Spela i USA! Nån som vet hur det funkar?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikbass
Medlem+

Spela i USA! Nån som vet hur det funkar?

Inlägg av mikbass »

Åker till New York i november för ett festival-gig.
Har hört att det kan vara svårt att ta sig igenom tullen med gitarr utan att bli förhörd.
Nån sa att det är bättre att försöka låna/hyra instrument. (backline finnes)

Vet ni nåt, kära basbröder och systrar?
http://www.myspace.com/shortcutsonline" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 60+ basist Med skägg ibland!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

En kompis var över för några månader sen som förband till Elin Sigvardsson. Han hade med sig sin gitarr, och jag tror inte att det var några problem för honom. Men det kan ju vara gång till gång också.
/Linus
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Re: Spela i USA! Nån som vet hur det funkar?

Inlägg av mikkejohansson »

mikbass skrev:Åker till New York i november för ett festival-gig.
Har hört att det kan vara svårt att ta sig igenom tullen med gitarr utan att bli förhörd.
Nån sa att det är bättre att försöka låna/hyra instrument. (backline finnes)

Vet ni nåt, kära basbröder och systrar?
Gissar att ni åker utan nåt slags arbetstillstånd sådär? För att rent införa instrument torde väl funka? Har bara åkt över med en kör en gång men då var det inga probs med basen. VAr iofs pre 9/11....
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Night Prowlèr
Medlem

Inlägg av Night Prowlèr »

Var över där i somras. Jag blev visiterad varje gång jag skulle flyga (med eller utan bas). Det är bara att sitta (stå) still och svara på frågor så blir det bra. Basen blev också undersökt. Ha färdig papperna innan tullen annars kan det bli ett jävla liv, tro mig! Personligen tycker jag att både polisen och flygplats myndigheterna i USA är helt jävla störda i huvudet. Jag blev stoppad av polisen för jag gick mot rött över en liten gata. Jaywalking sa jag...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det beror på vilken personal du råkar ut för. Åker du bara på turistvisum (brinner lite i knutarna om du ska ordna arbetsvisum nu) skulle jag nog rekommendera att du hyr på plats.
Även om man tar sig genom passkontrollen genom att kryssa i "pleasure" istället för "business" som anledning till besöket så kan det mycket väl dyka upp tullpersonal vid bagagebandet som vill se din carnet för basen et.c et.c. Det är inte ovanligt att myndighetspersoner utnyttjar eller snarare missbrukar sin position hur oansenlig den än kan verka.

Dessutom är det väl ganska skönt att slippa släpa ett tungt case överallt och p-basar borde vara lätta att hyra.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Ska åka dit om en månad. De andra har arbetsvisum, men för min del så är det lite mer problem. Jag gifte mig i somras och bytte efternamn, så problemet för mig är att när jag skulle ansöka (3 månader innan) hette jag inte samma sak som när jag skulle åka så det gick inte... Helt sjukt tycker jag! Så nu åker jag på turistvisum och de andra tar mina prylar:-D En del amerikaner är ju helt galna med olika regler så det är dumt att chansa. Enligt svenska polisen skulle jag inte behöva arbetsvisum, men det håller inte USA med om... Jag skulle låna/hyra instrument där om du inte har möjlighet att skicka innan.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Det kan ju vara bra att ha med kopior på kvitton så man kan styrka att man haft instrumentet med sig vid inresan, för att slippa strul vid hemresan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tar och skriver ett lite tyngre inlägg där jag verkligen rekommenderar att du hyr. Ser en tulltjänsteman ditt instrument och misstänker att du är där för att jobba (vilket du ju faktiskt ska!) fastän du kommit med turistvisa så har han all rätt i världen att neka dig inträde i landet. Även om risken inte är enorm så har det hänt förr och kommer hända igen.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Jag har varit i USA och spelat. Inga problem att ta sig genom tullen med en massa instrument. Vi körde på "hälsa på kompis" när dom frågade varför vi var där, men andra band som spelade på samma ställe sa att de skulle spela på "non-profit festival" så var det lugnt också.

Nu drar vi ju inte in en massa pengar på vårt musicerande så din situation är kanske annorlunda, men med dagens dollarkurs, varför inte köpa instrument på plats och skicka hem efteråt?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Om ni tar med er instrument, vilket jag gjort många gånger och det har aldrig varit problem, rekommenderar jag dock att ni kontaktar Handelskammaren närmast dig och ordnar en ATA-carnet. Då riskerar du inte att behöva betala tull och moms på instrumentet när du för in det i landet igen. Vilket dom tragiskt nog har all rätt enligt lag att kräva om man inte kan vidimera att man äger instrumentet och att man inte köpt det utomlands.

http://www.cci.se/se/startsida/
http://www.cci.se/se/Tjanster/Handelsdokument/

Oftast är det inga som helst problem och jag har aldrig personligen blivit ombedd att visa upp papper för tullen hinner vanligtvis inte med att göra stickkontroller men det hände en polare. Han fick betala moms och tull på ett instrument som han köpt i Sverige begagnat men han kunde inte uppvisa ett kvitto eller ATA-carnet så dom gjorde en värdering av instrumentet och skickade en faktura. Tråkigt.

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ahab skrev:med dagens dollarkurs, varför inte köpa instrument på plats och skicka hem efteråt?
Exakt!
Ska du ändå dit kan du väl slinka in i en musikaffär och handla nåt relativt billigt, ta med hem och finansiera resan med!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar