Jaco eller Duck?

Prata om olika basister, kända som okända

Jaco eller Duck?

Jaco Pastorius, bländande teknik, 16-dels flageoletter och basen som soloinstrument
21
36%
Donald "Duck" Dunn, groovet främst, stadig botten tillsammans med trummisen, inga utflykter här inte.
37
64%

Antal röster: 58

Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Ööh.. Duco..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem

Inlägg av precision65 »

Svarte_Jack skrev:Jaco kunde groova satan. Kan duck dra igenom teen town?
:D Är det så man bedömer dugligheten hos en basist? I så fall får vi nog avregga en hel del pratabasasre, inklusive undertecknad! :wink:

AIK!

Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

SJs poäng var väl bara att Jaco kunde det Donald kan, men att vi inte har några "bevis" för att Donald kan det Jaco kunde.
Det har ju inget med att göra vad man "måste" kunna för att vara "basist". Är det nåt man måste göra är det väl i så fall lite grann av just det båda dessa herrar var/är duktiga på.

Eller?
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

"Jaco-basisten" och "Duck-dito" är två sidor av samma mynt.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

En Land Rover är en fruktansvärt stryktålig och driftsäker bil.
Man använder den trots detta inte i Formel 1.

Man använder å andra sidan alltmer sällan Ferraris formel 1 - bilar i jakt- och jordbrukssammanhang.

Jämför inte äpplen med päron!
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

200071 skrev:SJs poäng var väl bara att Jaco kunde det Donald kan, men att vi inte har några "bevis" för att Donald kan det Jaco kunde.
Det har ju inget med att göra vad man "måste" kunna för att vara "basist". Är det nåt man måste göra är det väl i så fall lite grann av just det båda dessa herrar var/är duktiga på.

Eller?
Jag kanske har läst slarvigt, men vad har vi för "bevis" för att jaco kunde vad donald kan? Dom är ju vansinnigt olika som basister. Båda är ju väldigt svängiga men håll med om att dom bjuder på väldigt olika typer av sväng, och jag har aldrig hört jaco svänga som "duck" och tvärtom.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

Om kriteriet för att vara bättre än duck dunn är att kunna "dra igenom" teen town, så har vi ett helt gäng legendariska världsbasister här på forumet. Det är ju jättekul!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har faktiskt aldrig hört Jaco göra det Duck gör.
Lika lite som jag hört Duck imitera Jaco.

Tror INTE att Duck kan lira Teen Town.
Eller Portrait of Tracy.

Tror dock absolut INTE heller att "Jaco kunde göra det Donald kan"!!
Jag har iaf aldrig hört Jaco läga ett fett, stadigt, tungt, lågbasigt groove som tillsammans med ett likadant trumkomp bara fungerar som en grund för låten och bandet. Inte ett fill, bara se till att hålla tåget igång. Inte framhäva sej själv, bara fokus på groovet.

Men VARFÖR i h-e skulle han å andra sidan göra det? Han var ju Jaco F***n Pastorius! Och Jaco Pastorius spelade väl jazz/fusion där en del av tricket väl ÄR att sticka upp, oroa, retas, överraska och få folk att dra efter andan!

(och VARFÖR i h-e skulle förresten Duck ge sej på Teen Town?? Han är ju Donald F***n Duck Dunn!!!)

Tänk om man själv vore så trygg o säker i sin basism att man kunde utveckla en så tydlig spelstil att den kunde hamna i en sån här diskussion... Istället för att försöka bevisa för sej själv o alla att man minsann "är jäkligt all round". (Jag pekar på mej själv här, INTE på nån annan!)

En ganska bra målsättning, kanske?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag tycker det är trist när musik blir en tävling. Billy Sheehan (som förmodligen skulle vinna ganska många sån'a tävlingar) sa i nå'n intervju: Playing live, communication comes first, technique comes second. If you're communicating your doing it!

Håkan Hellström kommunicerar som fan med publiken trots att han inte kan "carry a tune in a bag"!

Eftersom diskussionen gick igång så stenhårt så innebär väl det att både Jaco och Duck kommunicerar med sin publik, resten är tycke och smak.

Ursäkta att jag påpekar det uppenbara, men det känns om att vi diskuterar lite olika saker i den här tråden...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Jag spelar popbas med plektrum. Stressigt och dessutom otajt. Det kan vare sig Jaco eller Duck. Alltså är JAG bäst.
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev: Frågan är Jaco eller Duck, du själv nämner personen Jaco som var stilbildare, ikon, konung MEN... och så faller ditt val, basisttyp val förvisso, men inte är den helt bortkopplad ifrån personen Jaco om än kopplingen är indirekt.
Någon som förstod det där?
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

dereborn skrev: Tänk om man själv vore så trygg o säker i sin basism att man kunde utveckla en så tydlig spelstil att den kunde hamna i en sån här diskussion... Istället för att försöka bevisa för sej själv o alla att man minsann "är jäkligt all round". (Jag pekar på mej själv här, INTE på nån annan!)

En ganska bra målsättning, kanske?
En mycket bra målsättning.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag har ingen aning om vem Duck Dunn är och det enda jag hört av Jaco
är Birdland...om det nu är han som lirar på studioversionen av den.

Men jag var ute på youtube och hittade några klipp med Jaco som jag försökte kolla på.
Jag orkade ungefär 30 sekunder innan jag klickade mig därifrån.
Så jag tror att jag sätter mitt hopp till Kalle Anka.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Geddy_Lee skrev:Jag har ingen aning om vem Duck Dunn är och det enda jag hört av Jaco
är Birdland...om det nu är han som lirar på studioversionen av den.

Men jag var ute på youtube och hittade några klipp med Jaco som jag försökte kolla på.
Jag orkade ungefär 30 sekunder innan jag klickade mig därifrån.
Så jag tror att jag sätter mitt hopp till Kalle Anka.
You ignorant prick!

Gå genast och hyr Blues Brothers! (den första, riktiga filmen) "well, we sure had a band that could turn goat piss into gasoline" säger han, och så kan du kolla spelstilen också...

Annars kan man ju gooogla honom oxå.
gäst

Inlägg av gäst »

Är det Duck som spelade i Saturday Night Live-bandet förr i tiden. Hatt, sideburns och p-bas? Om inte, någon som vet vem det var jag just beskrev? Han spelade sjukt bra i alla fall, vem det än var.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem

Inlägg av precision65 »

Här är Duck:

http://www.youtube.com/watch?v=Gz56NC8t19k

Johannes, han i SNL-bandet heter T-Bone Wolk, ex. Hall & Oates.

AIK!

Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Enda jag har hört av Pastorius är på en joni mitchell platta jag har...
Så okunnig är jag, lärde mig nyligen att han var död tex. Tror inte han figurerar på fler plattor i min samling. Säkert duktig men antagligen inte min grej..
Duck Dunn vet jag vem det är i alla fall, men kan knappt peka ut en låt där han lirar förrutom "Blues Brothers". Kollar gärna upp fler... kom med tips!
(EDIT: p-65 var snabb ser jag!)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

anli skrev: Duck Dunn vet jag vem det är i alla fall, men kan knappt peka ut en låt där han lirar förrutom "Blues Brothers". Kollar gärna upp fler... kom med tips!
Booker T & the MG's , där Duck basar, spelar på i stort sett alla Stax/Volt-låtar. Otis Redding, Mar-Keys, Sam & Dave, Eddie Floyd etc.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Här är bra exempel på Jaco..

The Chicken med Word Of Mouth
http://www.youtube.com/watch?v=RJfiYdQc ... ed&search=

Här med Sam & Dave.. (Vet inte vem snubben på bilden är, men han lirar till originalet + originalbasen, så det låter inte såå tokigt..

http://www.youtube.com/watch?v=UjXBVvaXNaQ

Allt är INTE Teen town eller Birdland.. Utan ren funky stuff. Faktiskt.

Sen har vi ju Continuum..

http://www.youtube.com/watch?v=xdEu3bSjASY

Har nån fler exempel på Duck Dunn..?
Jag har i o f s hört Blues Brothers.. Kung!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:
anli skrev: Duck Dunn vet jag vem det är i alla fall, men kan knappt peka ut en låt där han lirar förrutom "Blues Brothers". Kollar gärna upp fler... kom med tips!
Booker T & the MG's , där Duck basar, spelar på i stort sett alla Stax/Volt-låtar. Otis Redding, Mar-Keys, Sam & Dave, Eddie Floyd etc.
Oki, då är jag med! Hade en svag aning men tordes inte gissa. ni brukar vara så hårdhänta i fall man säger fel :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

precision65 skrev:Här är Duck:

Hmm.. Kanske inte så konstigt att man missat honom.
Var rätt småaktig på 60-talet. :?
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Geddy_Lee skrev:

Aha... OK, jag ska berätta om några sköna snubbar som du således måste ha missat:
Elvis Presley, Chuck Berry, Jimi Hendrix, The Beatles...Listan kan göras lång. Var vill du vi ska börja?

:D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:
Geddy_Lee skrev:

Aha... OK, jag ska berätta om några sköna snubbar som du således måste ha missat:
Elvis Presley, Chuck Berry, Jimi Hendrix, The Beatles...Listan kan göras lång. Var vill du vi ska börja?

:D
Njeee... Kan säga att när jag var typ 5 bast satt jag som klistrad framför tv´n och kollade den där snubben i vita kläder som torkade svett i pannan och kastade ut handdukarna i publiken.

Men det var lixom ont om folk som gick runt med Duck Dunn T-shirts på vår skola.
Och ingen som sa att, "kom hem till mig efter skolan. Jag har ett par heta vax som Duck Dunn lirar på". :wink:

Men jag ska bättre mig. Lovar!

Förresten, Chuck Berry?! Är det inte han som äter bajs? :?
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev: Gå genast och hyr Blues Brothers!
Såg den för många herrans år sen.
Har länge tänkt att återse den, men det har inte blivit av.
Det bestående minnet är Ray Charles som skjutgalen musikaffärsinnehavare! :P
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem

Inlägg av calif de funk »

dereborn skrev:
Frågan är Jaco eller Duck
Nej, det var INTE frågan!

Frågan löd:
Vilken typ av basist föredrar du?
Jag diggar Jaco
Jag diggar Duck

Jag skulle aldrig jämföra mej själv med någon av dom.

Om jag MÅSTE välja den av dom - JUST DOM 2 - som närmast skulle representera min egen inställning och spelstil...

Så är det Duck.

Inte för att han är bättre eller jag diggar honom mer
Än Jaco

Utan t.ex. för att jag inte spelar bandlöst. (fråga om nån månad!)
För att jag sällan - och motvilligt - är solist.
För att jag har ett bottnigt och fett sound, där jag ofta skruvar BORT mid.
För att jag har dålig teknik och inte kan spela tekniskt svåra grejor.

Därför är min inställning och spelstil mindre lik Jacos
än Ducks.

No more.
No less.

Nu släpper vi det va?
Jag menade tråden, sorry. Tråden hette Jaco eller Duck. Liksom en hel del av snacket handlade ändå om just personerna Jaco och Duck.

Har väldigt svårt att se vilken basist som helst som då måste platsa antingen i "foundation maker" eller "decorator" kategorin. Tycker det låter befängd och stelt. En "foundation maker" dekorerar väl ibland med. Liksom att en "decorator" spelar "deep & profound" oftare än ibland.

Det var mina fem ören det.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar