För stort skruvhål

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
tompa295
Nykomling

För stort skruvhål

Inlägg av tompa295 »

Tja! Jag har en höfner violin kopia som jag skulle byta axelbands knopp på vid sargen vid stränghållaren. Stränghållaren är konstruerad så att den hålls fast i sargen av skruven till axelbandsknoppen och två småskruvar till. När jag bytte knopp och skruvade tillbaka skruven så hade hålet blivit för stort så att skruven åker ut och fäster inte. Någon som har någon idé om hur jag ska fixa detta? Ska jag borra ett större hål i stränghållaren och ta en större skruv eller går det på något annat sätt?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Om det hade varit enbart för axelbandsknopp hade det sannolikt räckt med att stoppa i ett par tändstickor i hålet för att fixera skruven.

Nu tror jag mer på Dereborn-edition;
tändstickor, alt björktandpetare och Loctite.
Då sitter det nog som berget!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Geddy_Lee skrev:Om det hade varit enbart för axelbandsknopp hade det sannolikt räckt med att stoppa i ett par tändstickor i hålet för att fixera skruven.

Tändstickor är inte så bra om man ska vara petig. Bättre med tandpetare. Bättre trä i tandpetare. :thumbsup:

//J
tompa295
Nykomling

Inlägg av tompa295 »

Känner mig lite dum men vad är loctite? föresten jag vet nu tack!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

tompa295 skrev:Känner mig lite dum men vad är loctite? föresten jag vet nu tack!
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Geddy_Lee skrev:Om det hade varit enbart för axelbandsknopp hade det sannolikt räckt med att stoppa i ett par tändstickor i hålet för att fixera skruven.

Loctite är väl för metall mot metall?
Men det kanske funkar i andra situationer också? Nu blev jag osäker.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

tompa295 skrev:Känner mig lite dum men vad är loctite? föresten jag vet nu tack!
Loctite är ett företag som tillverkar och säljer lim av olika slag. Så man bör nog ange vilket av Loctites limmer man ska använda när man kommer med förslag.
För många basar är inte nog
Tornet
Medlem

Inlägg av Tornet »

Använd vanligt trälim, det är mycket bra för trä(duh) och blir transparent när det torkar.
Tändstickor funkar alldeles utmärkt.
Skriv svar