Boss Bass Overdrive, hjälp tack!

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Boss Bass Overdrive, hjälp tack!

Inlägg av Punkster »

Har precis köpt beggad Boss Bass OD för 300 spänn, vilket jag tyckte var ett ganska bra pris. Har för mig att det är några här på forumet som äger såna, så jag skulle vilja veta vad ni tycker om dom. Har aldrig provat en, och ljudklippen på Boss hemsida är ju inte så konstruktiva.

Så ett par frågor...
- Jag gav som sagt 300 för den. Överpris, normalt eller t.o.m billigt?
- Jag är inte ute efter nån superdist eller fuzz, utan mer lite rörlikt spräck att krydda vissa låtar med. Är jag helt fel ute eller har jag gjort ett fynd?
- Hur mångsidig är den här pedalen? Eller med andra ord, vilket register har den? När hur mycket gain har den? Ljudkaraktär osv...?
- Nån kanske sitter på nåt bra ljudklipp att dela med sig av?

Ursäkta om frågorna kanske har lite idiotstämpel. Men jag har grymt dålig koll på pedaler, men jag är desto bättre på att impulsköpa prylar :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

300 låter bra. Verkar som folk antingen avskyr eller diggar denna pedalen, själv hör jag till de tidigare - fick inget vettigt ur den när jag testade. Verkar dock finnas de som hittat "sitt" sound med den. Flea är väl en av dem t ex...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Skulle inte kalla den OD-pedal (enligt mina erfarenheter), mer en renodlad distpadda. Går inte att ratta fram nåt riktigt rörljud tycker jag, och ljudklippen på Boss hemsida är inte riktigt rättvisa. Ganska sterilt ljud om du frågar mig, körde den med lite chorus och tyckte ändå att den var helt okej.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

+1 på att det är en distpedal. Jag hade en och jag använde den mer för att nyttja eq-delen och biffa upp signalen med. Mao jag hade blendratten på noll OD. Så fort man vrider över blendratten till OD så får man välja (med gainen) om det skall låta allt från geting till getingsvärm. Säkert bra om man vill ha en riktigt surrig dist men som overdrive funkade den inte för mig tyvärr.
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Låter väldigt stel och digital:P

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+

Inlägg av Jeff »

Danne skrev:+1 på att det är en distpedal. Jag hade en och jag använde den mer för att nyttja eq-delen och biffa upp signalen med. Mao jag hade blendratten på noll OD. Så fort man vrider över blendratten till OD så får man välja (med gainen) om det skall låta allt från geting till getingsvärm. Säkert bra om man vill ha en riktigt surrig dist men som overdrive funkade den inte för mig tyvärr.
+1 på getingsvärm, har heller aldrig fått något vettigt ur den pedalen om man nu inte vill ha lemmydist :P
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Hehe, verkar vara allmänt negativa omdömen. Tur att den var en ganska billig pedal då :roll: :lol:
Ska iaf prova den sen när den kommer o se vad den går för. Med lite eq och relativt lite gain går det kanske att få nåt vettigt ur den. Återstår att se.
/Linus
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Punkster skrev:Med lite eq och relativt lite gain går det kanske att få nåt vettigt ur den. Återstår att se.
All utrustning har sin funktion. Sedan är det individuellt om man gillar den eller inte. Du kanske upptäcker att den är kalasbra för dina behov.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Japp, återstår som sagt att se. Köpte ju mest på ren nyfikenhet för att den var billig, använder ju inte så mycket pedaler annars. Ska bli spännande att leka lite med den när den kommer.
/Linus
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har en ODB-3 som jag är nöjd med, men jag har inga större krav heller. Jag använder den som distpedal och köpte den också för 300:-
Användarvisningsbild
sebad
Medlem

Inlägg av sebad »

Håller med, testade en OD-3 på börsen för ett tag sedan. Det var ju mest dist man fick fram. Men är det de man vill så är den ju bra. Eller rat kanske är bättre(dock inte för 300).

Själv kör jag på en Fulltone overdrive som är riktigt skön. En "riktig" dist skulle också vara skönt att ha. Får bli till framtiden.
seBAStian
K# ∆ Ab
--
Fender J-bass USA - Funkar till det mesta
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Punkster skrev:Hehe, verkar vara allmänt negativa omdömen. Tur att den var en ganska billig pedal då :roll: :lol:
Ska iaf prova den sen när den kommer o se vad den går för. Med lite eq och relativt lite gain går det kanske att få nåt vettigt ur den. Återstår att se.

Denna OD är relativt lätt att modda :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

BassiLow skrev:
Punkster skrev:Hehe, verkar vara allmänt negativa omdömen. Tur att den var en ganska billig pedal då :roll: :lol:

Aha, kanske skulle öva upp mina lödningskunskaper på denna istället för det där Moody-projektet. Är det förresten inte dom som Stinkfoot brukar modda?
/Linus
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem

Inlägg av Bas-Tompa »

Köpte mej en EBS valve drive för nåt år sedan och slängde OD-3:an i ett hörn i replokalen... där ligger den kvar fortfarande och samlar damm. Har aldrig tittat tillbaks sen dess...

Mvh/Bas-Tompa
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Punkster skrev:
BassiLow skrev:

Aha, kanske skulle öva upp mina lödningskunskaper på denna istället för det där Moody-projektet. Är det förresten inte dom som Stinkfoot brukar modda?
Nej det är SD-1 och DS-1 som gäller då. Men han kan säkert modda den med.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

Jag har haft min i åtta år, så jag känner att jag har lite på benen om den här killen. Man måste lägga den i loopen på stärken har man den mellan basen och stärkaren låter den KUK. Lägg den som sagt i effektloopen då kommer du bort från getingljudet. Håll gainen rätt låg, typ högst "kvart i" och blend ratten på mitten, rulla av lite diskant och höj basen på eq-delen. Där har du mitt bästa tips. Jag vill gärna höra hur det artar sig.
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Jag har en och jag drara alltid av diskanten helt, boostar bas och kör gain på noll och blend på ca tre kvart, då låter den helt OK tycker jag, jag har den mest för att få lite skrammel i ljudet under solon och sånt
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+

Inlägg av Jeff »

RolleHarris skrev:Jag har en och jag drara alltid av diskanten helt, boostar bas och kör gain på noll och blend på ca tre kvart, då låter den helt OK tycker jag, jag har den mest för att få lite skrammel i ljudet under solon och sånt

Har du någon mp3:a på hur det låter? Skulle ha haft något när gitarrerna kör stämma i låtarna. Bara så man kan få lite fetare kompljud. Har dock aldrig lyckats få något vettigt ur bossen.
No Parole from Rock 'n' Roll
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Skepp87 skrev:
RolleHarris skrev:Jag har en och jag drara alltid av diskanten helt, boostar bas och kör gain på noll och blend på ca tre kvart, då låter den helt OK tycker jag, jag har den mest för att få lite skrammel i ljudet under solon och sånt

Har du någon mp3:a på hur det låter? Skulle ha haft något när gitarrerna kör stämma i låtarna. Bara så man kan få lite fetare kompljud. Har dock aldrig lyckats få något vettigt ur bossen.
Jag ska fixa det så fort som möjligt, det hjälper och otroligt mycket om man vrider av lite diskant på basen alt vrider ner tonkontrollen lite
Senast redigerad av RolleHarris den lör 23 aug 2008, 21:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

jag tycker att den låter kanon på gitarr annars, man ka få jävligt fett kompljud med den. Fel forum kanske, men det kan ju vara ett tips att vidarebefodra till någon väl vald gitarrist.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Inställningstips noterade, ska testas på repet imorrn :D
/Linus
Skriv svar