Pedalbord någon? POST DEM HÄR!
- Liten
- Hedersmedlem
- DJ
- Medlem
- newheartshadow
- VIP medlem
Hörrudu Anders, vad har du för mått på bordet förresten? Jag går i tankarna om att bygga ett eget specialbord i plyfa men vet inte vad jag ska ta till.
Och var köper man GeorgeL-kablage i sverige? Vill ha så jag kan köpa rulle och kontakter löst.
Och var köper man GeorgeL-kablage i sverige? Vill ha så jag kan köpa rulle och kontakter löst.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- Liten
- Hedersmedlem
Japp.. orkade inte med kardborre-kittet längre..DJ skrev: Vad är det för plåtbleck i botten? Har du skruvat fast pedalerna??
Mitt bord är 80x50cm.. lite lagom sådär..newheartshadow skrev:Hörrudu Anders, vad har du för mått på bordet förresten? Jag går i tankarna om att bygga ett eget specialbord i plyfa men vet inte vad jag ska ta till.

GeorgeL pratar du med Johan om.. han plockar in kontakterna och säljer kabel på lösmeter... bra men inte billigt..

- newheartshadow
- VIP medlem
Ah, 80x50 var ungefär det jag räknat med. Blir en lite krånglig konstruktion för jag vill ha in en rackenhet i bakkant också.Liten skrev:Mitt bord är 80x50cm.. lite lagom sådär..newheartshadow skrev:Hörrudu Anders, vad har du för mått på bordet förresten? Jag går i tankarna om att bygga ett eget specialbord i plyfa men vet inte vad jag ska ta till.
GeorgeL pratar du med Johan om.. han plockar in kontakterna och säljer kabel på lösmeter... bra men inte billigt..

Kruxet blir väl sen att hitta ett case som passar min bastard..
Jaså han kan ta hem sånt.. hmm. ja då beror det ju bara på pengen i slutändan. som vanligt....
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
- Liten
- Hedersmedlem
Vet inte vad han tog för kabeln/meter men pluggarna går på 50:- /st..newheartshadow skrev:Ah, 80x50 var ungefär det jag räknat med. Blir en lite krånglig konstruktion för jag vill ha in en rackenhet i bakkant också.Liten skrev:Mitt bord är 80x50cm.. lite lagom sådär..newheartshadow skrev:Hörrudu Anders, vad har du för mått på bordet förresten? Jag går i tankarna om att bygga ett eget specialbord i plyfa men vet inte vad jag ska ta till.
Jaså han kan ta hem sånt.. hmm. ja då beror det ju bara på pengen i slutändan. som vanligt....

- newheartshadow
- VIP medlem
- BassiLow
- Medlem++
gmf tar "bara" 49:-
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- Liten
- Hedersmedlem
Fördelarna/nackdelarna med GeorgeL-pluggarna finns det en uppsjö trådar om .. men dom är små och förenklar pedalbordsbyggandet när man stuvar runt.. som du kan se på mitt bord har jag lött neutrikpluggar i andra änden (där det gick..) bara för att det kändes smidigt.. och att dom inte kostade mer än hälften.. typ..newheartshadow skrev:50 pix styck??Liten skrev: Vet inte vad han tog för kabeln/meter men pluggarna går på 50:- /st..
oj oj...
Finns det inget "likvärdigt" fast billigare alternativ då?
- DJ
- Medlem
Du ger mig goda ideer!newheartshadow skrev: Blir en lite krånglig konstruktion för jag vill ha in en rackenhet i bakkant också.
Klart man borde ha racklådan framför sig med steg och preamp lätt synliga och åtkomliga, sen bara gömma iväg högtalaren nånstans bakom trummisen!

En utdragbar låda/släde längst ner i racklådan vore ju det optimala!

Då kan allt vara ikopplat för jämnan! Bara att skjuta in pedalerna och stänga locket när man jammat klart.
- VIP medlem
- mikkejohansson
- Medlem++
peter_s skrev:Hmm, jag har också ett T-Rex-bord (den bredaste varianten), och på det går det utmärkt att montera en Fuel Tank undertill (med plats över för en till om det skulle behövas, och det gör det snart...). Är de olika breda borden kanske också olika höga?Pyssling skrev:Det är ett T-Rex-bord. Kostar väl strax under 1000:- inklusive väska och kardborreband. Lätt värt pengarna, fast som du ser tar Fuel Tank:en upp en del plats och är för stor att montera under.
Nädu, Peter!
Nu har jag bläddrat igenom alla 17 sidor här och det är mycket snack o lite verkstad! Dags för en bild av ditt bord snart

Fender - Pedaler - GK - TKS
- peter_s
- Medlem++
mikkejohansson skrev:
Nädu, Peter!
Nu har jag bläddrat igenom alla 17 sidor här och det är mycket snack o lite verkstad! Dags för en bild av ditt bord snart

Du får ge dig till tåls ett tag till. Har ingen digitalkamera, och vet för tillfället inte riktigt hur jag ska arrangera mina pedaler...
Jag kan dock försöka fixa en bild då det börjar dra ihop sig till mitt första sologig, i oktober.
Edit: okej då, jag hittade visst en bild ändå. Den är inte särskilt aktuell, men jag hoppas att den duger så länge:

Signalkedja: instrument -> Korg DT-10 -> Line6 Dr. Distorto -> Barge Concepts VFB-2 --> i loopen: EBS Octabass -> DOD Overdrive/Preamp 250 -> gptools analogt delay med bortglömd modellbeteckning -> Boss TR-2 -- efter loopen --> EBS DynaVerb -> Boss DD-6 -> förstärkare
Strömförsörjningen kommer från en blå T-Rex Fueltank, monterad under bordet (den skymtas vid Octabassen).
Fast, som det ser ut för tillfället har bara fyra av dessa pedaler tagit sig vidare till nästa version av pedalbordet. Det finns alltså många hål att fylla.

- mikkejohansson
- Medlem++
- peter_s
- Medlem++
- mikkejohansson
- Medlem++
- peter_s
- Medlem++
Oooh! En ny Bogdan-modell? Spännande. Ska bli kul att se hur det nya jättebordet kommer ta sig ut.mikkejohansson skrev:Creddigt är ju bra
Själv laddar jag för att göra klart bordet som det beskrivs i den andra tråden...snart så! Inte så mycket creddigt kanske, förutom min hemliga polska pedal då
Förresten, en anledning till att jag inte postat mitt bord tidigare är att jag aldrig använt det i mitt nuvarande band. Ibland har jag plockat med en tremolo-, eller en delaypedal, men inte fått mycket användning för endera. Och till våra gig har jag nöjt mig med att ta med en stämapparat. Alltså är jag lite av en effektentusiast som inte använder effekter i ensemblesammanhang. Motsägelsefullt så det förslår.
- mikkejohansson
- Medlem++
Tyvärr samma Bogdan, fast jag menar att den inte slagit igenom här på PB som på TB ännu 
Förstår ju att det är lättare att hitta utrymmet för kreativt effektbruk i solosituationer...fast jag måste tillstå att senaste gigget jag gjorde (med bara stämmis o preamp) så saknade jag både od och tremolo/vibrato FLERA gånger

Förstår ju att det är lättare att hitta utrymmet för kreativt effektbruk i solosituationer...fast jag måste tillstå att senaste gigget jag gjorde (med bara stämmis o preamp) så saknade jag både od och tremolo/vibrato FLERA gånger

Fender - Pedaler - GK - TKS
- Valle
- VIP medlem
- Bassplaya
- VIP medlem
- blackparkas
- Medlem++++
- basmartin
- Medlem+++
Valle skrev:Då var det äntligen klartInspirerad av min idol Johannes så lät jag alla pedalerna va på vid fototillfället. Fett när det lyser ...

Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Valle
- VIP medlem
- Valle
- VIP medlem