Precis det svar du inte vill ha men... jag skulle ändå rekommendera ett riktigt plyfa/alu-case om du ska flyga. Det är ingen lek hur dom misshandlar stort bagage både på inrikes och utrikesflyg. Har aldrig skickat ett plastcase som inte kommit fram med nya lustiga hål och sprickor.
+1. Har fått ett fendercase knäckt en gång, sedan dess flyger jag bara med riktigt ATA flightcase.
kolla länken - det där ÄR ett ATA-flightcase, bara inte i trä. Som sagt, att köpa riktigt flightcase är inte ett alternativ, det finns inte budget till att frakta det.
Diesel skrev:Softcase som handbagage om du inte tänker köpa ett flightcase
Vågar man lita på det om man skulle råka köpa en bas när man är i USA tex?
Från USA kommer du mest största sannolikhet inte få ta en bas ombord.
Sedan 9/11 är de stenhårda, en sträng betraktas som "möjligt vapen"
Löjligt, men så är det.
Inrikes Sverige med SAS har jag tagit ombord några gånger.
Jag har släpat hem två basar och en gitarr från USA efter 2001. Alla i kabin.
Ok, det låter bra. Har hört en hel del historier från andra basister och instrumentalister. Det beror väl främst på vem man möter, om man har tur eller ej. Skulle dock inte rekommendera att man tar risken, inte kul o stå där att bli nekad utan annat sätt att ta hem instrumentet.
Nej verkligen inte.
Tack för svar, mkt intressant ämne.
GrafZeppelin skrev:Precis det svar du inte vill ha men... jag skulle ändå rekommendera ett riktigt plyfa/alu-case om du ska flyga. Det är ingen lek hur dom misshandlar stort bagage både på inrikes och utrikesflyg. Har aldrig skickat ett plastcase som inte kommit fram med nya lustiga hål och sprickor.
+1. Har fått ett fendercase knäckt en gång, sedan dess flyger jag bara med riktigt ATA flightcase.
kolla länken - det där ÄR ett ATA-flightcase, bara inte i trä. Som sagt, att köpa riktigt flightcase är inte ett alternativ, det finns inte budget till att frakta det.
Så vitt jag kunde se på din länk väger den där pjäsen 8Kg (16.2pounds).
Mina alucase väger 11 så skillnaden är inte så stor.
sorghwind skrev:
Frågor:
- Nån som har ett och kan ge ett omdöme?
- Förslag på alternativ?
- Vem distrar Gator i Sverige. Misstänker fitzpatrick men deras site är rätt död?
Har flugit med mitt SKB-liknande case utan problem.
(Typ Gatorcaset alltså, se till att inte få det billigaste bara!)
Ett par varv gaffa så det inte går upp bara!
Visst, misshandlat blir det ju, men det känns ändå säkrare än ett BILLIGT "flightcase" från Thomann el dyl.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Jo... thomanns billiga flightcase har jag sett in action, nitarna lossnar på första flygningen osv. Det jag försöker säga är att det här ÄR ett flightcase, bara inte gjort i trä - varför skulle abs vara mindr hållbart än plywood? Och jag har också flugit med gaffat SKB ett gäng gånger men nu börjar det vara lite för misshandlat, går inte så lätt att stänga längre och det är snart mer tejp än case.
Diesel skrev:Skruva av halsen och lägg den i resväskan?
Det har jag gjort
kanske om det var en engångsgrej när man köpte hem från utlandet, men hålla på så när man ska åka och spela orkar jag inte. För att förtydliga (jag känner att det blev lite fel här): jag är inte det minsta orolig att det där caset är för klent, undrade bara om det finns likvärdiga från andra tillverkare.
Exakt ett sådant får man med när man köper en ny Fender American Series P- eller Jazzbas.
Jag är hittills nöjd med mitt case, det har klarat 4 flygningar än så länge, varav en från USA, utan att se märkbart ankommet ut.
Det är dock inte att betrakta som ett fullvärdigt flightcase, men visst, ett väldigt bra lättviktsalternativ enligt min (än så länge ofullständiga) erfarenhet.
Jag åkte hem från USA med ett vanligt fender/skb hardcase för några veckor sen. Jag märkte inga ytliga skador mer än någon liten repa i plasten (minimal).
Det jag gjorde var att ta med det till gaten och sen ta det ombord som "sidobagage" eller checka in det där.
Då slipper man en del av den hårdhänta behandlingen.
EDIT: ang. flygregler i USA och sånt, när jag pratade med de vid incheckningen så sa det att jag inte fick ha med caset men efter att ha förklarat att det var ett instrument och inte ett vapencase som de antagit att det var så gick det bättre.
Kom ihåg att inte låsa caset, det får man tydligen inte. Om de vill öppna det så kommer de att bryta upp låset om det är låst.