Förutom personnummer, som Tradera ju loggar oberoende om dom är falska eller riktiga, är det nog mig veterligen LAG för nätauktionssiter att även logga IP nummer. Ganska enkelt att kolla upp för Tradera från vilket IP nummer budet lades och sen är det bara att kontakta internetleverantören.
Bra att tråden börjar svalna av.Fredspipor är bra prylar det.
En fråga bara? Jag har inte hängt med om hur du vet att det var ett fejkbud. Var det ett jättehögt bud eller har du inte fått kontakt med köparen? Bara nyfiken.
marcusss skrev:
Jag har varit i kontakt med tradera. Och IP-numret kommer de att tillhandage polisen när jag gör polisanmälan. De kan inte ge mig IP direkt pga PUL men polisen kommer att få det från dem, som sagt.
Jag fixar nog en anmälan imorgon. Jag kan ju återkomma om intresse finns för hur polisen kommer angripa en sån här utredning.
Ska samla på mig lite jävlaranamma under kvällen och googla lite om det finns nån som gjort nån liknande anmälan nån gång och sedan gå ned till snutstationen imorgon. Kan ju bli lite av ett äventyr.
Tyvärr måste jag nog säga att det är mycket jobb i onödan. Vad tror du straffsatsen är? Knappast någonting. Ersättning till dig? Knappast något där heller. Prio hos polisen? lägre än lägst.
Jag blev blåst för ungefär miljarder år sen på 1000:- spänn har jag för mig och polisen kunde i princip bara beklaga och då var det ändå en kille som körde massvis med bedrägerier. Visst man kanske skulle kunna få tillbaks pengarna men dom sa att det knappast var troligt. Så i ditt fall, surt att någon jävlades men jag tror inte att det någonsin blir någon sak av det. Du kommer bara sitta och reta upp dig ännu mer och bli lite sur på hur saker funkar och då får man väl säga att vinnaren är den som gav ett fuskbud för jag antar att reta upp dig var det han var ute efter. (Antagligen var det väl iofs en tjej eftersom tjejer är mer förtjusta i katter än vad killar är och katter det är enna lömska rackare).
Vet inte om det fortfarande är så men förr körde tyskarna hur juste som helst med pengar i kuvert på posten och varan skickad direkt. Fanns inte tal om att annonsera ut något som var trasigt eller på att blåsa någon. Jag fick 120 euro av en karl i ett kuvert en gång vilket jag blev lite förvånad över. Men man önskar att det funkade så i Sverige också.
Det var lite PB över hela landet så att säga.
marcusss skrev:
Jag har varit i kontakt med tradera. Och IP-numret kommer de att tillhandage polisen när jag gör polisanmälan. De kan inte ge mig IP direkt pga PUL men polisen kommer att få det från dem, som sagt.
Jag fixar nog en anmälan imorgon. Jag kan ju återkomma om intresse finns för hur polisen kommer angripa en sån här utredning.
Ska samla på mig lite jävlaranamma under kvällen och googla lite om det finns nån som gjort nån liknande anmälan nån gång och sedan gå ned till snutstationen imorgon. Kan ju bli lite av ett äventyr.
Jag skulle göra en polisanmälan om jag vore dig. Helt klart. Men för att vara helt ärlig måste jag tyvärr hålla med Heyman. Risken, och det troliga, är att det inte händer någonting över huvudet taget tyvärr efter att du polisanmält. Jag har själv lyckats göra mig precis hur frustrerad som helst när jag försökt skipa rättvisa och märkt att det inte går. Som att köra huvudet i väggen. Tragiskt men sant.
Men låt inte det stoppa dig. Det kanske åtminstone resulterar i ett brev till odygdspåsen med Polisens logga på och då kanske han inte upprepar det. Får man hoppas. Så polisanmäl men förbered dig på att det inte händer något..... Så att du inte blir lika frustrerad som jag blivit vid ett flertal tillfället. Inte bra för blodtrycket kan jag lova.... Bättre att bryta ihop och gå vidare.
Tja, resulterar det i att man kan få en IP eller ett namn så kan det väl vara värt det. Å andra sidan sitter det väl en miljard skitungar och sabbar auktioner bara för att det är "kul"...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Och var personen det minsta smart (vilket inget så här långt iofs tyder på) så har han/hon använt en proxy i USA eller nåt så att IPnr inte säger ett smack.
Fortsätt posta men jag är fortfarande lite skeptisk...
Om hon surfat på någon annans trådlösa nät då? Hmm....Fast det är väl antagligen nån unge som gjort det utan direkt tanke och då lär det väl peka direkt hem till barnkammaren.
marcusss skrev:det är kompensation nog att veta att personen som sabbade får stamma fram sin anledning till brottet i polisförhör; "Han är en surkuk på ett gitarrforum".
Alltså torde det inte vara någon från bas-forumet.
Ja, om nåt händer så posta gärna. Kan alltid vara bra att veta om/hur det går med Tradera-bluffar.
Heyman skrev:
Om hon surfat på någon annans trådlösa nät då? Hmm....Fast det är väl antagligen nån unge som gjort det utan direkt tanke och då lär det väl peka direkt hem till barnkammaren.
HON?? Vet du något som inte vi vet?
Man får upp IP nummer på routern och även internetleverantörens uppgifter oberoende om man surfar trådlöst eller inte. Så den som gjort det har skitit i det blå skåpet så vidare man gömmer sig men det är det inte så värst många som kan. Eller vet hur....
Eventuellt om man går till McDonalds kan man vara lite hemlig och surfar men dom brukar oftast ta leg och har loggor på vilka som surfat på vilken maskin och när... Men inte alltid.
marcusss skrev:det är kompensation nog att veta att personen som sabbade får stamma fram sin anledning till brottet i polisförhör; "Han är en surkuk på ett gitarrforum".
Ja, om nåt händer så posta gärna. Kan alltid vara bra att veta om/hur det går med Tradera-bluffar.
Det är inte så det står. Marcuss talar om vad den som blir förhörd kommer att svara...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Det är inte så det står. Marcuss talar om vad den som blir förhörd kommer att svara...
Heyman skrev:
HON?? Vet du något som inte vi vet?
Man får upp IP nummer på routern och även internetleverantörens uppgifter oberoende om man surfar trådlöst eller inte. Så den som gjort det har skitit i det blå skåpet så vidare man gömmer sig men det är det inte så värst många som kan. Eller vet hur....
Klart det är en HON! Vad trodde du det var? En hund kanske?
Tanken var just det där med att surfa på någon annans trådlösa, självklart pekar IP nummret på sig själv om man surfar på sitt eget.
Jag har vart på lite föreläsningar i nätsäkerhet och jag hade en liten diskussion med chefen för IT-roteln ang det där och han menade att dom hade ganska stora chanser att få tag i någon som surfar på ett öppet nät eftersom dom oftast inte är konsekventa utan kollar sin hotmail eller går in på nåt forum eller sånt och då kan dom ju spåra vidare. Antar att det är ganska tidskrävande och att han måste säga så för att inte polisen ska framstå som hjälplös.
I detta fallet tror jag ju inte att någon lägger större vikt av att gömma sig men det finns ju ganska många som surfar via nån anonym proxy. Antar att pedofiler eller folk som arbetar som bedragare lägger större vikt vid anonymiteten.
Fast det är klart är det nån unge som håller på med warez å skit så kanske hon kör anonymt.