Han var självdestruktiv och försökte hela tiden göra snäppet värre saker än han gjort förut. Har läst boken föresten, riktigt bra tyckte jag den vart.
Mitt val faller i alla fall på Jaco, vet ärligt talat knappt vem Dunn är, och Jaco är den störste i mina öron.
Om man däremot svarar på den egentliga frågan, så är det både och. Det ska inte vara för mycket "runk", men utan något alls blir det stelt och opersonligt.
Jaco eller Duck?
Jaco hade en bipolär sjukdom som i kombination med alkohol och droger gjorde honom väldigt självdestruktiv. Han dog 1987 efter att ha blivit misshandlad av en nattklubbsägare i Florida efter att Jaco försökt sparka sig in på klubben efter att ha blivit nekad inträde av vakterna. Jaco låg i koma i 10 dagar innan han doganli skrev:Dog han då eller. Vad var det som var tragiskt med han liv då?
- knedy
- VIP medlem
Det blir Duck för mig, jag gillar det mer stadiga som ligger i bakgrunden och utan att "vanligt" folk förstår eller ens hör lyfter låtar som tusan. Ni som inte hört han, I Cant Turn You Loose med Otis Redding tycker jag är skitskön basspel på, blåset också på andra versen får man ju halvbånge av. Iaf på den inspelningen jag har och lyssnat mest på, från "Good To Me: Recorded Live At The Whiskey A Go Go"(tror jag).
Har för mig att det finns nån studioversion som går långsammare och är allmänt tråkigare.
Men Jamerson är högst uppe för mig och Phil Lynott får vara bubblare bara för att
Har för mig att det finns nån studioversion som går långsammare och är allmänt tråkigare.
Men Jamerson är högst uppe för mig och Phil Lynott får vara bubblare bara för att

- Shotgun_Carlsson
- Medlem
- Kontakt:
Re:
Bra skrivet!dereborn skrev:Jag har faktiskt aldrig hört Jaco göra det Duck gör.
Lika lite som jag hört Duck imitera Jaco.
Tror INTE att Duck kan lira Teen Town.
Eller Portrait of Tracy.
Tror dock absolut INTE heller att "Jaco kunde göra det Donald kan"!!
Jag har iaf aldrig hört Jaco läga ett fett, stadigt, tungt, lågbasigt groove som tillsammans med ett likadant trumkomp bara fungerar som en grund för låten och bandet. Inte ett fill, bara se till att hålla tåget igång. Inte framhäva sej själv, bara fokus på groovet.
Men VARFÖR i h-e skulle han å andra sidan göra det? Han var ju Jaco F***n Pastorius! Och Jaco Pastorius spelade väl jazz/fusion där en del av tricket väl ÄR att sticka upp, oroa, retas, överraska och få folk att dra efter andan!
(och VARFÖR i h-e skulle förresten Duck ge sej på Teen Town?? Han är ju Donald F***n Duck Dunn!!!)
Tänk om man själv vore så trygg o säker i sin basism att man kunde utveckla en så tydlig spelstil att den kunde hamna i en sån här diskussion... Istället för att försöka bevisa för sej själv o alla att man minsann "är jäkligt all round". (Jag pekar på mej själv här, INTE på nån annan!)
En ganska bra målsättning, kanske?