PrataBasdisten!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

:lol: :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

MEEEERA KLIIIIIPPP
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Den är ju märkt 9-12V DC. Adaptern är på 12V 250mA. Nån som vet om den går att driva på 9V batteri? Om det får plats ett batteri.. Gillar inte adapters! Saker som kan sparkas trasiga på scen bör undvikas..
Bassilow eller någon annan kunnig.. Går det på något halvenkelt sätt få nivåerna mellan fuzz och od att synka? Min padda har en rejäl volymskillnad, även om jag kör od`n väldigt snällt.
Senast redigerad av kmo den tis 19 aug 2008, 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem

Inlägg av fredaschp »

Nummer sex är min bara min!!!!

Har bara testat i gitarrstärkaren än.......overdriven låter kanon, är inte helt överens med fuzzen än, den är minst sagt aggresiv! Men på ett bra sätt!

Får (återigen) lyfta på hatten till Moody för soundet och Peter för den klockrena leveransen.
eller inte.....eller?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

BassiLow skrev:
200071 skrev:
BarbequeVillage skrev:Kan man köra både OD och Fuzz samtidigt? Är det i så fall nå't man vill göra? :lol:
Nej på båda. :D

Ja på båda, om du köper två pedaler och vill ha riktigt, riktigt skitigt sound
:D :D :D

Självklart!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

kmo skrev:Den är ju märkt 9-12V DC. Adaptern är på 12V 250mA. Nån som vet om den går att driva på 9V batteri? Om det får plats ett batteri.. Gillar inte adapters! Saker som kan sparkas trasiga på scen bör undvikas..
Bassilow eller någon annan kunnig.. Går det på något halvenkelt sätt få nivåerna mellan fuzz och od att synka? Min padda har en rejäl volymskillnad, även om jag kör od`n väldigt snällt.
BUMP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Herre Je!!
Det behövs bara p-basen, pratabasdisten (ordentligt fuzzkranad) och en trummaskin för att man skall bli MASTER BASS GOD OF THE UNIVERSE!!
Holy Moses va kul det var i garaget! Bortkastat att traggla övningar... det är bara att trycka på knappen.

(Tror faktiskt Knedy's nyligen fastklistrade "Jesus" logga gjorde sitt till...)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Självklart, nu är den ju välsignad! 8) 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Folxam skrev:Hur är PB-disten mot Hjärt Müller?

Jag är både fattig och snål 8)
BUMP på den?
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

kmo skrev:
kmo skrev:Den är ju märkt 9-12V DC. Adaptern är på 12V 250mA. Nån som vet om den går att driva på 9V batteri? Om det får plats ett batteri.. Gillar inte adapters! Saker som kan sparkas trasiga på scen bör undvikas..
BUMP
Bump + tilläggsfråga. Blir det någon markant skillnad på karaktären om man driver den med 9V istället för 12V?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Det är väl bara att öppna och titta om det får plats. Annars kan man fixa ett batterie med kontakt och ha utanför. Har inte provat med 9 V.
Till min Fulltone fixade jag ett exterbt dubbelpaket med batterier som gav 18 V för att få lite mer headroom. Rätt liten skillnad. Teoretiskt så kanske pratabasdisten får mindre headroom med 9 V? Om det nu märks.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

anli skrev:MEEEERA KLIIIIIPPP

Ok...ursäkta det tafliga spelandet :oops: ...men här kommer en snabbtest av pedalen.

http://82.182.61.248/download/Randy_Tes ... s-Fuzz.mp3

1. Bypas rakt ut i stärken
2. Fuzz
3. OD

Inga ändringar mellan, utan samma volym och inställningar för både Fuzz och OD.

Gibson Victory Standard genom Ashdown MAG 300 > 1x15"
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ser där... visst låter pedalen fett!
Och illusterar volymskillnaden rätt bra dessutom.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

GÖTT Randy! Mange takk för det.. Kul som fan att höra er spela! Fler, fler, fler..
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Danne skrev:
kmo skrev:
BUMP
Bump + tilläggsfråga. Blir det någon markant skillnad på karaktären om man driver den med 9V istället för 12V?
Vet ej, jag har ingen själv som jag kan leka med och har ingen aning om hur schemat över kretsen ser ut :cry:
Jag har lite för mej att när vi specade pedalen tillsammans, så kom vi överrens om att inte driva den på 9V batteri, bara för att få plats med mer funktioner, men som sagt så vet jag inte.......än.
ang. nivåskillnader så kan det nog bero på att det bara finns en gemensam vol.pot. eller ?

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Nummer 14 har hittat ett hem :D Tack som sjutton alla inblandade, jag älskar den!
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

[quote="Randy "SilverBack&"]
anli skrev:MEEEERA KLIIIIIPPP

Ok...ursäkta det tafliga spelandet :oops: ...men här kommer en snabbtest av pedalen.

http://82.182.61.248/download/Randy_Tes ... s-Fuzz.mp3

1. Bypas rakt ut i stärken
2. Fuzz
3. OD

Inga ändringar mellan, utan samma volym och inställningar för både Fuzz och OD.

Gibson Victory Standard genom Ashdown MAG 300 > 1x15"[/quote]
Fan, jag blir nog tvungen att köpa en iallafall... Jag tänkte skaffa mig en Fuzz Face, men det här är ju minst lika fett! Tack Randy, du har omvänt mig!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

BarbequeVillage skrev: Fan, jag blir nog tvungen att köpa en iallafall... Jag tänkte skaffa mig en Fuzz Face, men det här är ju minst lika fett! Tack Randy, du har omvänt mig!
Psst! Pratabaspedalen är (delvis) en Fuzz Face-klon... ;)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

peter_s skrev:
BarbequeVillage skrev: Fan, jag blir nog tvungen att köpa en iallafall... Jag tänkte skaffa mig en Fuzz Face, men det här är ju minst lika fett! Tack Randy, du har omvänt mig!
Psst! Pratabaspedalen är (delvis) en Fuzz Face-klon... ;)
Va' skönt att mina öron fungerar!

Fuzz Facen är den bästa basdist jag vet och eftersom Rix, Anli och Randy låter så jäkla bra när de krämar på genom sina PB-paddor så måste det finnas ett samband.

PrataBas The Great Alfonso Überdist får det bli! :twisted:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ja jäklar va go den e! Man låter lite tjatig :-)
Fick nöjet att jamma med grabben i dag och pratabasod med rickenbackerstallmick var succé.
Provade även med kranad PratabasFuzz på halsmick och Fulltone med lagom gain på stallmick... hoho vad kul det är med många distar :-D

Kommer jag ihåg så skall jag försöka lyssna ordentligt om det ät nån skillnad mellan 9 och 12 v, har kört med båda utan att märka nåt innan.

Ang ljudnivå skillnad: Innan den extra gainområdespoten blev introducerad så var ljudnivån näst intill exakt lika. Tror att den har stört den delikata balansen.
Men inget jag hänger upp mig så mycket på.
Senast redigerad av anli den ons 20 aug 2008, 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Danne skrev: Bump + tilläggsfråga. Blir det någon markant skillnad på karaktären om man driver den med 9V istället för 12V?
Eftersom nr 15 landade i brevlådan idag, tack alla inblandade, så svarar jag på min egen fråga. Med 9V distar den tidigare och mer och jag tror faktiskt att jag gillade karaktären bättre men det är väldigt liten skillnad isf. Har bara testat lite snabbt med Rickenbacker genom pedalen och in i hemmastärkaren (Ashdown 5/15) och så långt är jag väldigt nöjd. Kapar bas gör den absolut inte. Snarare blir det en liten kapning av diskant även med tonpoten på max. Pluggade för skojs skull in gitarren också (Les Paul) och det funkade finfint. Skall bli intressant att stressa upp Hiwatten med den på fredag.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jamen bra, då behöver inte jag testa! :-D
Ja ett litet diskantklipp har den, men jag tycker det är rätt trevligt.
Motsats till Fulltone som kapar bas i stället... och det gör att jag vill ha båda :-D
Fultonen är passar till hårt smådistat ljud utan djupaste botten (Rick-pbas), men disten låter inte lika bra när man kranar på, som Pratabaspedalen gör.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Jag tänker gå mot strömmen och köpa en MXR El Grande Bass Fuzz i stället vad det lider. Dock så tänker jag posta klipp här, för jämförelsens skull om inte annat. El Grande.. är ju också Fuzzface-baserad. Anledningen till detta är enkel; Jag vill "bara" ha en fuzz. 8)
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

Nu har även jag spelat in litegrann :D Ber om ursäkt för slapp timing och liknande :roll:

http://boomp3.com/listen/c079w837d_b/pratabasdist

Inspelat med min Squier VM Jazz(strängad BEAD, fast det tror jag inte hörs nånstans ändå :) och spelad med plektrum) kopplad via Pratabasdist nr. 13 direkt in i ljudkortet och in i pluggen Guitar Rig 3(Bass Pro-förstärkaren)

1. Rent ljud
2. Lite overdrive
3. Mycket overdrive
4. Fuzz

Hoppas det gillas!
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Jotack Berntsson, det gillades :tummenupp:

Revolver
Skriv svar