Bra bas-ställen i London.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Kontakt:

Bra bas-ställen i London.

Inlägg av kristofferbas »

Åker till England och spelar med bandet nästa vecka, vanligtvis när vi spelar där åker vi i vår Van och har ett alldeles för fullspäckat schema. Denna gången flyger vi däremot och det är enbart två spelningar som ska klaras av. Sedan stannar jag kvar några dagar för en välförtjänt semester :)

Spelningarna äger rum runtomkring en ganska trevlig stad vid namn Swindon (1,5 timmars bilväg från London). Tanken är att nån dag eller två åka till London för att turista lite, och då står ju självklart bra musikaffärer högt på listan. Jag har varit i (spelat i) London tre gånger innan, men aldrig hunnit med så mycket mer än soundcheck, spelning och en och annan öl. Så förutom en nattlig 4 timmars promenad (guidad av en engelsk vän) så har jag inte så vansinnigt stor erfarenhet av staden.

Vad jag är ute efter är alltså tips på trevliga musik- och basaffärer som man absolut inte får missa.

Väldigt tacksam för svar.
/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+

Inlägg av melodika »

Är det inte i Soho de ligger på rad en jädra massa affärer, inte lång från Oxfordstreet. Jag var nog inne i en 6-7 stycken på samma gata, minns dock inte just den gatan.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Dom här http://www.basscentre.com/default.asp hade mycket när jag var dit, men det var väldigt länge sen. Sen så ligger det flera musik affärer på Denmark street, har jag för mig. Men det är många år sen jag var dit :D
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem

Inlägg av sorghwind »

Ja, denmark street är fullproppat. Man gör nog kanske inga superfynd där, men det kan finnas roliga grejer att titta/känna på. Lite trångt i några affärer dock, sist höll jag på att aldrig ta mig ut från en av dem.
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem

Inlägg av sorghwind »

browserstrul = dubbelpost, tar bort
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Denmark street är lite dyrt och inte jättekul imho. The Bass Gallery i Camden och The Bass Centre är däremot två riktigt trevliga ställen i London. Tycker jag. Kolla deras hemsidor för adresser.

http://www.thebassgallery.com
http://www.basscentre.com
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Bass Centre och Denmark Street tycker jag är kanon.
Bass Centre verkar om man kikar på hemsidan bli mer och mer som en vanlig 4-soundbutik, men förr i tiden så stämde hemsidan dåligt med vad de hade i butiken, hoppas det är så fortfarande..

Affärerna på Denmark Street var helt ok sist jag var där, allt är ju dyrt i London.
Det fanns en Vintage-butik där som var kul!
Denmark Street ligger alldeles bredvid Oxford Street, typ.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Janne

Inlägg av Janne »

Hm, Bass Centre letade jag förgäves efter när jag var i London i våras. Undrar om det finns fler brune street än den jag var på?
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Lite OT men.....

Om man vill lira i England/London (helst) hur går man till väga då?
Är det pub/krog-spelningar som gäller då eller?

Det skulle det vara kul om resan kunde betala sig själv (genom pröjs) eller underlätta.

EDIT: ordsnubbling
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Kan bara instämma om Denmark street men fråga om du får ta ner och spela på basarna. Det kan bli pinsamt annars, jag talar av erfarenhet. Hehe

Det finns säkert fler Swindon men det kan vara samma ställe som det andra kontoret i The Office ligger i.
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Kontakt:

Tackar för tips! Denmark street var redan med på listan, eftersom jag har hört om den innan. Men The Bass Gallery och The Bass Centre ska också försöka kikas in. Jag är inte ute efter att handla massor, utan vill mest kolla runt lite. Nån pedal eller två kanske slinker ner iofs...
TredoX skrev:Lite OT men.....

Om man vill lira i England/London (helst) hur går man till väga då?
Är det pub/krog-spelningar som gäller då eller?

Det skulle det vara kul om resan kunde betala sig själv (genom pröjs) eller underlätta.

EDIT: ordsnubbling
Jadu, bra fråga... Det är inte så jättesvårt att fixa spelningar i England egentligen, nästan alla pubar har en scen där de har spelningar en eller flera gånger i veckan. Oftast är det inte själva puben som arrangerar spelningen utan det är en så kallad promotor (som inte sällan bokar till flera ställen).

Det finns några större problem med spelningar i England (som antagligen stämmer överens i de flesta länder); Många promotors är ganska dåliga på att göra reklam för spelningarna de arrangerar, vilket gör att det kan komma ganska dåligt med folk (om man inte ser till att alltid spela med ett eller flera lokala band). Det här hör ihop med problem nummer två, vilket är att det är ganska svårt att få något vettigt betalt, och oftast spelar man "på dörren" eller får gage beroende på hur mycket som säljs i baren. Det är heller inte ovanligt att scenen ligger i ett rum längre in i lokalen, dit det är separat inträde - alltså kommer man in i baren och kan handla där, men får betala för att lyssa/se på banden.

Vi har varit över på två längre turnéer och vi har väl gått runt när det gäller resa och boende iallafall. Mat kan man istortsett aldrig räkna med att bli bjuden på, utan det hör verkligen till undantagen.

Ett tips är att leta sig utanför London, då liveframträdanden oftast är betydligt mer uppskattade i andra städer. De boende i London är av någon konstig anledning lite för hippa och inne när de går ut och lyssnar på musik, och har bland annat väldigt svårt för att t.ex. klappa i händerna efter spelade låtar. Visst, de kanske uppskattar musiken, men de vågar inte riktigt visa det för andra. Stämmer ju naturligtvis inte in på alla ställen, men det är uppfattningen vi har fått när vi varit över och även hört samma sak från flera andra engelska musiker.

Har hur mycket som helst att säga om att spela i England, och sist vi var över gjorde även sångaren/gitarristen och jag det som examensarbete i vår utbildning, så en rapport finns att läsa om det är intressant. Har även lite tips på bra spelställen och städer så klart.

Nu har vi sån tur att vi har ett engelskt skivbolag som även sköter bokningar åt oss, och har även skaffat massa nya vänner som hjälper oss. Men det är absolut värt att försöka åka över och spela lite.

/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Kontakt:

fredrikr skrev:Det finns säkert fler Swindon men det kan vara samma ställe som det andra kontoret i The Office ligger i.
Nejdå, det är samma Swindon. Enligt ett band vi spelade med i London är Swindon en håla på bara 155000 invånare... :P Mest kända bandet från Swindon är väl XTC, men även Billie Piper (någon som kommer ihåg henne :) ) kommer därifrån. Har varit där flera gånger och gillar verkligen staden.

/k
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

krissonbass skrev:Mest kända bandet från Swindon är väl XTC.
XTC:s Colin Moulding är nog en av mina favoritbasister genom tiderna. Hälsa från mig om du springer på honom!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Kontakt:

bootsy skrev:
XTC:s Colin Moulding är nog en av mina favoritbasister genom tiderna. Hälsa från mig om du springer på honom!
Haha, ska jag försöka fixa. Har inte lyssnat massor på XTC själv, men jag har gillat några låtar jag har hört iallafall, så jag får väl kolla upp dom. Andy Partridge som sjunger bor ganska nära några kompisar vi ska bo hos, så det är faktiskt inte helt omöjligt att stöta på dom ;)
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

krissonbass skrev:
bootsy skrev:
Haha, ska jag försöka fixa. Har inte lyssnat massor på XTC själv, men jag har gillat några låtar jag har hört iallafall, så jag får väl kolla upp dom. Andy Partridge som sjunger bor ganska nära några kompisar vi ska bo hos, så det är faktiskt inte helt omöjligt att stöta på dom ;)
Grymt!

Fråga honom vad han gjort med den här basen om du ser honom:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JRNHbBg6HVc[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

The Bass Gallery +1
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

bootsy skrev:Fråga honom vad han gjort med den här basen om du ser honom:
Epiphone Newporten spelar han väl fortfarande på, om inte jag är helt felunderrättad. Det var åtminstone den han använde på de senaste skivorna. Fast, det är klart, Moulding spelar ju inte i XTC längre, och verkar enligt den här wikipediaartikeln helt ha brutit med Partridge. Så kanske har han sålt basen också.

I övrigt tipsar jag också gärna om The Bass Gallery. Var där själv '96, och då var det inte stort alls, men väldigt trevligt och fyllt av tyska hi-tech-basar. Nu verkar utbudet ha breddats en hel del, men jag kan inte tänka mig annat än att Martin Petersen, som driver butiken och bygger Sei-basar i källaren, fortfarande är übertrevlig.
Skriv svar