I love this one JohannesJohannes skrev:Jag spelar popbas med plektrum. Stressigt och dessutom otajt. Det kan vare sig Jaco eller Duck. Alltså är JAG bäst.

I love this one JohannesJohannes skrev:Jag spelar popbas med plektrum. Stressigt och dessutom otajt. Det kan vare sig Jaco eller Duck. Alltså är JAG bäst.
Använd fantasin för fanJohannes skrev:Någon som förstod det där?calif de funk skrev: Frågan är Jaco eller Duck, du själv nämner personen Jaco som var stilbildare, ikon, konung MEN... och så faller ditt val, basisttyp val förvisso, men inte är den helt bortkopplad ifrån personen Jaco om än kopplingen är indirekt.
Inte för att jag vill vara "småaktig". Efter en snabbgoogling så hittade jag i alla fall inspelningar på youtube från 2000-talet. Jag kan inte min STAX-historia så bra men det här:http://www.youtube.com/watch?v=0y2Bw2hGnLo kan inte vara så gammalt heller.Geddy_Lee skrev:Hmm.. Kanske inte så konstigt att man missat honom.
Var rätt småaktig på 60-talet.
Ja. Precis så. Jag föredrar Jaco. Och nej jag menar inte att Teen Town är ett kriterium för att vara en bra basist. Hade jag menat det hade jag skrivit det.200071 skrev:SJs poäng var väl bara att Jaco kunde det Donald kan, men att vi inte har några "bevis" för att Donald kan det Jaco kunde.
Det har ju inget med att göra vad man "måste" kunna för att vara "basist". Är det nåt man måste göra är det väl i så fall lite grann av just det båda dessa herrar var/är duktiga på.
Eller?
Sorry, Calif, kunde inte låta bli.calif de funk skrev:Använd fantasin för fanJohannes skrev:Någon som förstod det där?calif de funk skrev: Frågan är Jaco eller Duck, du själv nämner personen Jaco som var stilbildare, ikon, konung MEN... och så faller ditt val, basisttyp val förvisso, men inte är den helt bortkopplad ifrån personen Jaco om än kopplingen är indirekt.. Min svenska är dålig
.
Ja, det vet jag väl, fast du kan inte skryta heller med det att folk alltid förstår det du säger fast din svenska är långt mycket bättre än min. Eller, har jag missat något ?Johannes skrev:Sorry, Calif, kunde inte låta bli.calif de funk skrev:Använd fantasin för fanJohannes skrev:Någon som förstod det där?calif de funk skrev: Frågan är Jaco eller Duck, du själv nämner personen Jaco som var stilbildare, ikon, konung MEN... och så faller ditt val, basisttyp val förvisso, men inte är den helt bortkopplad ifrån personen Jaco om än kopplingen är indirekt.. Min svenska är dålig
.
Visste inte att din svenska inte är bra, jag har inte märkt att det skulle vara något fel på den. Var kommer du ifrån?calif de funk skrev:Ja, det vet jag väl, fast du kan inte skryta heller med det att folk alltid förstår det du säger fast din svenska är långt mycket bättre än min. Eller, har jag missat något ?Johannes skrev:Sorry, Calif, kunde inte låta bli.calif de funk skrev:Använd fantasin för fanJohannes skrev:Någon som förstod det där?calif de funk skrev: Frågan är Jaco eller Duck, du själv nämner personen Jaco som var stilbildare, ikon, konung MEN... och så faller ditt val, basisttyp val förvisso, men inte är den helt bortkopplad ifrån personen Jaco om än kopplingen är indirekt.. Min svenska är dålig
.
![]()
![]()
Bla bla blaJohannes skrev:Visste inte att din svenska inte är bra, jag har inte märkt att det skulle vara något fel på den. Var kommer du ifrån?calif de funk skrev:Ja, det vet jag väl, fast du kan inte skryta heller med det att folk alltid förstår det du säger fast din svenska är långt mycket bättre än min. Eller, har jag missat något ?Johannes skrev:Sorry, Calif, kunde inte låta bli.calif de funk skrev:Använd fantasin för fanJohannes skrev:Någon som förstod det där?calif de funk skrev: Frågan är Jaco eller Duck, du själv nämner personen Jaco som var stilbildare, ikon, konung MEN... och så faller ditt val, basisttyp val förvisso, men inte är den helt bortkopplad ifrån personen Jaco om än kopplingen är indirekt.. Min svenska är dålig
.
![]()
![]()
Sorry Johannes. Såg inte sissta frågan i din inlägg. Jag kommer från Prishtina, Kosovas huvudstadJohannes skrev:Visste inte att din svenska inte är bra, jag har inte märkt att det skulle vara något fel på den. Var kommer du ifrån?calif de funk skrev:Ja, det vet jag väl, fast du kan inte skryta heller med det att folk alltid förstår det du säger fast din svenska är långt mycket bättre än min. Eller, har jag missat något ?Johannes skrev:Sorry, Calif, kunde inte låta bli.calif de funk skrev:Använd fantasin för fanJohannes skrev:Någon som förstod det där?calif de funk skrev: Frågan är Jaco eller Duck, du själv nämner personen Jaco som var stilbildare, ikon, konung MEN... och så faller ditt val, basisttyp val förvisso, men inte är den helt bortkopplad ifrån personen Jaco om än kopplingen är indirekt.. Min svenska är dålig
.
![]()
![]()
Har inte läst boken, men jag har filmen. Den är också bra...criss skrev:jag sitter och donar med Standing in the shadows of Motown -boken alltså.
fantastisk bok!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ja, ni förstår![]()
jag blir helt tagen av att läsa "the Jamerson story" vilken kille, vilka lines - som att blanda jaco och duck.(eller är vad tycker ni?)
iaf grymt bra bok som är väldigt nyttig för min kassa notläsning. äntligen notläsningövning som är stor njutning!
nästa gång ni hör "what´s going on" med marvin gaye så betänk att denna mästerliga line improviserades/spelades in med en jamerson så full att han inte kunde sitta på en stol utan blev tvungen att ligga på rygg i studion. (enl. dvd'n "standing in the shadows of motown")
det skulle inte jag ha gjort riktigt lika bra i det tillståndet -bara nästan
En annan bok som MÅSTE läsas oavsett om man är Jaco-fan eller ej ärcriss skrev:Duck för mig!
han spelar mer som en basist.
sen åandra sidan spelar jaco som en basist+en saxofonist+, +,+,+,+
attans, nu blev det svårt så jag säger J. Jamerson!!!
jag sitter och donar med Standing in the shadows of Motown -boken alltså.
fantastisk bok!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ja, ni förstår![]()
jag blir helt tagen av att läsa "the Jamerson story" vilken kille, vilka lines - som att blanda jaco och duck.(eller är vad tycker ni?)
iaf grymt bra bok som är väldigt nyttig för min kassa notläsning. äntligen notläsningövning som är stor njutning!
nästa gång ni hör "what´s going on" med marvin gaye så betänk att denna mästerliga line improviserades/spelades in med en jamerson så full att han inte kunde sitta på en stol utan blev tvungen att ligga på rygg i studion. (enl. dvd'n "standing in the shadows of motown")
Johannes skrev:En annan bok som MÅSTE läsas oavsett om man är Jaco-fan eller ej ärcriss skrev:Duck för mig!
han spelar mer som en basist.
sen åandra sidan spelar jaco som en basist+en saxofonist+, +,+,+,+
attans, nu blev det svårt så jag säger J. Jamerson!!!
jag sitter och donar med Standing in the shadows of Motown -boken alltså.
Jaco: The Extraordinary and Tragic Life of Jaco Pastorius av Bill Milkowski.
Jamerson må ha varit packad när han spelade in What´s going on men han har aldrig snott en bläckfisk och en motorcykel för att sedan köra in i en japansk hotellobby och krascha mot disken och svimma...