mange skrev:
Det är popmusik! Undrar hur musiken skulle låta idag om alla rock och pop som gjorts följde din kravspec?
Jag vet!
Det skulle låta B A J S!!!
Nej, vet ni vad, nu är det dags att begära att varenda musiker i hela världen måste bli skolade först innan de rör ett instrument/mikrofon annars kan de omöjligt frambringa musik som går att lyssna på!
macahan skrev:musikfashist btw.. ärligt talat är det mest ocoola som finns skolade musiker.. säg vad du vill men så är det.
Det var det mest tragiska jag hört ikväll, riktigt konstigt inlägg.
Om du inte är skolad musiker utan nån teknik eller musikteori i huvudet, så behöver du inte lägga in såna där inlägg.
edvine skrev:
Det var det mest tragiska jag hört ikväll, riktigt konstigt inlägg.
Om du inte är skolad musiker utan nån teknik eller musikteori i huvudet, så behöver du inte lägga in såna där inlägg.
Jaha du, vad vet du om hur mycket skola jag har gått i avseende musikteori eller liknande?? Skulle det ge mig mer rätt att säga så om jag hade 120 poäng musikteori??
Allt har ju sin tid och plats, en skolad musiker som spelar varenda ton by the book med mm-precision är ju inte det "coolaste" man kan tänka sig, men en "übercool" rocker utan nån som helst skolning skulle troligen göra bort sig i ett sammanhang där skolning krävs. Att jämföra musikteori med popmusik äe lite som att jämföra jordgubbar med zebror...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
edvine skrev:
Det var det mest tragiska jag hört ikväll, riktigt konstigt inlägg.
Om du inte är skolad musiker utan nån teknik eller musikteori i huvudet, så behöver du inte lägga in såna där inlägg.
Jaha du, vad vet du om hur mycket skola jag har gått i avseende musikteori eller liknande?? Skulle det ge mig mer rätt att säga så om jag hade 120 poäng musikteori??
macahan skrev:musikfashist btw.. ärligt talat är det mest ocoola som finns skolade musiker.. säg vad du vill men så är det.
Det var det mest tragiska jag hört ikväll, riktigt konstigt inlägg.
Om du inte är skolad musiker utan nån teknik eller musikteori i huvudet, så behöver du inte lägga in såna där inlägg.
Vad i hela världen...!?
Jag har inte en poäng i musikteori, inte nå´n teknik att tala om men lik förbannat som ni får dissa någon som är cool så tycker jag att vem som helst har rätt att dissa ocoola musiker också....
Jag tycker absolut att det finns skolade musiker som samtidigt är coola, men de växer knappast på träd...
TDHP skrev:Allt har ju sin tid och plats, en skolad musiker som spelar varenda ton by the book med mm-precision är ju inte det "coolaste" man kan tänka sig, men en "übercool" rocker utan nån som helst skolning skulle troligen göra bort sig i ett sammanhang där skolning krävs. Att jämföra musikteori med popmusik äe lite som att jämföra jordgubbar med zebror...
Det här inlägget får nog avsluta min röst i den här tråden! orkar inte.
mikkejohansson skrev:vad har absolut gehör med musik att göra...?
hehe, hur insatt är du egentligen?
Öööh....vänta nu? Ska vi leka den leken?
Jag var såklart lite "ironisk" då jag menar att en artists uttryck och eventuella kvaliteter utöver de rent tekniska inte är avhängigt de rent mätbara parametrarna som rytmisk eller meoldisk exakthet. fråga Billie Holiday, fråga Elvis Costello, hell - fråga varenda jazzmusiker som nånsin spelat med häng i sitt beat!
Den här diskussionen har ju varit uppe tusen ggr här. Jag hävdar med bestämdhet att det kvittar hur rent eller inte en sångare sjunger bara JAG blir BERÖRD på ett sätt jag gillar. Det finns s k "falsksångare" jag inte står ut med och det finns de jag faller som en fura för. Det finns de med perfekt pitch o timing som jag bara gäspar åt och även såna som bara "blow me away".
TDHP skrev:Allt har ju sin tid och plats, en skolad musiker som spelar varenda ton by the book med mm-precision är ju inte det "coolaste" man kan tänka sig, men en "übercool" rocker utan nån som helst skolning skulle troligen göra bort sig i ett sammanhang där skolning krävs. Att jämföra musikteori med popmusik äe lite som att jämföra jordgubbar med zebror...
Det här inlägget får nog avsluta min röst i den här tråden! orkar inte.
Öh, tyckte du mitt inlägg var bra eller dåligt?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
macahan skrev:Nej det är inte en definitionsfråga.
Det är ärkeprettyattiyd som är rent utsagt oförskämd mot andra människor.
Jag kan inte mer än att skratta, kolla på de normer som finns på det här forumet.
Jag kan verkligen inte förstå hur det kan anses "coolt" att ha attityden "ey bryr mig inte"
Var hade världen varit idag om alla hade haft mentaliteten att "det löser sig nog", pallar inte lägga tid på något.
Det var du som blev osaklig i frågan och började snacka om coolhet och påvisa någon form av musikaliska normer.
Det är i så fall minst lika pretentiöst.
macahan skrev:musikfashist btw.. ärligt talat är det mest ocoola som finns skolade musiker.. säg vad du vill men så är det.
Det var det mest tragiska jag hört ikväll, riktigt konstigt inlägg.
Om du inte är skolad musiker utan nån teknik eller musikteori i huvudet, så behöver du inte lägga in såna där inlägg.
Vad i hela världen...!?
Jag har inte en poäng i musikteori, inte nå´n teknik att tala om men lik förbannat som ni får dissa någon som är cool så tycker jag att vem som helst har rätt att dissa ocoola musiker också....
Jag tycker absolut att det finns skolade musiker som samtidigt är coola, men de växer knappast på träd...
Kan vi inte reda ut direkt vad som gör något eller någon cool?
Ytterst subjektivt skulle jag tro.
Contre slår huvet på spiken. Upplevelsen är subjektiv. Alltså kan ingen säga till mig att jag inte får gilla Jensen för att hon sjunger falskt (?) och inte heller åt Contre att han måste gilla henne heller!
To each his own.
Men edvine - det handlar kanske inte om hur många poäng man har? Men om vi ska leka; Jag har 160-drygt poäng och en musiklärarexamen - hur många har du?
Le Contrebasse skrev:
Jag kan inte mer än att skratta, kolla på de normer som finns på det här forumet.
Jag kan verkligen inte förstå hur det kan anses "coolt" att ha attityden "ey bryr mig inte"
Var hade världen varit idag om alla hade haft mentaliteten att "det löser sig nog", pallar inte lägga tid på något.
Det var du som blev osaklig i frågan och började snacka om coolhet och påvisa någon form av musikaliska normer.
Det är i så fall minst lika pretentiöst.
Vem har sagt att oskolad innebär: "ey jag bryr mig inte"?
Jag kan lova dig att det finns musiker som brinner mer för sin musik än vad hälften av dina skolade bekanta gör... Skulle det göra dom mindre musiker för det?
Angående uncool, så var det du som drog upp att "göra en sak av falsksång-bagen" var very uncool som du uttryckte det.
macahan skrev:musikfashist btw.. ärligt talat är det mest ocoola som finns skolade musiker.. säg vad du vill men så är det.
Det var det mest tragiska jag hört ikväll, riktigt konstigt inlägg.
Om du inte är skolad musiker utan nån teknik eller musikteori i huvudet, så behöver du inte lägga in såna där inlägg.
Vad i hela världen...!?
Jag har inte en poäng i musikteori, inte nå´n teknik att tala om men lik förbannat som ni får dissa någon som är cool så tycker jag att vem som helst har rätt att dissa ocoola musiker också....
Jag tycker absolut att det finns skolade musiker som samtidigt är coola, men de växer knappast på träd...
Kan vi inte reda ut direkt vad som gör något eller någon cool?
Ytterst subjektivt skulle jag tro.
Cool är den som är skolad i att vara cool. Precis som musik är mätbart är coolhet mätbart. De som har genomfört sin utbildning och tagit sin coolhet på allvar och inte bara står och hänger i ett gathörn och försöker vara spontancoola är coola på riktigt.
Jag gick i musikskolan en hel del år, framför allt i baritonhorn och slagverk. Att spela baritonhorn i blåsorkester var jättekul och lärorikt, men inte speciellt "cool". Att spela slgverksensemble efter noter var vansinningt kul och väldigt utvecklande för trumspelet, men inte heller särskilt "cool". Att senare sitta och spela trummor med rockbandet på en rökig pub, DET var "cool"! In my book!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Le Contrebasse skrev:
Kan vi inte reda ut direkt vad som gör något eller någon cool?
Ytterst subjektivt skulle jag tro.
Absolut.
Just nu känner jag t.ex. att du är lite o-cool faktiskt om du, liksom Edvine tror att enda sättet att leverera musik på rätt sätt är om man är tok-skolad på sitt instrument...
Vill någon vänlig själ förklara för mig skillnaden mellan "blue notes" och "sura toner"?
Är det kanske så (och här visar sig min okunskap) att "blue notes" är ett sätt för den "kunnige" att ta ut svängarna medans "sura toner" hör den "okunnige" till?
Jag själv är vansinnigt oskolad när det gäller musik, jag använder mina öron som redskap för att lyssna och tycka vad JAG tycker är bra eller mindre bra.
Och om bara så att inte det blir missförstånd gällande AJ, jag har inte hört något av/med henne.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..