Amanda Jenssen

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

edvine skrev:
Johannes skrev: Ang. gehör: Är det inte så att många som har ett perfekt eller åtminstone väldigt bra gehör gärna åmar sig och gnäller högljutt när någon inte pitchar jättebra, så att alla omkring dom skall förstå vilket fantastiskt gehör dom minsann har? Jag tror mig ha upplevt det många gånger. Jag har stämt piano i snart 20 år och har p.g.a. det utvecklat ett någorlunda ok gehör men jag upplever det inte som obehagligt när någon surar. Förutom när det gäller Santana och Kirk Hammet, men jag vet inte om det beror på deras dåliga pitch eller deras anskrämliga ton. Andra sur-gitarrister störs jag inte av. Fast jag har ju inte perfekt gehör iofs, bara ett pianostämmargehör och det är ju helt annorlunda jämfört med ett "vanligt" gehör.
Jag har ett bra gehör efter sen typ fyra års ålder matande med mina föräldrar och bandlöst basspel etc. och jag klarar verkligen inte av falsksång! TEX. Amanda Jensen som sjunger hallelujah i Idol, förskräckligt. :)
Stackars dig.

Men du - hur många högskolepoäng i musik hade du nu? Du ville visst tävla?
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

edvine skrev:
Johannes skrev: Ang. gehör: Är det inte så att många som har ett perfekt eller åtminstone väldigt bra gehör gärna åmar sig och gnäller högljutt när någon inte pitchar jättebra, så att alla omkring dom skall förstå vilket fantastiskt gehör dom minsann har? Jag tror mig ha upplevt det många gånger. Jag har stämt piano i snart 20 år och har p.g.a. det utvecklat ett någorlunda ok gehör men jag upplever det inte som obehagligt när någon surar. Förutom när det gäller Santana och Kirk Hammet, men jag vet inte om det beror på deras dåliga pitch eller deras anskrämliga ton. Andra sur-gitarrister störs jag inte av. Fast jag har ju inte perfekt gehör iofs, bara ett pianostämmargehör och det är ju helt annorlunda jämfört med ett "vanligt" gehör.
Jag har ett bra gehör efter sen typ fyra års ålder matande med mina föräldrar och bandlöst basspel etc. och jag klarar verkligen inte av falsksång! TEX. Amanda Jensen som sjunger hallelujah i Idol, förskräckligt. :)
Johannes skrev: Ang. gehör: Är det inte så att många som har ett perfekt eller åtminstone väldigt bra gehör gärna åmar sig och gnäller högljutt när någon inte pitchar jättebra, så att alla omkring dom skall förstå vilket fantastiskt gehör dom minsann har?
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Johannes skrev: Ang. gehör: Är det inte så att många som har ett perfekt eller åtminstone väldigt bra gehör gärna åmar sig och gnäller högljutt när någon inte pitchar jättebra, så att alla omkring dom skall förstå vilket fantastiskt gehör dom minsann har?
[/quote]

Jo, syftade just på det inlägget, och jag sitter inte och "AAHHHHHHHHHHHHHH, LÅGT C#!!!!!!!!!" Men jag kan själv inte njuta av musik som är oren, ingenting jag skriker och gapar om.
grejor
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

edvine skrev:
Jo, syftade just på det inlägget, och jag sitter inte och "AAHHHHHHHHHHHHHH, LÅGT C#!!!!!!!!!" Men jag kan själv inte njuta av musik som är oren, ingenting jag skriker och gapar om.[/quote]

Nähä ne! :roll:
Du får eksem på armbågarna av blues åxå?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Klopper skrev:
edvine skrev:
Jo, syftade just på det inlägget, och jag sitter inte och "AAHHHHHHHHHHHHHH, LÅGT C#!!!!!!!!!" Men jag kan själv inte njuta av musik som är oren, ingenting jag skriker och gapar om.
Nähä ne! :roll:
Du får eksem på armbågarna av blues åxå?[/quote]

...Inte av Robben Ford :D
grejor
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Johannes skrev:Ojdå, hur kunde detta bli en het potatis? Spännande.
+100

Intressant läsning.

Efter allt ståhej om värdet av absolut gehör och skolning måste jag berätta om en trummis jag känner. Han är skolad så in i bomben(musikhögskola i Tyskland) och en fruktansvärt duktig och cool musiker. När hans klass tränade gehör i nån av kurserna var ett av slutproven att med ryggen mot läraren identifiera vilka 10 toner denne slog an samtidigt på sitt piano!!! Inte frågan om aldrig så sofistikerade ackord alltså (även om det naturligtvis ingick också), 10 jävla toner vilka som helst!!!

Alla klarade alltid det provet! "Bara att öva, det är mycket svårare att spela musik med känsla", var min kompis kommentar.

Där har ni nåt att öva på ungdomar! :wink:

Allvarligt talat köper jag helt att skolning är värdefullt. Däremot köper jag inte alls att avsaknad av skolning medför att man inte är eller kan bli en fullgod musiker, eller att man är eller blir en bra musiker bara för att man är skolad. Skolning tillför fler verktyg dock.

Musik när den är som bäst förmedlar känslor och berör människor. Musikteori och teknisk prestanda kan vara en väg att nå dit, men det är varken nödvändigt eller tillräckligt. För mig iaf.

Sammanfattningsvis: Amanda Jensen sjungandes Hallelujah aldrig så off pitch berör mig tusenfalt mer än Jeff Berlin's samlade verk.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Det här är nog en av dom mest löjliga trådar någonsin.

//J
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Hellboy skrev:Det här är nog en av dom mest löjliga trådar någonsin.

//J
Den har ju iaf med musik att göra, eller? :wink:
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:
edvine skrev:
Stackars dig.

edvine skrev:musikklass Backenskolan mellanstadiet 2001-2004
musikklass Grubbeskolan Högstadiet 2004-2007
Musikestetisk gymnasieutbildning 2007-2010
Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 2010-2015
Hoppsan!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

//J
5-i-topp iaf.

Edvine är 16 år. Då är världen ganska svart eller vit.
Undrar om vi skulle stått och skrikit på en 16-årig Praktikant på jobbet
som råkade säga ngt politiskt inkorrekt?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Johannes skrev:Klopper:
Jag tycker att man i så fall lider mer när en sur ton dyker upp när den inte "borde", typ om en "duktig" sångerska sjunger en Whitney Houston-ballad, där SKA det liksom inte vara falskt.
Exakt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:

//J
5-i-topp iaf.

Som sagt, den här tråden behandlar ju i alla fall musik...

Det är nog rätt ofta här som man inte tänker på den stora åldersskillnad vi har. Man har lite olika referensramar när man är 15 och när man är 50.
Det är ju liksom inte alltid det framgår att man har en antagonist aom är avsevärt äldre eller yngre, vilket kan göra diskussionen väldigt märklig ibland. Men det är ju rätt fantastiskt med ett forum där ålder har ingen eller liten betydelse!
TDHP
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev:

//J
5-i-topp iaf.

Det är ju inte helt lätt att hålla reda på alla och vilken ålder de är i, så det är nog rätt lätt att skena iväg. Det är lite samma tendens när man läser något utan smileys och försöka komma ihåg att det kan vara med glimten i ögat ändå.

Men är man 16 år så skall ju vi "gubbar" inte skrika så mycket...det är ju smisk parveln skall ha :wink:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

[quote="Randy "SilverBack&"]
Det är ju inte helt lätt att hålla reda på alla och vilken ålder de är i, så det är nog rätt lätt att skena iväg. [/quote]

Det var så jag tänkte.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Johannes skrev:
mikkejohansson skrev:
edvine skrev:
Stackars dig.

Hoppsan!
När skrev han det där? Jag kommer ändå ha fler poäng för nu gör de om poängsystemet igen :)

Oavsett ålder måste man väl tänka sig för vad man skriver? Den som sig i skiten ger den får....vadå?

Med det sagt tänkte jag säkert liknande när jag var 16 år och hade nybörjat musikgymnasie - Mike Stern var kung och jazz var svårt = bra. Och förmodligen hade jag dissat den som försökt övertyga mig annorlunda. Så förståelig inställning (jag jobbar ju med ungdomar varje dag) men nonetheless...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

mikkejohansson skrev:
Johannes skrev:
mikkejohansson skrev:
edvine skrev:
Stackars dig.

Hoppsan!
När skrev han det där? Jag kommer ändå ha fler poäng för nu gör de om poängsystemet igen :)
Ja jävlar, loggade precis in på min gamla högskola och DAMN me poäng jag hade.. Hehe!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Va i hela ******** ??
Va hände med den här tråden??
Högskolepoäng?? Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Verkar vara det enda som räknas i vissa kretsar!
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

Har vi inte avhandlat "skolad - icke-skolad" förut?
Klart det är bra att vara skolad om man kan omvandla teorin i praktik.
Det är det långt i från alla som kan. Jag har själv mött "musiker" med hög musikalisk utbildning men det har inte alltid varit nåt att hänga upp i granen.

Klart att man inte kan vara tappad bakom en vagn men när det handlar om musik för mig så är rutin det viktigaste tycker jag.

Hallelulja!!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Rix skrev:Verkar vara det enda som räknas i vissa kretsar!
det och hur snabbt man kan slappa. :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

durito skrev:
Klart att man inte kan vara tappad bakom en vagn men när det handlar om musik för mig så är rutin det viktigaste tycker jag.

Hallelulja!!
underskatta aldrig en "rätt frisyr"! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Gäst

Inlägg av Gäst »

figgebass skrev:
durito skrev:

Hallelulja!!
underskatta aldrig en "rätt frisyr"! ;-)
Och en rejäl lina kvalitetskoks.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Klopper skrev:Vill någon vänlig själ förklara för mig skillnaden mellan "blue notes" och "sura toner"?
Så gärna...

Blue notes = Blå

Sura toner = Bruna

(Men vilka som är vad är subjektivt.)
Medlem i PB50+
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:
Johannes skrev:
mikkejohansson skrev:
edvine skrev:
Stackars dig.

Hoppsan!

Oavsett ålder måste man väl tänka sig för vad man skriver? Den som sig i skiten ger den får....vadå?

Med det sagt tänkte jag säkert liknande när jag var 16 år och hade nybörjat musikgymnasie - Mike Stern var kung och jazz var svårt = bra. Och förmodligen hade jag dissat den som försökt övertyga mig annorlunda. Så förståelig inställning (jag jobbar ju med ungdomar varje dag) men nonetheless...
Din gamla utbildningstråd: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=613

Jag är beredd att hålla med om ålderskommentaren. "Den som sig i skiten ger" alltså. Det finns massor med medlemmar här, det är omöjligt att kolla upp ålder på den man skriver till varje gång man svarar på ett inlägg.

Edvine: Hoppas verkligen att du kommer in på Ackis så att du får din efterlängtade utbildning. 2 år kvar, öva på!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

figgebass skrev:underskatta aldrig en "rätt frisyr"! ;-)
Besök 50-talstråden och få en helt ny syn på detta! :lol:
TDHP
Skriv svar